Hooikoorts, klachten en oplossen?

Ik heb hooikoorts, en heb zere ogen/jeukende. en mijn neus zit echt zo vol, en daar word ik gek van, helpt het met je neus om er neus spray in te doen? Ik heb ook wel eens gehoord dat het niet goed is om neus spray te lang gebruiken, en aangezien ik 2 flesjes heb opgemaakt al in de winter... kan het dan kwaad om nu weer 1 te kopen voor de hooikoorts??

en met mijn ogen, helpen oogdruppels? of is er iets anders dat helpt? ik weet dat ik niet moet wrijven, maar soms zijn me ogen echt knal rood....

Toegevoegd na 14 uur:
voor de duidelijkheid, ik bedoel in de winter neusspray tegen verkoudheid, en met hooikoorts tegen allergie...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als je last van neus én ogen hebt, kun je beter tabletten gebruiken dan neusspray en oogdruppels. Dan pak je alles in één keer aan.

Bij de drogist kun je loratadine (bijvoorbeeld het merk Allerfre, maar ook Kruidvat eigen merk) of cetirizine (bijvoorbeeld het merk Reactine) kopen. Als je verder gewoon gezond bent (geen bijzondere medicijnen slikt) kun je die gewoon uitproberen.

Hou je wel aan de aanbevolen dosering, ook als het niet meteen perfect werkt. In mijn ervaring kan het een paar dagen duren voordat je helemaal klachtenvrij bent, neem dan niet een extra pil in. En natuurlijk: lees de bijsluiter.

Meteen morgen even kopen, het is niet nodig om hiermee door te blijven lopen.

Succes!

(PS een neusspray zoals je waarschijnlijk in de winter hebt gebruikt, voor verkoudheid, is een andere spray dan er voor hooikoorts gebruikt wordt. Dat heeft dus niet veel met elkaar te maken. Maar als je nog eens zoveel neusspray voor verkoudheid nodig hebt dat je hele flesjes opmaakt, ga dan even naar de dokter, dan is er iets structureler mis dan een simpele verkoudheid.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Hooikloorts
Ik heb er ook vreselijk last van.
Ik gebruik Aerius tabletten en Livocab neusspray.
Die werken behoorlijk goed.
Met oogdruppels heb ik geen ervaring, vriend van mij heeft daar goede ervaring mee.
En zegt dat het helpt

Dat is best appart dat je hooikoorts neusspray hebt opgemaakt in de winter.
Dan heb je er helemaal geen last van.
Voor de rest niet krabben jeuken of wrijven.
Als het te erg word, raad ik je aan even langs de huisarts te gaan.
Die kan je nog zware medicijnen meegeven.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er ook last van en heb van mijn huisarts fexofenadine gekregen (tabletten) en helpt prima!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevallig hoorde ik gisteren van iemand (ook ik heb last van hooikoorts) dat je bij een plaatselijke imker honing moet kopen en iedere dag een theelepeltje moet nemen.
Deze honing zou stuifmeel bevatten van de plaatselijke bloemen en pollen en door het in kleine hoeveelheden binnen te krijgen zou het werken om het lichaam te helpen zelf het probleem op te lossen. Klonk wel aannemelijk vond ik. Ik ga binnenkort een imker in de buurt zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, een goede neusspray doet echt wonderen.
Ik heb erg veel last van hooikoorts gehad. Was er ziek van. Ik reed op de fiets met een kap voor mijn neus.
Toen heb ik BECONASE neusspray gekregen, op recept.
Dat hielp pas echt. Probeer het!!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn heel veel zelfzorg medicijnen te koop tegen hooikoorts verschijnselen.
Hier vind je een lijstje van de zelfzorg medicijnen
en ook een lijst van medicijnen die alleen op recept te krijgen zijn.

http://www.consumed.nl/medicijnen/groepen/2133

Maar ik vind dat je eerst naar de dokter moet om
een allergie-test te laten doen.
Zodat je precies weet waar je verschijnselen vandaan komen. En ze dus gerichter kunt bestrijden.

Sommige neusspray's tasten je neusslijmvlies aan als
je ze te lang gebruikt.
Je kunt beter een spray kopen met een zoutoplossing, zoals van het Kruidvat. Of regelmatig een druppel zout water opsnuiven.

Oogdruppels zijn fijn om je ogen te koelen.
Maar die kun je niet lang gebruiken als het flesje eenmaal open is. Er zijn ook soorten met kleine doseringen verpakt per keer.

Ik zeg:
Naar de dokter.
Eerst voor een test.
Dan voor een medicijn.
Sinds ik Aerius gebruik (als desloratatine te koop) heb ik veel minder last.
Op recept is dit nog goedkoper dan de variant van het Kruidvat.
En je word er niet slaperig of suf van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Immunotherapie (allergievaccinatie) is een behandeling die niet alleen de klachten bestrijdt maar ook de onderliggende oorzaak van de hooikoorts aanpakt. Bij deze behandelingsvorm kan een hooikoortspatiënt ongevoelig worden gemaakt voor de pollen waar hij gevoelig voor is.

Bij immunotherapie wordt een kleine hoeveelheid allergeenoplossing aan het lichaam toegediend. Hierdoor treedt er gewenning op en wordt de gevoeligheid voor bijvoorbeeld stuifmeel minder. Het eigen afweersysteem wordt "geherprogrammeerd" zodat er geen (of bijna geen) allergische reactie meer optreedt.

Allergievaccinatie is de enige behandeling die niet alleen de symptomen van hooikoorts bestrijdt maar ook daadwerkelijk de onderliggende oorzaak van de allergie aanpakt. Al in het eerste jaar van behandelen zullen de hooikoortsverschijnselen veel minder zijn, maar om een langdurig effect te verkrijgen, is het belangrijk de therapie ten minste drie jaar voort te zetten. Als na deze periode de allergievaccinatie wordt gestopt, ben je in de meeste gevallen voor lange tijd van je allergieklachten af of zijn de verschijnselen in ieder geval sterk verminderd.

Deze behandelingsvorm wordt al jarenlang succesvol ingezet als allergiebehandeling, bijvoorbeeld bij een allergie voor bijen en wespen, en kan worden onderverdeeld in drie verschillende toedieningsvormen: druppels, injecties en tabletten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de hooikoorts moet je echt een andere spray hebben dan die voor je verkoudheid, omdat dit om een allergische reactie gaat. Je kan bijvoorbeeld Pollinosan van Vogel nemen, die mag je langdurig gebruiken. Of je de sprays van bijvoorbeeld VSM langdurig mag gebruiken, weet ik niet.
Voor je oogklachten kan het dragen van een zonnebril goed zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf krijg ik Flixonase en neem allerfree.