Bestaan er natuurlijke kalmerings -en anti-angst middelen?

Ik heb vroeger wel eens Xanax e.d. genomen en dat werkt wel, maar daar word ik zo suf van en dat wil ik niet meer. Bestaan er geen natuurlijke middelen die zo min of meer hetzelfde bewerkstelligen, maar dan zonder die nare bijwerkingen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.3K

Antwoorden (4)

Valeriaan is veel gebruikt in de volksgeneeskunde, de homeopathie, de fytotherapie en wordt zelfs nog steeds als rustgevend middel gebruikt in de reguliere geneeskunde. Het grote voordeel aan valeriaan is dat het rustig maakt zonder dat het concentratievermogen wordt aangetast.
fremar
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Deze pillen heten verpakt VALDISPERT. Je zou ze ook kunnen slikken bij een rijexamen, dus je wordt er absoluut niet suf van. Wel enige dagen geduld, het werkt na een dag of 4. Houd je aan de voorgeschreven hoeveelheden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Valdispert is toch veel lager gedoseerd dan de gemiddelde eigen-merk Valeriaanpillen? Bij angst is het effect trouwens minder goed gedocumenteerd dan bij inslaapproblemen. Het lijkt me absoluut de moeite waard om het te proberen, maar ik durf niet te zeggen dat het bewezen effectief is als angstdemper. Bij hoge doseringen kun je trouwens absoluut wél suf worden van dit middel. Wanneer het gebruikt wordt als slaapmiddel, is dat natuurlijk ook een beetje de bedoeling. Bewezen is bij proefpersonen die zo'n 600-900 mg in de avond namen, dat zij daar de volgende ochtend niet meer suf van waren, maar hoe het zit als je het overdag als angstdemper wilt toepassen, weet ik niet precies. In elk geval is er dus wel kans op sufheid bij hogere doseringen en ik zou overdag aanraden een lagere dosering aan te houden dan de onderzochte doseringen voor gebruik als slaapmiddel. Maar de preparaten zoals je die bij de drogist vindt, zijn nogal laag gedoseerd. Ik heb ooit capsules van ik meen 150 mg gehad, en volgens de bijsluiter mocht je er hooguit twee tegelijk nemen. Ik nam er dus vier tot zes in de avond; vertrouw meer op wetenschappelijk onderzoek dan op de bijsluiter van een niet-gereguleerd middel waarvoor de fabrikant dus zelf een dosering vaststelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh, pardon: Valdispert bevat 450 mg valeriaanextract, dat is dus best een aardige dosering. Misschien was dat eerder zo, dat ze iets met een heel lage dosering hadden? De laatste jaren hebben ze onder hetzelfde merk ook allerlei andere middelen op de markt gezet (nachtrust, extra sterk, weet-ik-veel). Ik zou in elk geval aanraden om gewoon de eigen-merk Valeriaan te kopen, omdat die over het algemeen veel goedkoper zijn.
Bachrescue druppeltjes. Werkt snel en verkrijgbaar bij de Gezondheidswinkel en andere homeopathie winkels. Gebruik ze zelf bij examens. Paar druppels op tong laten vallen en klaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Bach rescue is er ook in kleine spuitflacon, kan in de jaszak, zo groot als een duim. Werkt ook goed.
Maar het zijn natuurlijk allemaal tijdelijke middelen als je de oorzaak niet even aanpakt en dat is je karakter en de daaruit voortvloeiende gevolgen. ;) (Zie antwoord op je andere vraag)
Als je met angst tobt dan zal een valeriaan druppeltje niet helpen.
Als je geen xanax wil gebruiken dan is de enigste oplossing st Janskruid,mag alleen niet gebruikt worden samen met een anti depessivia dat kan niet samen.
Als je st Janskruid in tikt moet je maar eens kijken op internet,of dit middel je verder kan helpen.
Het geeft in iedergeval rust in je hoofd, en wordt ook veel gebruikt voor milde depressies..
Sterkte.

Toegevoegd na 3 minuten:
Laat je angst niet te ver komen hoor,dan kan je toch beter naar je ha gaan,beter loom en hangerig van xanax,dan dat je een angst stoornis krijgt, dan ben je veeeeeel verder van huis.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom geen Valeriaan maar wel St. Janskruid? St. Janskruid is een natuurlijk antidepressivum, in studies bij een milde depressie ongeveer even effectief gebleken als een derde-generatie antidepressivum (SSRI). Het effect op angst is niet bewezen: er zijn wel studies die enig effect laten zien, maar ook studies waarin het niet effectiever is dan een placebo. Of je met Valeriaan heel veel verder komt weet ik ook niet, dat is vooral bewezen als kalmerend middel om de slaap te bevorderen en het effect op angst is ook hier minder overtuigend. Er is alleen wel een theoretische basis voor die m.i. beter is dan voor St. Janskruid bij angst, omdat er aanwijzingen zijn dat Valeriaan zich bindt aan dezelfde receptoren als benzodiazepines. De werking als slaapbevorderaar is trouwens wel aangetoond, al moet je dan wel een voldoende hoge dosering nemen (500-900 mg) en zijn de meeste preparaten die je bij de drogist koopt hiervoor te laag gedoseerd. Xanax - of een soortgelijk middel - is trouwens zelden een oplossing wanneer er sprake is van een angststoornis. Hooguit kan het ondersteunend zijn voor een korte periode of kan het goed zijn om zo'n middel af en toe te nemen wanneer er bijvoorbeeld sprake is van paniekaanvallen. Maar langdurig dagelijks gebruik omdat 'je beter suf kunt zijn van Xanax dan een angststoornis krijgen' is niet zinvol bij deze middelen. Over het algemeen werken ze niet meer wanneer je het langer continu elkaar gebruikt, tenzij je de dosering blijft opvoeren. Een angststoornis is vaak goed te behandelen met andere behandelingsvormen, zoals gesprekstherapie, andere psychotherapeutische interventies, diverse mind/body technieken, of eventueel, wanneer er dan toch medicatie ingezet wordt, een SSRI als ondersteuning van andere interventies. Alleen wanneer dat niet werkt, of bij complexe en meervoudige psychiatrische problematiek, OF als kortdurende therapie om een bepaalde periode te overbruggen of bij 'af en toe' gebruik, kunnen dergelijke middelen geïndiceerd zijn. Het advies om naar de huisarts te gaan met dergelijke klachten is heel goed, maar ik hoop toch echt dat de huisarts iemand niet lichtzinnig met een recept voor dergelijke verslavende middelen naar huis stuurt. En ik hoop al helemaal dat een huisarts andere begeleiding of behandeling voor zal stellen dan alleen medicatie.
Er zijn zeker natuurlijke middelen hiervoor, maar misschien is het beter om te kijken naar de échte oplossing, waar komt de angst en onrust vandaan, wat is de onderliggende oorzaak en wat kun je daar mee? Wil je alleen een middel dat is het handig om bv een klassiek homeopaat te zoeken, die zoekt een middel dat bij jou past en niet alleen bij de klacht. Vaak ook (deels) vergoed door zorgverzekeraar wanneer hij/zij aangesloten is bij beroepsvereniging.