als je 200 kilo puin een trap af moet sjouwen. is het dan beter voor je lichaam om 20 keer te lopen met 10 kilo of 8 keer met 25 kilo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry hoor, ik adviseer je de zaak naar beneden te donderen, daar is je lichaam te goed voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ineke, je haalt me de woorden uit het toetsenbord: Ik zou het gewoon inderdaad naar beneden pleuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot je kinderen er onderlopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je het niet via een katrolletje naar beneden hijsen of met een paar man de trap afgeven. ( emertjes aan elkaar geven)
Het overgeven hebben wij met verhuizen zo naar boven gedaan, dat scheelt een hoop fysieke inspanning en gaat ook nog heel snel. Het is zeker beter voor je knieen en als je de emmers of zakken niet te vol maakt dan is het helemaal een eitje... Je hebt tenslotte maar 1 rug en 1 paar knieen.

Antwoorden (13)

20x met 10 KG. Baseer mijn antwoord op zakken cement, die waren vroeger 50KG nu 25KG en ze willen ze verder terugbrengen naar 15KG per zak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga er van uit dat het beter is om 20x te lopen.
Ook meneer ARBO vindt dit beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20 zakken van 10 kg
met de nodige rustpauzes.

een geoefend gewichtheffer pakt 8x 25 kg
enne: spring voorzichtig om met je lichaam
je hebt er maar één van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20x met 10kg.
In de bouw is 25 kg. al het maximum geloof ik en het is altijd beter om licht spul te dragen dan zwaar spul.
Helemaal op de trap het belast heel erg je knieén en je rug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een trap af met 25 kg is voor een normaal gezond persoon geen enkel probleem.
Een trap op lopen , kost veel energie, dus zou ik denken 8 keer naar beneden met 25 kg. kost minder energie dan 20 keer naar beneden en naar boven met die 10 kg.
Je moet immers 12 keer extra de trap op en af!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is ONJUIST.
Bij eentrap aflopen krijgen je knieen bij elke stap een veel grotere klap dan bij trap oplopen en zal daar vel sneller een ernstige blessure ontstaan. Bij trap op heb je wel veel kracht nodig maar er komen geen schokken bij het neerzetten van de voet door je lichaam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad reinier, de meeste knieblessures ontstaan het áflopen van een trap, niet naar boven lopen. In mijn familie zit aan moeders kant een klein probleem met de knieën, een iets minder goed passende knieschijf. Bij mij is het probleem vrijwel afwezig, ik merk er in het dagelijks leven helemaal niets van. Fietsen, hellingen op lopen, sportklimmen, zelfs meerdaagse langeafstandswandelingen over ruig terrein: allemaal geen probleem. Er is maar één punt waarbij ik me iets bewuster dan een ander moet zijn van wat ik doe: als ik naar benéden stap. Daar schuilt het venijn. Ik heb dit fenomeen nagevraagd, en die beweging blijkt inderdaad sowieso - ook voor helemaal gezonde mensen - een groter risico met zich mee te brengen. Als je een trap oploopt, is dat vooral belastend voor je spieren, en die kunnen wel wat hebben. Als je een trap afloopt, dán krijgen je gewrichten het zwaar te verduren. Helemaal als je nog 25 kilo aan je eigen lichaamsgewicht toevoegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo, wacht nu eens even, neem je 10 kg. mee naar beneden, dan moet je toch 12 keer meer die trap af lopen!
En dat naar beneden lopen was toch juist zo slecht?
Je moet vooral uitgaan van eigen fysieke conditie. Zoals een vorige schrijver al aangaf is 25 kg te doen voor een persoon met een redelijke fysieke conditie. Je moet echter goed letten op de belasting van de knieen bij veelvuldig traplopen met een zware belasting.

