Mag een huisarts medicijnen voor zichzelf uitschrijven?

Mag een huisarts zonder problemen medicijnen voor zichzelf uitschrijven en zo ja, is daar controle op?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom krijg ik drie minnen voor het geven van het enige juiste antwoord?

Het beste antwoord

Dat ligt aan het medicijn.

Alle medicijnen die in de apotheek verkrijgbaar zijn, mag een arts ook zonder recept kopen. De arts heeft daartoe een pasje waarmee hij zich als arts identificeert.

De arts mag die medicijnen alleen voor eigen gebruik kopen, dus niet aan anderen geven.

Ik ben ooit met een arts meegeweest die bij mij op bezoek was, en snel een receptplichtig medicijn nodig had voor haar kind. Ik ben met haar meegeweest naar de apotheek, omdat zij natuurlijk niet wist waar de apotheek in mijn woonplaats was.

Bij de apotheek vertelde ze welk medicijn ze nodig had, en op vertoon van haar artsenpas kreeg ze dat (na betaling) zonder problemen mee.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Ik ben er blij mee

Andere antwoorden (4)

De huisarts mag medicijnen voor zichzelf uitschrijven en daar is geen controle op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,mag niet-
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muts, je verwijst alleen naar een ander forum. Mijn vrouw is huisarts en schrijft altijd medicijnen voor zichzelf uit. Er is zelfs een aparte code voor.
Een huisarts mag nooit voor zichzelf medicijnen uitschrijven!
Kijk maar op onderstaande link...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel zeer specifieke medicijnen worden door specialisten voorgeschreven, die daar ervaring mee hebben.
de huisarts mag deze in opdracht van de specialist als herhaling voorschrijven.
Wanneer hij/zij zichzelf bepaalde medicijnen voorschrijft, kan de vergoeding wel eens een probleem zijn.
Een arts kan zichzelf niet alle soorten medicijnen voorschrijven, zoals bv. propofol, wat door anaesthesisten IN het ziekenhuis onder direct toezicht wordt toegediend.
Dus is het antwoord : NEEN , niet alle soorten medicijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag volgens mij. Vraag is wrom niet? Als hij/zij daar behoefte voor hebt...