Kan het kwaad om voor het doneren van bloed (halve liter) nog even een uurtje fanatiek te fitnessen?

Ik weet wel dat je na het doneren even een dagje rustig aan moet doen. Maar voor de donatie testen ze altijd even je ijzergehalte (Hb?), die hoog genoeg moet zijn. Dus zou het kunnen dat die afneemt door het sporten zodat ik niet mag geven?
Dan wil ik namelijk niet het risico nemen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je moet je lichaam echt even rust geven, dus fanatiek gaan sporten is geen goed idee.
Het gaat niet alleen om je HB, dan meer nog om het vocht verlies.
Ik geef altijd 's avonds bloed, kan hier tot 20.30 en daarna doe ik niets meer.

Toegevoegd na 2 minuten:
O sorry, las het niet goed, vóór bloedafname.
Tweede poging.
Je HB zal niet dalen door sporten.
Maar zorgen voor voldoende vocht blijft staan, ook vóór de afname.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of het ijzergehalte een probleem kan vormen, maar er is wel het risico van uitdroging. Bij bloed geven verlies je een halve liter vocht, dat snel door het lichaam wordt aangevuld. Maar als je daarvoor al flink het gezweet, kan je te weinig vocht overhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ging altijd op de fiets naar de bloedbank.
Dat is wel geen fanatiek fitnessen, maar toch een redelijke inspanning.

Daarna op de fiets naar het station en dan gewoon werken.
En even rusten met een broodje, daar had ik meestal ook geen trek in.
Nergens last van.
Ik merkte gewoon niks van een halve liter bloed minder.

Een dagje rustig aan doen?
Nooit van gehoord!

Dit zijn van die dingen die je gewoon zelf moet uitproberen.
Als je goed gezond bent en geen problemen hebt met je ijzergehalte, dan zal dan fitnessen daar ook niets negatiefs aan doen.
Lekker gaan sporten en tijdens het bloed geven lekker uitrusten.
Als je merkt dat dat niet goed valt, dan doe je het vanzelf niet nog een keer zo.