als je 200 kilo puin een trap af moet sjouwen. is het dan beter voor je lichaam om 20 keer te lopen met 10 kilo of 8 keer met 25 kilo?

Weet jij het antwoord?

/2500

20x met 10 KG. Baseer mijn antwoord op zakken cement, die waren vroeger 50KG nu 25KG en ze willen ze verder terugbrengen naar 15KG per zak.

Sorry hoor, ik adviseer je de zaak naar beneden te donderen, daar is je lichaam te goed voor.

Ik ga er van uit dat het beter is om 20x te lopen. Ook meneer ARBO vindt dit beter.

20 zakken van 10 kg met de nodige rustpauzes. een geoefend gewichtheffer pakt 8x 25 kg enne: spring voorzichtig om met je lichaam je hebt er maar één van.

20x met 10kg. In de bouw is 25 kg. al het maximum geloof ik en het is altijd beter om licht spul te dragen dan zwaar spul. Helemaal op de trap het belast heel erg je knieén en je rug.

Een trap af met 25 kg is voor een normaal gezond persoon geen enkel probleem. Een trap op lopen , kost veel energie, dus zou ik denken 8 keer naar beneden met 25 kg. kost minder energie dan 20 keer naar beneden en naar boven met die 10 kg. Je moet immers 12 keer extra de trap op en af!

Je moet vooral uitgaan van eigen fysieke conditie. Zoals een vorige schrijver al aangaf is 25 kg te doen voor een persoon met een redelijke fysieke conditie. Je moet echter goed letten op de belasting van de knieen bij veelvuldig traplopen met een zware belasting. Anders kan je altijd nog op basis van kansberekening zeggen dat hoe vaker je moet traplopen, hoe groter de kans op een ongeval op de trap. Dat is als je op basis van fysieke gesteldheid geen keuze kan maken :)

Het gaat om de randvoorwaarden. Als je met x kg precies jouw maximale prestatie levert, dan moet je niet meer dan bijv. 75% ervan leveren in normale omstandigheden, want een klein foutje kan je boven dat maximum brengen en de stoppen doen doorslaan. Vergelijk een lift die 600 kg kan hebben. Als je daar in staat en je springt op dan bestaat de kans dat de stoppen doorslaan en dat je vast komt te zitten. Dus allees hangt af van jouw conditie, maar hoe hoger het gewicht hoe groter het risico dat het fout gaat. Ik zou kiezen voor 10 x 2okg, maar ik ben een computer nerd en geen bouwvakker. Toegevoegd na 2 minuten: Bovendien is de trap afsjouwen gevaarlijker dan de trap opsjouwen, omdat je bij de laatste vaak niet tegen je maximum aan zit, maar wel je knieën en enkels zwaar belast.

Het aflopen van een trap geeft bij elke stap een flinke knie belasting (en als je je knieën gestrekt houd bij het neerzetten op een tree ook een zware rug belasting.) Daarmee is met een zwaardere last het traf aflopen blessure gevoeliger dan trap oplopen ondanks dat je bij trap oplopen wel meer kracht nodig hebt. Indien mogelijk zou ik een emmer mbv een katrol gebruiken om het puin beneden te krijgen. Anders niet meer puin dragen dan je aankan terwijl je met licht gebogen knieën je voeten op de tree kunt neerzetten. En dat zal bij de meeste mensen (normaal getraind dus) ergens tussen de 10 en 15 kg zijn per keer.

Het beste zijn veel lopen, weinig tillen. Echter, een alternatief als de ruimte waar je zit met het puin een raam heeft: Leg een groot dekzeil onder het raam. Bind een touw aan een emmer Hijs het puin per emmer naar beneden via het raam Als er beneden iemand staat kan die de emmer legen. Of. Zoals in bijgesloten foto, kan je zelf via een tweede touw de onderkant optrekken & leeg storten. Zo heb ik 2 kuub in 3 uur naar beneden gehesen.

Het allerbeste voor je rug is..het door een ander te laten doen. Alles gewoon naar beneden gooien is wellicht ook een mogelijkheid. Maar na deze twee is de beste mogelijkheid toch wel om: 20 keer met 10 kilo die tocht ondernemen. Gr. Ton

Als je 8 keer de trap afloopt met 25 kilo loop je in feite ook 8 keer de trap OP met 0 kilo, dat wil zeggen: met je eigen lichaamsgewicht. Als je 20 keer loopt met 10 kilo, loop je dus 20 keer de trap OP met je eigen lichaamsgewicht.... Het sjouwen zelf: 25 kilo is voor een goed gespierd persoon goed te doen, maar vormt wel een belasting voor de rug en de gewrichten (heup knie, enkel) In het algemeen is het voor het lichaam beter om veel te bewegen met weinig belasting, dan weinig bewegen met veel belasting. 20 keer de trap op en af is een betere conditietraining dan 8 keer, ook al sjouw je dan de helft van de route meer gewicht mee... Alles bij elkaar zou ik voor een gezond, redelijk jong persoon kiezen voor 20*10 kg... Als je al een heel goede conditie hebt, en gewend bent aan sjouwen zal het verschil vooral liggen in het feit dat je meer training krijgt van 20 trappen OP dan van 8 trappen OP, maar van 8* 25 kilo sjouwen zal je dan niet veel schade oplopen. Tenzij je van de trap valt, maar dat kan ook met 10 kg gebeuren, en na 20 keer is de kans daarop wel groter dan bij 8 keer...

Doe het niet alleen zou ik zeggen!!! Neem een aantal vrienden mee en je hoeft met zijn allen minder te lopen met minder kiloos. Zoiets is finest voor je rug, schouders en knieen. Dat zou mijn raad zijn.

al met al (belasting van je knieën, veranderde inzichten in arbowet waarbij sjouw-eenheden steeds lichter worden) zou ik ook denken dat de kleinste hoeveelheid het beste is. 20*10 dus. Indien je het puin vervolgens met je autootje in etappes gaat wegbrengen, is het ook niet zo storend als het in etappes naar beneden komt. Dus maak er dan een ´tussendoorklusje´van, waarbij ook iedereen die even koffie komt leuten één zak naar beneden sjouwt. Dan kost het meer tijd maar levert een betere energieverdeling op. Of je pakt het op als thuisfitness, en doet je 'steps'-oefeningen met nog kleinere hoeveelheden, dan komt de nadruk meer op het traplopen wat bij mensen zonder gewrichtsproblemen goed is voor de conditie. Misschien helpt Sonja Bakker graag mee!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100