Wat voor slechte stoffen zitten er in één sigaar?

Een kennis zegt dat het een stuk beter is dan sigaretten,hij inhaleert wel alles

Zitten er ook nicotine in sigaren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jouw kennis dit zegt terwijl hij sigarenrook inhaleert, is hij gewoon een nicotineverslaafde in de kast die zelf ook wel weet dat hij zichzelf voor de gek houdt. Iedereen mag van mij zelf weten of hij rookt, maar ik kan persoonlijk weinig respect opbrengen voor dit soort struisvogelgedrag.

Het beste antwoord

Veel mensen denken dat sigarenrook minder schadelijk is voor de gezondheid dan sigarettenrook. Dit is niet waar. Sigarenrook is juist ongezonder. Er zit meer teer, koolmonoxide en ammoniak in. De teer in sigarenrook bestaat uit meer kankerverwekkende stoffen dan de teer in sigarettenrook.
Als je sigaren rookt, adem je de rook niet in of inhaleer je minder diep. Sigarenrook wordt namelijk beter in de mondholte opgenomen dan sigarettenrook. Het roken van sigaren, zonder te inhaleren, is minder slecht voor de longen. Toch heeft ook een sigarenroker meer kans op longkanker dan een niet-roker. De kans op keel- en mondkanker is zelfs groter dan bij sigarettenrokers. De kans op hart- en vaatziekten is bijna net zo hoog als bij sigarettenrokers.
Er zijn geen metingen gedaan naar het gehalte van teer en nicotine in sigaren. Dit is een gevolg van het feit dat dit gehalte in Nederland niet aan wettelijke normen is gebonden. Dit in tegenstelling tot sigaretten en shag. Voor sigaretten en shag zijn - door de Rijkskeuringsdienst van Waren in Alkmaar - wel metingen gedaan. Volgens de Stichting Volksgezondheid en Roken mogen we - voor een schatting van de teer- en nicotinegehalten van sigaren - de waarden gebruiken die gevonden werden voor shag tabak. Deze zijn: 25-30 mg teer per gram shag tabak en 1-3.5 mg nicotine per gram shag tabak. De mate waarin het teer en de nicotine ook daadwerkelijk de longen bereiken is natuurlijk sterk afhankelijk van de grootte van de sigaren, de hoeveelheid sigaren die per dag gerookt worden en de manier van roken.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ja zeker zit er nicotine in ook dit word gemaakt van bladeren van een tabakplant
in alles wat je inhaleert op gebied van sigaren of sigaretten zitten schadelijke stoffen in en is slecht voor de gezondheid.
op de sigaren doosjes staat nl ook de waarschuwing