Gezonde ontlasting hoort een aaneengesloten worst te zijn, dus niet keutelig of een serie losse worstjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De stevigheid, ook wel de consistentie genoemd, is stevig, maar niet hard. Een te harde ontlasting en een pijnlijke stoelgang wordt obstipatie (verstopping) genoemd. Bij obstipatie is ook sprake van een onregelmatige stoelgang. Wanneer de ontlasting te dun of waterig is, spreken we van diarree.

Het is normaal dat de bruine kleur van de ontlasting varieert. Dit is afhankelijk van de gegeten voedingsmiddelen. Zo ziet de ontlasting er wat roodbruin uit na het eten van bieten en vegetariërs hebben vaak een bruingele ontlasting. Dit komt doordat vegetariërs veel plantaardige voedingsmiddelen gebruiken. Als de ontlasting echter zwart of juist witgeel gekleurd is, dan is er meer aan de hand. Een zwarte stoelgang bevat te veel gal of duidt op een bloeding ergens in het maag-darmkanaal. Witgele ontlasting wordt veroorzaakt door te weinig toevoeging van gal aan de resten van het spijsverteringskanaal. Een verstopping van de galwegen kan hiervan de oorzaak zijn.