Waar moet ik beginnen?

Ik heb nogal veel problemen, maar praat er niet over. Als iemand me vraagt wat er is, of ik het wil vertellen, klap ik dicht, op papier kan ik het wel. Ik wil dus dat ik wel gewoon kan vertellen wat er is, zonder dicht te klappen. Ik moet dus echt veranderen, maar weet niet hoe ik dit moet aanpakken. Ik kan niet van de een op de andere dag veranderen en wil het in stappen doen, maar weet dus niet hoe.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik ga al naar een psycholoog, maar daar vertel ik ook nauwelijks wat. Er zijn al wel een paar bij wie ik terecht kan en alles weten van me, maar die willen me niet meer helpen als ik niet ga veranderen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik heb precies hetzelfde. Wat bij mij wel werkt, is als ik eerst een band met iemand heb opgebouwd, dan ben ik wat minder onzeker en kan ik er makkelijker over praten..

Allereerst super dat je een poging doet, stapje voor stapje je situatie te verbeteren! Het begin is er.. Probeer nu eerst voor jezelf op papier te krijgen waar je problemen liggen, welke mogelijkheden je ziet, wie of wat je daar voor nodig denkt te hebben.. Als je niemand in je omgeving weet, zou je ook contact kunnen zoeken met een hulpverlener. Via je huisarts word je dan doorverwezen. Heel veel succes!! :) Toegevoegd na 1 minuut: Je zou de brief ook aan je huisarts kunnen laten zien. Benoem dan maar gewoon dat je het moeilijk vindt om er over te praten en dat je liever een 'gesprek' begint aan de hand van jou brief. Zo zul je merken dat het gesprek al wat meer gemakkelijk verloopt.

Print deze vraag uit en geef het aan de psycholoog waar je naar toe gaat. Die kan het beste met jou een plan maken.

Begin met kleine stapjes en beloon jezelf na iedere overwinning. Schrijf op een papiertje wat je wilt vertellen, iets kleins dat nog niet teveel van je vraagt. Als je het niet uit jezelf kan vertellen (je klapt dicht) pak dan het papiertje en lees het voor. Let wel het lukt alleen als je het echt zelf wilt, niet omdat anderen vinden dat je het moet doen maar omdat jij ziet dat het jouw weg is, dat het jouw leven is. Hoe dichter problemen je aan het hart liggen des te moeilijker het is erover te praten, begin dus echt met dingen die wat verder weg liggen. Begin onderaan en beloon jezelf, straf nooit en wees niet teleurgesteld in jezelf als het even niet lukt. Blijf gewoon proberen, stug volhouden. De aanhouder wint. Als het een tijdje moeilijker is kijk je terug naar de overwinningen die je al wel gehaald hebt. Blijf gericht op het positieve. Het is een uitdaging die je aangaat. Wat trouwens bij veel mensen helpt is wandelen, het wandelen maakt dat je makkelijker praat. De beweging maakt dat je niet echt lang dicht kan vallen, het stimuleert beweging in je voelen en denken.

Goed dat je al naar een psycholoog gaat. Zoals je schrijft, kun je wel over jouw problemen schrijven, heel goed. Misschien kun je een aantal dingen die je hebt geschreven eens aan jouw psycholoog voorlezen of als je dat (nog) te moeilijk vind het aan haar laten lezen. Misschien is het een begin om jouw vraag hier eens uit te printen en mee te brengen naar jouw psycholoog, dan kunnen jullie samen kijken wat je het beste kunt doen en waarmee je kunt beginnen. Het is heel moeilijk je verder adviezen te geven als ik je niet ken, dus ga hiermee naar jouw psycholoog en probeer erover te praten. Heel dapper dat je de eerste stap al hebt gezet! Je komt er wel, ook al gaat het misschien niet altijd zo snel als je zou willen.

Probeer het eens via www.schrijfhuis.eu. De mensen van deze site houden zich bezig met schrijven vanuit het hart. En ik weet uit eigen ervaring dat dit heel goed kan helpen. om het later weer met anderen te delen zonder dicht te klappen. Het allerbeste!

Bronnen:
www.schrijfhuis.eu

Wellicht moet je via de msn eens met iemand praten. Alleen moet je een beetje uitkijken aan wie je je vertrouwen daar schenkt.. Gr. Ton

inderdaad met een geschreven tekst naar je psycholoog toegaan en dan samen een plan maken lijkt me een heel goed idee. als je merkt dat de psycholoog waar je nu bij zit je niet echt verder kan helpen, kan het soms ook goed helpen om naar een andere hulpverlener of nieuwe psycholoog te gaan. iedere psycholoog heeft weer een andere persoonlijkheid en een andere aanpak. verder vertel je in het verhaal niet zoveel over de personen aan wie je graag je verhaal kwijt wilt: zijn dat je vrienden of onbekenden? en zou het zo kunnen zijn dat je bang bent om hen lastig te vallen met je problemen? of is er iets anders aan de hand? het helpt denk ik eerst dat eens op een rijtje te zetten (misschien samen met je psycholoog) afhankelijk van de situatie zou ik me kunnen voorstellen dat je het vindt helpen eerst een tijdje wat extra aandacht te besteden aan de (dagelijkse) dingen waar je vrienden mee worstelen (goed luisteren en geinteresseerd vragen stellen)... zodat het daarna voor jou ook makkelijker wordt zelf met iets moeilijks aan te komen. veel succes!

