Wanneer je een kind sinaspril geeft bestrijd je dan de symptomen of stel je het herstel uit?

Afgelopen nacht had ons zoontje van bijna vier jaar koorts. Toen schoten mij de woorden van mijn moeder te binnen. Zij is nooit zo heel erg voor snel een tabletje geven en haar "boerenwijsheid" is altijd geweest.. "het moet eruit. Geef je een tabletje dan onderdruk je de symptomen en duurt het herstel langer". Nu gaat het om koorts, verder geen ernstige klachten of redenen om naar de huisarts te gaan. Klopt de redenering van oma of is het maar een fabeltje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Er zit zeker wat in. Je lichaam verhoogt de temperatuur omdat bij hogere temperaturen bepaalde ziekteverwekkers eerder dood gaan. Dat betekent niet dat het schadelijk is om een koortswerend middel te geven hoor, maar over het algemeen wordt het aangeraden om dat alleen te doen bij echt discomfort of pijn, OF natuurlijk als de koorts gevaarlijk hoog is, je kindje dreigt uit te drogen, etc.

Een ander nadeel van paracetamol is dat het de symptomen maskeert, dus als er iets ernstigs aan de hand is, kan een arts niet meer afgaan op de hoogte van de koorts om een inschatting te maken van de ernst en mogelijke oorzaak (het verloop van koorts kan bijvoorbeeld iets zeggen over de kans dat de ziekteverwekker een virus of een bacterie is). Dus als je zoon geen ernstige klachten heeft, hoef je hem niet direct iets te geven. Liever niet zelfs. Als hij echt hangerig is of last heeft van de koorts, of hij slaapt er slecht door, dan kun je hem gerust iets geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je geeft mijn antwoord!
+

Andere antwoorden (4)

Op zich is koorts een teken dat je lichaam bezig is een infectie te bestrijden.
Met name jonge kinderen kunnen hoge temperaturen bereiken. Dit is niet direct een reden om een arts te raadplegen, zolang ie alert reageert en goed blijft drinken.
Die 'boerenwijsheid' is zo gek nog niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koorts heeft een functie, door de verhoging van de lichaams temperatuur worden bacteriën en virussen ' aangevallen'.
Dus het onderdrukken van koorts is idd niet zinvol, tenzij er sprake is van hele hoge koorts, snel oplopen van de koorts, hier kunnen met name jonge kinderen koortsstuipen van krijgen . Het is dus belangrijk om naar de algehele conditie te kijken en dan te beslissen om evt. medicatie te geven.
je oma had zeker gelijk. (zoals altijd met oma's ;))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet nodig de koorts te verlagen met medicijnen, de koorts kan namelijk geen kwaad. Als uw kind zich erg ziek voelt, pijn heeft of slecht drinkt, kunt u eventueel paracetamol geven. Na een halfuur gaat het dan vaak wat beter. Als de temperatuur daardoor niet daalt, zegt dat niets over de ernst van de ziekte. De dosering hangt af van de leeftijd en het gewicht van uw kind, en staat op de verpakking. Paracetamol mag u niet geven als het kind jonger is dan drie maanden.

Als je kind er erg ziek van is kan het dus helemaal geen kwaad dus ik ben het niet zomaar eens met oma. Het ligt er aan.

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBA3a.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je verlicht de symptomen. Als mijn kind bijna de 40 graden raakt met koorts gaat er een pilletje in. dan zakt het en kan het beter slapen wat de genezing bevordert.

Als het lage koorts is, 38,5 ofzo zou ik het niet meteen doen of een kind moet zich ook erg ziek voelen. je mag gerust zorgen dat je kind zich beter voelt.