Is haat goed of slecht?

Wanneer moet je iemand haten en wanneer juist niet??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Haat is slecht. Een negatieve emotie als haat brengt zelden tot nooit een positieve oplossing.

Als je echt niet met iemand overweg kunt, kan je beter besluiten geen contact meer te hebben en deze mentaal uit te wissen dan haat gevoel te gaan ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Haat is altijd slecht.
In principe moet je nooit iemand haten, waarom zou je.
Het helpt niet om beter te worden het maakt je alleen maar chagrijnig, woest of ziek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haat is slecht en het is ook nog zwak om te doen. Iemand lief hebben die je onrecht heeft aangedaan is juist ontzettend moeilijk, maar wel beter en je bereikt er meer door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enigste wat je kunt haten is onrecht en onderdrukking, voor de rest werkt de haat desastreus voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met haat doe je enkel jezelf pijn en los je verder niets op.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haat is een gevoel/gedachte waar je vooral jezelf mee in de weg zit. Het lost niets op en houdt jou in een zeer negatieve situatie.
Wat maakt dat je een persoon haat?
Wat doet of zegt die persoon waar jij zo veel last van hebt?
Hoe zou je er anders naar kunnen kijken waardoor jij die haat los kunt laten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haat is altijd slecht ; het vreet aan je, het frustreert enorm, wraak nemen stuit op veel te veel bezwaren, en degene die je haat, is er ECHT niet van onder de indruk, wat de haat weer voedt en nog meer frustreert. Slecht voor je bloeddruk, je gezondheid en zonde van je tijd. Zolang er ook nog aardige mensen op deze wereld rondlopen, is niks zo jammer als je tijd en aandacht besteden aan mensen die je toch niet zo liggen.

In principe MOET je nooit iemand haten ; als het al gebeurt is dat meestal per ongeluk, en kun je beter proberen dat zo snel mogelijk weer ter vergeten. Je kunt wel een bloedhekel hebben aan mensen, maar die kun je dan beter gewoon mijden en vooral niet teveel aandacht aan besteden. Ze zijn het domweg niet waard.

Daarbij heb je twee soorten haat : de haat die ooit liefde was, en door een schending van het vertrouwen of een vervelende gebeurtenis ZO frustreert, dat die zich op de voormalige ontvanger van je affectie richt. Deze vorm van haat komt veel voor en gaat vaak voorbij als er een nieuw onderwerp van effectie is, of de betreffende persoon uit zicht is. Niet opzoeken is het devies.

En dan is er nog de haat voor mensen die zich ongevraagd in je levenssfeer bevinden (collega's buren, aangetrouwde familie oid) en die alles vertegenwoordigen waar jij een hekel aan hebt, niet binnen je normen passen, geen rekening met jou houden, dingen kapot maken die je lief zijn en die het werkelijk geen ruk interesseert wat jij daar allemaal van vindt. Dit type mensen KUN je vaak niet, nauwelijks of heel moeilijk ontlopen, en dat kan je op den duur psychisch helemaal kapot maken. Wat daar wijsheid is, is moeilijk te zeggen (scheelt wie of hoe erg het is), maar je moet er wel eenweg in vinden. In eerste instantie door je te realiseren dat het JOUW probleem is ; ZIJ zitten er niet mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je heel erg gekwetst bent door iemand kun je iemand haten. Dat gevoel mag er gewoon zijn en is wel belangrijk om het toe te laten (en niet op een agressieve manier uitvoering aan geven) zodat het ook weer weg gaat.
Als je iemand haat om andere dingen zoals ik haat buitenlanders dan klopt er iets niet volgens mij. Dan wordt die haat aangewakkerd door een groep mensen die elkaar opstoken om buitenlanders te haten. Misschien is die intense woede dan wel naar iemand anders gericht (naar die vader die je ooit mishandelde) maar uiten mensen het dan naar anderen die er niets mee te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leukde nicknaam
haat is slecht. nou ja slecht......ja toch eigenlijk wel.t is meteen zo extreem. je kunt beter een hekel hebben aan iets. dat geeft aan het hele gebeuren een iets soepelere wending.
tenminste dat vind ik zelf positiever klinken.
Als ik meteen thuis kom en begin te zeuren tegen mijn partner dat ik het haat om thuis te komen in de troep,dan schrikt hij van die reactie zal daardoor van de leg af raken en zal me niet direct snappen of begrip kunnen hebben voor mijn uitspraak.(omdat het in zijn ogen allemaal heus nog wel mee valt) maar als ik zeg dat ik er een hekel aan heb om in een on opgeruimd huis terecht te komen dan komt het zachter aan bij hem en zal hij het snappen.
En als je het hebt over personen dan is iemand haten ook niet echt een van de beste oplossingen om je woede te uitten.
al begrijp ik de vader of moeder van een kind dat door iemand of verkracht of in elkaar geslagen of misschien zelfs wel vermoord is maar al te goed,wanneer die de dader haten.
en het is dan eigenlijk ook meer dan logisch en bij mijn weten niet meer dan normaal dat je dan toch echt wel degelijk haat gevoelens hebt voor zo,n persoon.
maar wanneer je spreekt over een eventueel ex vriendinnetje of vriendje dat de relatie verbreekt om wat voor reden dan ook dan is t in principe niet echt de moeite waard om die persoon te willen haten. dan is gewoon verdriet hebben ,gefrustreerd zijn,, boos zijn en accepteren dat het nou eenmaal uit is ook wel voldoende. En dan na verloop van tijd komt er in de meeste gevallen vanzelf weer ruimte in je leven voor een eventuele nieuwe partner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna iedereen zou zeggen dat haat slecht is maar probeer even te denken of een wereld zonder alle aspecten van haat zou kunnen bestaan? Stel voor: iemand vermoordt voor geld, maar niemand haat hem, kan dat?
Haat is een ingrediënt van de mensheid die de mens moet overwinnen om beter te worden.
In die opzicht is haat niet slecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haat is een negatieve energie. De enige die er last van heeft, ben jezelf.