Mag een huisarts een telefonisch klacht van mij declareren als telefonisch consult aan de zorgverzek?

Ik kreeg een mail van Volg je Zorg.nl dat er iets gewijzigd was in mijn account. Ik zag daar dat het een recentelijke toestemming betrof die ik aan mijn huisarts gegeven zou hebben om gegevens uit te wisselen. Hier op belde ik de assistente en vertelde dat ik nooit die toestemming heb gegeven, ook niet mondeling. Zij zou het aan de huisarts doorgeven en die zou mij dan terugbellen. Dit valt wél onder ""telefonisch consult"" zei zij. Mag dit???

3 jaar geleden
2.6K
ronron1212
3 jaar geleden
Ja en het valt niet onder je eigenrisico
Pieterke
3 jaar geleden
Dat mag inderdaad gedeclareerd worden.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
@Pieterke
Bron van waarom dit gedeclareerd mag worden? Het betreft immers een onterechte handeling waarop de assistent (wellicht heel convenient) geen antwoord kon geven. Het geven van tekst en uitleg voor waarom zij vinden dat er toestemming is gegeven voor iets wat niet is gegeven, valt voor zover ik weet, niet onder de declarable handelingen. Als er in datzelfde gesprek ook nog andere dingen zijn besproken, dan is het een ander verhaal. Maar eigenlijk had de assistent met de huisarts moeten ovrleggen en deze assistent had dit ofwel moeten corrigeren ofwel moeten terugkoppelen aan de patient / client.

Antwoorden (2)

Een telefonisch consult én een e-consult (via internet op de zorgsite van de huisartsen) zijn "gewone" consulten en worden dus gedeclareerd.
Het betekent dus eigenlijk, dat elk contact met de huisarts gerekend kan worden. Die mensen werken n.l. niet voor niets, maar wel voor ons.
Toegevoegd op 17 juni 2020 10:55: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Probleem is nou net dat in de ogen van de vragensteller dit géén consult was. Ik denk dat dat gevoel op zich terecht is.
Maar of dat ook betekent dat het dan niet gedeclareerd mag worden, dat weet ik niet.
ronron1212
3 jaar geleden
De huisarts geeft een consult aan de telefoon en doet dat gratis hoeft geen geld te verdienen doe jij dat ook oze?
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Dit betreft geen advies of consult op enige wijze. Het betreft een opmerking over een onterechte handeling door de huisartspraktijk. Mijn inziens behoor je daar geen consult voor te rekenen.
ronron1212
3 jaar geleden
@Thecis dat vind jij en de vraagsteller maar is dat ook zo dat weten wij niet er is geen weder hoor mogelijk. Daarnaast kost het niets.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
@Thecis !
Precies ! @ronron
Nee het is niet gratis. Dit betaal je via de verzekeringspremie. Iemand (in dit geval de huisarts) maakt een fout. Dan is het normaal gesproken ook aan diegene én óók op kosten van die gene om de fout te herstellen. Echter... ik kan de details van de afspraken tussen de verzekeraars en de huisartsen niet inzien. Ik kan me voorstellen dat daar omwille van efficiëntie door de verzekeraar coulant wordt omgegaan met de vraag "Wat is een consult ?" waardoor de huisarts ook voor dit soort contacten gewoon een consult mag rekenen.
ronron1212
3 jaar geleden
@Oze de zorg verzekering betaald dus als die betaald zal die uitmaken of het terecht is de vraagsteller betaald niets meer en niets minder.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
De zorgverzekeraar betaald datgene wat gedeclareerd wordt. De huisarts geeft een codering mee. In dit geval een normaal consult op afstand. Daar ziet de zorgverzekeraar niets van. De inhoud zit in het EPD van de huisarts. De declaratie wordt via Vecozo aan de verzekeraar door gegeven. De verzekeraar betaalt, maar bepaalt niet! Daarbij, het lijkt me voor de huisarts een kwalijke zaak als het negeren van de AVG (namelijk toestemming invullen zonder dat deze er is) leidt tot een verdienmodel (mensen die er vragen over hebben wordt een consult gerekend). Als dit mij zou over komen, zou ik dit zeker terug koppelen. Ook aan de zorgverzekeraar. Dit leidt tot onnodig hoge zorgkosten en daar betalen we allemaal premie van. (Staat volledig los van de discussie of terechte consulten van zorgverleners in het algemeen goed genoeg vergoed worden).
Thecis
3 jaar geleden
@Elder161
Ik ben het niet met je eens. Daarom een min.
1. Dit valt niet onder een consult. De huisarts moet een fout herstellen waartoe de assistent kennelijk niet capabel was.
2. Het lijkt me niet dat er verdiend moet worden op het negeren / vergissen in de AVG.
3. Ze werken inderdaad voor ons. Maar we zouden niet moeten betalen voor fouten die ze maken.
ronron1212
3 jaar geleden
@Thecis al zou het een fout zijn dan nog. Krijg jij ook geen loon als je fouten moet herstellen die je hebt gemaakt op je werk?
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Ik werk niet op prestatiebasis. Een huisarts in feite wel.
Maar dat is je vraag ook niet. De tijd wordt niet vergoed voor het bedrijf. Ik krijg wel betaald. Maar als het bedrijf een klant tegemoet moet komen omdat ik fouten heb gemaakt, worden daar ook afspraken over gemaakt.
Dus je voorbeeld klinkt leuk, maar is geen goede vergelijking. Daarbij komt dat het niet als consult is gedefinieerd door de nza en de huisartsenvereniging zelf (zie antwoord van mij). Dus het doet niet ter zake of ik wel of niet doorbetaald krijg. Een huisarts mag het niet rekenen.
ronron1212
3 jaar geleden
@Thecis het blijft alleen het woord van de vraagsteller dus onmogelijk dit zo te bepalen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
@ronron
We beantwoorden hier binnen de context van de vraag. De vragensteller stelt duidelijk als kader "een telefonische klacht". Er is dus (binnen deze context !!!) géén medisch gesprek geweest.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Dit is de discussie verplaatsen. Ik kijk naar de vraag. Zijn er mogelijk haken en ogen? Ja. Absoluut.
Maar onze discussie ging over wat de vraagsteller aan gaf. Mag iets gerekend worden voor het herstellen van een fout. Het antwoord daarop is nee. Het mag ook niet gerekend worden omdat de HA er tijd insteekt en niet voor niets werkt. De discussie was inderdaad niet of de VS informatie achter houdt. Dat stuk had ik ook al in mijn antwoord verwerkt.
Een huisarts mag een consult (zowel face-to-face als via telefoonof tegenwoordig beeldbellen) rekenen als consult.

