Wat is de taak van D-antigeen?

Ik kwam erop via positieve en negatieve bloedgroepen. Ik las dat dit wordt bepaald door het wel of niet aanwezig zijn van het D-antigeen. Nu vroeg ik me eigenlijk wel af waar het D antigeen voor is.

Weet jij het antwoord?

/2500

D-antigeen heeft niet echt een taak. Rhesusfactoren zijn in bepaalde situaties echter onverenigbaar. Bij zwangerschappen speelt deze incompatibiliteit een uiterst belangrijke rol. Is een rhesusnegatieve vrouw zwanger van een rhesuspositieve baby, dan kan het bloed van de baby zich tijdens de bevalling met dat van de moeder vermengen en zo indirect een volgende zwangerschap in gevaar brengen. Aanvankelijk hoeft een dergelijke vermenging geen symptomen te veroorzaken. Het immuunsysteem van de vrouw, dat niet gewend was aan het D-antigeen, gaat echter reageren. Het gaat antistoffen maken gericht tegen de vreemde stof uit het bloed van de baby. Wordt de vrouw daarna weer zwanger, dan komen de antistoffen die haar immuunsysteem heeft aangemaakt, via de moederkoek in het bloed van de ongeboren baby terecht. Dit kan leiden tot een miskraam.

Bronnen:
http://www.gezondvgz.nl/%7B3f263c24-a6e3-4...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100