Anders kan je altijd nog op basis van kansberekening zeggen dat hoe vaker je moet traplopen, hoe groter de kans op een ongeval op de trap. Dat is als je op basis van fysieke gesteldheid geen keuze kan maken :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat om de randvoorwaarden. Als je met x kg precies jouw maximale prestatie levert, dan moet je niet meer dan bijv. 75% ervan leveren in normale omstandigheden, want een klein foutje kan je boven dat maximum brengen en de stoppen doen doorslaan. Vergelijk een lift die 600 kg kan hebben. Als je daar in staat en je springt op dan bestaat de kans dat de stoppen doorslaan en dat je vast komt te zitten. Dus allees hangt af van jouw conditie, maar hoe hoger het gewicht hoe groter het risico dat het fout gaat. Ik zou kiezen voor 10 x 2okg, maar ik ben een computer nerd en geen bouwvakker.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bovendien is de trap afsjouwen gevaarlijker dan de trap opsjouwen, omdat je bij de laatste vaak niet tegen je maximum aan zit, maar wel je knieën en enkels zwaar belast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het aflopen van een trap geeft bij elke stap een flinke knie belasting (en als je je knieën gestrekt houd bij het neerzetten op een tree ook een zware rug belasting.)
Daarmee is met een zwaardere last het traf aflopen blessure gevoeliger dan trap oplopen ondanks dat je bij trap oplopen wel meer kracht nodig hebt.
Indien mogelijk zou ik een emmer mbv een katrol gebruiken om het puin beneden te krijgen. Anders niet meer puin dragen dan je aankan terwijl je met licht gebogen knieën je voeten op de tree kunt neerzetten.
En dat zal bij de meeste mensen (normaal getraind dus) ergens tussen de 10 en 15 kg zijn per keer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste zijn veel lopen, weinig tillen.

Echter, een alternatief als de ruimte waar je zit met het puin een raam heeft:
Leg een groot dekzeil onder het raam.
Bind een touw aan een emmer
Hijs het puin per emmer naar beneden via het raam
Als er beneden iemand staat kan die de emmer legen. Of. Zoals in bijgesloten foto, kan je zelf via een tweede touw de onderkant optrekken & leeg storten.
Zo heb ik 2 kuub in 3 uur naar beneden gehesen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het allerbeste voor je rug is..het door een ander te laten doen.

Alles gewoon naar beneden gooien is wellicht ook een mogelijkheid.

Maar na deze twee is de beste mogelijkheid toch wel om: 20 keer met 10 kilo die tocht ondernemen.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 8 keer de trap afloopt met 25 kilo loop je in feite ook 8 keer de trap OP met 0 kilo, dat wil zeggen: met je eigen lichaamsgewicht. Als je 20 keer loopt met 10 kilo, loop je dus 20 keer de trap OP met je eigen lichaamsgewicht....
Het sjouwen zelf: 25 kilo is voor een goed gespierd persoon goed te doen, maar vormt wel een belasting voor de rug en de gewrichten (heup knie, enkel)
In het algemeen is het voor het lichaam beter om veel te bewegen met weinig belasting, dan weinig bewegen met veel belasting. 20 keer de trap op en af is een betere conditietraining dan 8 keer, ook al sjouw je dan de helft van de route meer gewicht mee...
Alles bij elkaar zou ik voor een gezond, redelijk jong persoon kiezen voor 20*10 kg... Als je al een heel goede conditie hebt, en gewend bent aan sjouwen zal het verschil vooral liggen in het feit dat je meer training krijgt van 20 trappen OP dan van 8 trappen OP, maar van 8* 25 kilo sjouwen zal je dan niet veel schade oplopen. Tenzij je van de trap valt, maar dat kan ook met 10 kg gebeuren, en na 20 keer is de kans daarop wel groter dan bij 8 keer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe het niet alleen zou ik zeggen!!!
Neem een aantal vrienden mee en je hoeft met zijn allen minder te lopen met minder kiloos.
Zoiets is finest voor je rug, schouders en knieen.
Dat zou mijn raad zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
al met al (belasting van je knieën, veranderde inzichten in arbowet waarbij sjouw-eenheden steeds lichter worden) zou ik ook denken dat de kleinste hoeveelheid het beste is. 20*10 dus.

Indien je het puin vervolgens met je autootje in etappes gaat wegbrengen, is het ook niet zo storend als het in etappes naar beneden komt. Dus maak er dan een ´tussendoorklusje´van, waarbij ook iedereen die even koffie komt leuten één zak naar beneden sjouwt. Dan kost het meer tijd maar levert een betere energieverdeling op.

Of je pakt het op als thuisfitness, en doet je 'steps'-oefeningen met nog kleinere hoeveelheden, dan komt de nadruk meer op het traplopen wat bij mensen zonder gewrichtsproblemen goed is voor de conditie. Misschien helpt Sonja Bakker graag mee!