Jij weet waar het probleem ligt, dus jij kan iets veranderen. Jij alleen. Jij zelf. Er zijn mensen in jouw omgeving die alles van je weten, maar die je niet verder kunnen helpen als jij niet begint met veranderen. Dat begrijp ik wel. Jij zult die mensen moeten laten zien dat het jou echt serieus is. Dus beginnen! Yes, you can! Vraag aan jouw psycholoog of hij/zij het goed vindt dat jij jouw verhaal op papier meebrengt zodat hij/zij het kan lezen. Dat kan een basis zijn voor hulp. Voor begeleiding bij logische stappen. Maar ook de psycholoog kan jou niet veranderen. Dat kan je alleen zelf.

Dit moet een enorme belasting voor je zijn ! Wat mij goed lijkt is dat je een vertrouwens persoon hebt , En wat ook heel goed kan werken is een praatgroep waarin mensen zitten met (soortgelijke) problemen , wat je ook het gevoel geeft dat je niet de enigste bent . Hier kun je al dan niet ervaringen uitwisselen en hoor je tips waar je verder mee komt . Heel veel beterschap gewenst Petra.

Weet je? Als ik je vraag zo eens lees ,dan heb je eigenlijk zelf de oplossing al gegeven. Schrijf het van je af. Wat je op papier zet en beter nog wat je op de computer in typt kun je voor jezelf wel tig keer over lezen,weg halen en overnieuw beginnen. Je bent dan meestal alleen en je hebt er alle tijd voor om na te denken hoe je je verhaal, problemen of bekentenis het beste kunt verwoorden. Als je in gezelschap bent van welk persoon dan ook zal deze of commentaar kunnen geven op een moment dat je dat liever niet wenst, of deze persoon kan zijn interesse verliezen in je verhaal of zal zijn of haar eigen verhaal misschien wel duizend keer belangrijker vinden dan het jouwe. En als je jezelf al moeilijk bloot durft te geven tegenover mensen, dan werkt vertellen inderdaad niet. Wees dus achter de laptop even heel eerlijk tegen jezelf en maak je zelf niks wijs . Ook al is je probleem nog zo heftig . Schrijf het op. Denk er rustig over na, en als je er niet uit komt dan loop je even een blokje om en ga je daarna gewoon weer verder. Als je dingen opschrijft dan onthoud je ze vaak ook beter. Dus mocht je toevallig een of andere lezing of spreekbeurt hebben binnen kort ,en jij hebt voor jezelf je hele verhaal al precies naar wens op papier staan,dan ben je echt al een heel eind in de goede richting. Bereid je met alles wat je wilt of waar je moeite mee hebt of denkt te krijgen ( ook al is het een telefonisch gesprek met je schoonmoeder)voor op papier. Lees je text net zo vaak over en pas het net zo vaak aan zoals jij er zelf het meest tevreden mee bent, dan heb je die zekerheid in ieder geval. Zie het als een soort training. Je traint jezelf via papier op weg naar verbaal. En als je zekerheid hebt over je verhaal op t papier, dan ben je op de goede weg om je mondeling beter te uiten. oke het heeft tijd nodig. Maar dat is met alles zo.

Een non-verbale therapie zal beter bij je passen, denk aan PMT (psychomotorische therapie), creatieve therapie (beeldend, muziek of tuin bijv.) tekentherapie, nlp. Je kunt ook intherapy doen, das online en via de mail, voelt lekker veilig. Ken je probleem ook hoor, schrijf ook liever praten is soms heel moeilijk. Sterkte!

Alvorens je hulp zoekt van een deskundige (wat altijd de voorkeur heeft) kan je dmv het lezen van een goed boek ideeen opdoen hoe je wat meer zelfkennis kan krijgen. Je begrijpt dan beter dat je doet wat je doet. Ik raad het boek "Moed doet goed" aan. Kijk op www.uitgeverij-anode.nl Mocht je na het lezen van dit boek behoefte hebben aan meer hulp dan kan je meedoen aan een training van 10 bijeenkomsten. Kijk voor adressen op www.stichtingencouragingtraining.nl

Bronnen:
http://www.ctip.nl/uaMDG.htm
http://www.stichtingencouragingtraining.nl/
http://www.uitgeverij-anode.nl/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100