Gaat een allergie over, bijvoorbeeld hooikoorts of allergie voor vis, of hou je het levenslang?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Dit ligt eraan wat de omstandigheden zijn. Als je uit de ontwikkeling bent is de kans niet heel groot meer, maar als je nog aan het ontwikkelen bent kan het minder worden of weg gaan!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kan zo’n allergie door frequente blootstelling minder erg worden? Nee, zegt internist-allergoloog Maurits van Maaren uit het Erasmus MC in Rotterdam. ‘Een allergie ontwikkel je meestal al op kinderleeftijd, dan wordt namelijk het immuunsysteem afgesteld, en zodra je hem eenmaal hebt, gaat hij niet meer vanzelf over.’ Het kan zijn dat de allergie mild blijft, vertelt Van Maaren, maar er is ook een risico dat het erger wordt, tot allergisch astma met verergerende aanvallen aan toe. In die heftigste vorm zijn symptoombestrijders zoals oogdruppels en inhalatiemedicatie nauwelijks nog effectief. Vandaar dat juist het omgekeerde wordt geadviseerd: zo min mogelijk blootstelling aan allergenen.
fremar
4 jaar geleden
Een pollenallergie kan heel soms overgaan.
Pollenallergie komt weinig voor bij kinderen jonger dan 5 jaar, piekt tijdens basisschooljaren, op puberleeftijd en op jong volwassenleeftijd, en wordt geleidelijk minder na de leeftijd van 50 jaar. Wat er precies gebeurt is niet duidelijk maar we weten dat allergie een combinatie is van erfelijk-bepaalde gevoeligheid die beïnvloed wordt door de omgeving en blootstelling aan allergisch-makende stoffen.
De ernst van de allergie neemt vaak af met de leeftijd maar kan soms (kortstondig) erger worden bij verhoogde blootstelling en heel soms ontstaan klachten van pollenallergie opeens op middelbare en oudere leeftijd bij mensen die nooit een allergie hebben gehad. Soms groeien mensen er overheen. De meeste mensen krijgen dus tussen hun tiende en dertigste hooikoorts, en de meesten groeien er vanzelf overheen, gemiddeld tussen de tien en dertig jaar na het ontstaan ervan, maar meestal blijf je er in lichte mate last van houden. Sommige pollenallergieën kunnen zich binnen enkele dagen ontwikkelen, bijvoorbeeld bij olijfbomen.
SimonV