Echter, de voorwaarde is wel dat deze consulten ook échte consulten zijn, waarbij een zorgvraag wordt behandelt.

https://www.huisarts.nl/veelgestelde-vragen/
U moet voor een telefonisch consult bij de huisarts betalen als dit consult een regulier consult tijdens het spreekuur vervangt. Dit wil zeggen dat er tijdens het telefonisch consult een medische beoordeling moet plaatsvinden. Voor overige zaken die telefonisch worden afgehandeld, zoals het maken van een afspraak of het aanvragen van een herhalingsrecept, worden geen kosten in rekening gebracht.

Vanuit de NZA (Nederlandse Zorg Autoriteit):
https://www.nza.nl/zorgsectoren/huisartsenzorg/veelgestelde-vragen/veelgestelde-vragen-registreren-en-declareren
Hoe kunnen huisartsen e-health declareren?
Er hoeft niet per definitie face-to-face-contact te zijn voor declaratie van een consult. [...] ‘Dit zorginhoudelijk contact kan in de vorm van een fysiek spreekuurconsult zijn, maar ook zonder direct fysiek face-to-face-contact, bijvoorbeeld telefonisch, per e-mail of via een internet beeldverbinding. Deze laatste vorm van contact mag alleen als consult in rekening worden gebracht indien deze duidelijk dienen ter vervanging van een spreekuurconsult, waarbij de zorgverlening zowel inhoudelijk als qua tijdsbesteding vergelijkbaar is met de zorgverlening die in een regulier face-to-face consult wordt geboden.

Bij de vraag waarom er toestemming is gegeven zonder dat u daar van op de hoogte was, is geen zorgvraag en valt niet onder de hierboven beschreven voorwaarden voor het declareren van een consult.
Wat gedaan is, is in strijd met de Bescherming Persoonsgegevens (AVG). Zij dienen dit te corrigeren en dit mag níet gerekend worden als een telefonisch consult.

Let er wel op dat er alleen over dit onderwerp gesproken is. Wanneer er toch over iets van gezondheid gesproken is (ook al start de huisarts dat), is er wel sprake van zorgverlening en mag het gesprek wél gerekend worden als een telefonisch consult.
Thecis
3 jaar geleden
tham
3 jaar geleden
Thecis, Klopt helemaal. Het was géén zorginhoudelijke vraag dus het mag niet gedeclareerd worden aan de zorgverzekering. Deze heb ik trouwens inmiddels gesproken en zij noemen het fraude.
En nu afwachten wat de huisarts gaat declareren of niet. Ben benieuwd. Goeie tip om tijdens het gesprek niet over gezondheid te praten.
Thecis
3 jaar geleden
@Tham
De zorgverzekeraars noemen iets al snel fraude. Als je een verkeerde code voor een consult aan houdt, is het fraude. Als je een journaal niet goed hebt bij gehouden (volgens de client), is het fraude. Enz.
Bij jou is het in strijd met de AVG. Dat daarna een consult gerekend is, kan ook een ongelukkige samenloop van omstandigheden zijn geweest (slechte communicatie bij de praktijk of dat mensen elkaar verkeerd begrepen hebben). Maar een zorgverzekeraar noemt dit soort dingen al snel fraude. Hou daar wel rekening mee. Fraude houdt ook in dat het doelbewust is gedaan. En laten we wel uit gaan van het goede en dat er een fout gemaakt is.