Waarom vragen mensen negatieve aandacht.

Het een nog erger dan het ander.
Een kennis van mij faked miskramen scooterongelukken tot aan kanker.
Wat speelt er in die mensen hun hoofd tor het verzinnen van deze dingen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.6K

Het beste antwoord

Dit soort mensen hebben nooit geleerd om op een 'gezonde' manier aandacht te krijgen. Vaak zijn ze als kind genegeerd en ontdekten dat je door vreselijke gebeurtenissen te faken, je wel aandacht kreeg.

Het kan ook het Münchhausensyndroom zijn.
Deze mensen bedenken steeds weer ziektes om aandacht van medici te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Die mens is gewoon ziek... Heet pathologisch liegen. Dit is vaak een manier om mensen in de omgeving onder controle te houden. Je gaat toch immers niet weg bij iemand die kanker heeft....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan heel goed zijn, dat deze persoon in haar jeugd veel aandacht tekort is gekomen. Op deze manier probeert zij dit nu te compenseren. Als mensen hier op ingaan krijgt zij waar ze om vraagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Positieve aandacht krijgen is heel erg moelijk. Maar negatieve gaat veel makkelijker. Het gaat hun dus alleen maar om de aandacht, beter negatief dan geen aandacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als Loenie dacht ik ook aan het Münchhausensyndroom, waarbij de patiënt zich herhaaldelijk presenteert bij medische hulpverleners met gefingeerde klachten of zelf toegebrachte verwondingen, om daardoor zorg en aandacht te krijgen. De aandoening wordt ook wel nagebootste stoornis genoemd.
Uiteenlopende emotionele redenen kunnen ten grondslag liggen aan dit syndroom.

Maar als het dat niet is dan is het toch een vorm van hypochondrie. Als iemand voortdurend ongerust is over gezondheid, als je bij de kleinste verwonding denkt dat je gangreen gaat krijgen, als je veel artsen raadpleegt die je toch niet kunnen geruststellen, en erger nog, die je zeggen dat je 'niets mankeert', is de kans groot dat je aan hypochondrie lijdt.

Maar de kennis die jij beschrijft die is zo te horen op een andere manier ziek in het hoofd.
Dergelijke schreeuwen om aandacht die zo sterk zijn en zo obsessief, die zouden toch op een professionele manier geholpen moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat deze mensen aan een persoonlijkheidsstoornis lijden.
13 jaar geleden
Deze mensen hebben zelf niet door dat ze negatieve aandacht vragen.
Op een negatieve manier aandacht vragen komt voort uit een onbewuste (niet weten) reactie op een oorspronkelijk gevoel. Dat oorspronkelijke gevoel wordt niet geaccepteerd (b.v gevoelens van eenzaamheid, minderwaardigheid, of onveiligheid), de waarheid wordt daarmee niet geaccepteerd en dus niet gezien, maar de waarheid, de situatie IS er wel, (die IS er al) en dat moet daarom via een omweg worden geuit.
Dat pakt altijd negatief uit, want het is niet waarheidsgetrouw of oprecht.
Als je je bedenkt dat deze mensen het van zichzelf werkelijk niet doorhebben, kun je het misschien ook makkelijker omzeilen. Het is niet aan jou het op te lossen of te aanvaarden. Je hoeft onwaarheden niet aan te trekken of er uberhaubt iets mee te doen..
Er speelt ook niets door het hoofd van deze mensen behalve een diepe en intense, hardnekkige innerlijke strijd om bepaalde gevoelens te voorkomen, te omzeilen of om te buigen. Om te OVERLEVEN.
Het brengt ze echter niets! het levert niets op, behalve een illusief leven, gebaseerd op overlevingstechnieken.
Ik zou niet zeggen dat een tekort aan aandacht altijd de oorzaak is, misshien zit er in zo een persoon wel een onverzadigbare honger naar aandacht. Dan is het nooit genoeg, nooit voldoende, hoeveel liefde en aandacht ze ook hebben gehad!