Hoe groot zijn lymfeknopen daadwerkelijk?

Vraag, ik heb sinds 10 weken het idee dat mijn lymfeknopen in mijn lies opgezet zijn. Ik voel 2 bobbeltjes in de overgang van buik naar lies. Achter elkaar. Ik zit er vaak aan. Ze Misschien dat het daarom komt? Ze zijn niet zichbaar
De vraag is: hoe groot zijn lymfeknopen daadwerkelijk..

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Lymfeklieren die rustig zijn, kun je niet voelen.
Als lymfeklieren verwijderd worden in bijvoorbeeld de oksel, verwijderen ze een deel. De patholoog snijdt dit in nette plakjes. Dan gaat hij pas op zoek naar de lymfeklieren.
Jij kunt ze voelen. Dan zijn ze opgezet door bijvoorbeeld een ontsteking. Een flinke puist in de lies, geeft al opgezette klieren.

Antwoorden (1)

De trosjes klieren die je in de lies kan voelen zijn ca 1 tot 1,5 cm groot. Soms voelen ze wat groter aan, b.v. als je een ontsteking hebt gehad o.i.d.
Een voelbare lymfeklier is in 75% van de gevallen een lokaal verschijnsel. Dat wil zeggen dat de zwelling zich op één plek manifesteert, bijvoorbeeld in hals, oksel of lies. Vaak zit de vergrote lymfeklier in de hals, minder vaak in de liezen en nog minder vaak in de oksel. Veelal verdwijnt de opgezette lymfeklier vanzelf, zonder verdere behandeling. Vaak is de oorzaak van een opgezette lymfeklier in de lies relatief onschuldig. Soms is de oorzaak ernstiger, zoals een seksueel overdraagbare aandoening of kanker.
Dus, als jij je zorgen maakt GA NAAR DE HUISARTS.