Mag ik binnen een huisartsenpraktijk een andere arts eisen?

Beste mensen,

ik ben in april met spoed naar het ziekenuis gegaan en daar hebben ze na gezien te hebben dat de kransslagader bijna dicht zat een stent geplaatst. In december 2019 ben ik naar de huisarts geweest met klachten pijn op de borst, benauwdheidsaanvallen en vermoeidheid (voor dat laatste ben ik al vaker geweest) De arts heeft in december het bloed voor de nieren nagekeken en dat was goed. Dus kennelijk niks aan de hand. Bleek dus toch. Nu een maand geleden heeft ie de verkeerde pillen voorgeschreven. Hij schreef voor 50 mg seroquel, maar ik heb altijd geen langzame afgifte en deze 50 mg had wel langzame afgifte (ik kan niet tegen langzame afgifte)Dit vanwege afbouwen. Ik heb steeds het gevoel dat de man mij niet serieus neemt, want hij begint dan over andere dingen zoals : we zijn even oud en zo. Ik dacht dan is ie snel met pensioen. Maar nu blijkt dat die nog 2 jaar door gaat. Ik heb gevraagd om een vrouwelijke arts (in dezelfde praktijk (degene die mij direct naar het ziekhuis bonjourde met als reden dat ik graag een vrouwelijke arts heb en ook een jongere, ook vanwege mij oudere leeftijd. Dat weigert hij en zei dat ik dan maar naar een andere praktijk moet. Hij wees er gelijk 1 aan. Vrees zomaar dat hij het me heel lastig gaat maken. Mag hij een andere arts weigeren, die in dezelfde praktijk werkzaam is?

vrgr Gonna

3 jaar geleden
2.7K
gonna
3 jaar geleden
Het mag dus en wat als de man blijft weigeren?
gonna
3 jaar geleden
Ik zou graag de arts die in dezelfde praktijk zit hebben. Zij is vrouw en jonger. (en ik heb na dit dbacle meer vertrouwen in haar, maar dat heb ik niet tegen deze huisarts gezegd)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Eisen is misschien een groot woord, maar je mag altijd een arts weigeren (de huidige arts dus) en altijd vragen om een andere. Veel huisartspraktijken hebben de mogelijkheid van een e-consult via internet. In dat consult kan je de vraag direct voorleggen aan de andere arts (en dan opletten dat DEZE jou ook antwoord geeft).
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Wat Jodokus zegt. Bellen met de assistent voor een afspraak en gewoon meteen naar dokter X vragen door wie jij behandeld wil worden. Die ik ook. Mijn officiële huisarts is dokter Google. Maar die wil ik nooit meer zien. (Ik noem hem niet voor niets dokter Google) Als ik bel, vraag ik altijd naar dokter X. Daar is nog nooit een probleem van gemaakt.

Antwoorden (2)

Ja, dat mag je. Een de andere huisarts mag je alleen weigeren als:
- de praktijk vol zit
- je verder weg woont dan een kwartier rijden (belangrijk in spoedgevallen)
- je niet dezelfde opvattingen over zorg heeft (bijvoorbeeld over euthanasie)
De beroepsvereniging van huisartsen heeft deze regels bepaald.

Huisartsen mogen dus niet onderling afspreken om geen patiënten van elkaar over te nemen.
SimonV
3 jaar geleden
Voordat de dokter het je heel lastig gaat maken in deze laatste twee jaar ... (1) vrouwelijke arts (2) jongere arts (3) geen vertrouwen/klik met de huidige arts ... zijn prima argumenten om van arts te veranderen.
-------
Onthoudt / noteer deze 3 punten, je hoeft je niet te verdedigen maar mogelijk toch handig.
-------
Wat je beter kunt doen : dit niet via de huidige arts laten lopen, niet deze arts laten bepalen wat jij wel of niet mag/kan doen.
-------
Mij is gebeurd dat de andere arts mij vertelde dat ik wel door beide geholpen wordt = 1.praktijk. Betekende dat hoewel ik deze niet wilde -andere is mijn huisarts- ik zogenaamd niet kon weigeren.
-------
Toch kan je hier wel een andere oplossing voor vinden hoor. Bel om een afspraak te maken en vraag doktersassistente wanneer dr X werkt en een plekje voor je heeft. Dus met name om de door jou gewenste arts vragen. Mag niet geweigerd worden. Jij geeft je voorkeur aan. Stel dat het heel dringend is kan je weigeren voor de eerste arts en mogelijk zelfs dagen moeten wachten op de verlangde arts. Daar is niets aan te doen, dat is wel de consequentie. In de praktijk kan dit wellicht toch anders opgelost worden, maar houdt er rekening mee.
-------
@Gonna, gewoon bellen en een afspraak maken met de jonge vrouwelijke arts waar je wel vertrouwen in hebt. Succes!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
gonna
3 jaar geleden
Dank voor de antwoorden en de reacties. vr gr Gonna