Hoe kan het dat de ene sneller flauwvalt door een fobie?

Hallo
Hoe kan t zijn dat sommige mensen met voorbeeld van een bloedfobie, heel erg schrikt wanneer ze t zien en de andere flauwvalt

Groetjes

4 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een veelvoorkomende en bovendien onschuldige oorzaak van flauwvallen is een probleem met de regeling van je bloeddruk. Als je schrikt stijgt je hartslag en je bloeddruk en val je meestal niet flauw.
Wele kan je flauwvallen voor een bepaalde angst Het ervaren van angst in een ergere vorm (mensen die panisch zijn voor bloed) kan er ook voor zorgen dat we lichamelijk helemaal zullen bevriezen. Onze spieren spannen op (verstijving), onze hartslag gaat omlaag en onze pupillen worden groter en we zullen even niet meer knipperen met de ogen. Met de snelle daling van de hartslag daalt ook de bloeddruk en krijgen de hersenen ineens te weinig bloed. Dan val je flauw.
De ene mens is angstiger aangelegd dan de ander. De een kan goed tegen bloed en/of grote wonden, de ander wordt daar panisch van.