Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is studiofoam kankerverwekkend / slecht voor gezondheid?

Ik hoorde er iets van.






https://www.google.com/search?q=studiofoam&sxsrf=ALeKk02DX82qKHQZvZJ4V8LZzDKBf2xXbQ:1583687606821&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiciPWJsIvoAhXO26QKHSwaCpgQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1904&bih=863

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.5K
crispy
4 jaar geleden
wat wil je er mee doen? Opeten is natuurlijk ongezond, maar wil je alle wanden van je slaapkamer hiermee bedekken?
Het kan zijn dat nieuw materiaal (polyurethaan?) gaat 'uitgassen' en dat je daar last van zou kunnen krijgen. Ik weet overigens niet hoe lang dat duurt, maar er zijn hele beroepsgroepen (in de muziek industrie) die vele uren per week in een ruimte besteden waar studio foam is toegepast. Die hebben er in de regel geen last van.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja voor in mijn slaapkamer. Ik heb ze nu al wel 2 maanden liggen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

NEEN, maak je geen zorgen.
Polyetherschuim behoort, net als koudschuim, tot de categorie polyurethaanschuimen. Het schuim wordt geblazen met blaasgassen (tegenwoordig vaak CO2). Tegenwoordig zijn er strenge eisen aan het gebruik van chemische toepassingen voor het dagelijks gebruik.
Er zijn verschillende onderzoeken gedaan, onder andere door onderzoeksinstituut TNO, naar een mogelijk verband tussen gespoten (en geblazen) PURschuim en gezondheid, maar een correlatie is nooit vastgesteld. Ook de GGD heeft meer dan veertig gevallen onderzocht en geen link kunnen leggen tussen de ervaren gezondheidsklachten en aangebrachte gespoten PUR (in b.v. vloerisolatie). Eventuele gezondheidsklachten bleken steeds een andere oorzaak te hebben.
Als je bovendien in een ruimte met foam komt en er hang geen vreemde of irritante geur, kan je zeker zijn, dat het geen kwaad kan. Er zijn duizenden studio's volledig behangen met studiofoam.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding