Steeds minder bloed verlies tijdens menstruatie. Hoe komt dat?

Hoii,

Even wat voorgeschiedenis: ik ben nu 20 jaar en mijn eerste menstruatie was toen ik 12 was. Ongeveer vanaf een jaar of 13 ben ik heel regelmatig ongesteld. Een cyclus van gemiddeld 30 dagen. Ook elke maand sinds mn 12e gewoon netjes ongesteld geweest en nog nooit aan de pil geweest. Ik ben altijd ongeveer 6 dagen zoet er mee.

Nu ben ik de laatste twee keer onregelmatiger aan het worden. Ook merkte ik dat de paar keren daarvoor het echt wel heel erg was, vooral de eerste dag had ik onwijs veel pijn in mn buik, tot jankend aan toe. Eigenlijk nooit echt veel last gehad ervan. Maarja, na een dagje was t weer over en merkte ik er weinig meer van. Terug naar de laatste twee keer: de ene kwam 5 dagen te vroeg, en was ook heel veel milder dan voorheen. Dat ik eigenlijk een tampon niet vulde in 5 uur tijd. Dan was het de derde dag een soort van over. Echt van dat hele lichte, te ver aangelengde limonade kleurtje. Maar dan begon het even later toch wel weer, maar nog steeds niet echt hevig als normaal. Alsof het zich niet kon door zetten ofzo. Het hielt wel 8 dagen aan totdat het helemaal weg was. Ook gek... De tweede keer qua bloedverlies enzo precies het zelfde, maar kwam weer 5 dagen te laat.

Ik merk dus dat mijn menstruatie de laatste twee keer echt wel minstens half zo mild is als de jaren hiervoor. Weet iemand of dit raar is of alarmerend?

Alvast bedanktt!!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K
Pieterke
4 jaar geleden
Waarschijnlijk niets bijzonders maar ik zou voor de zekerheid toch even langs de huisarts gaan.
MarBet
4 jaar geleden
Het is eigenlijk vooral bijzonder dat je zo vroeg al een regelmatige menstruatie had. Het is heel normaal dat er wisselingen in optreden, dus op zichzelf geen reden je zorgen te maken. Je laatste twee menstruaties zijn voor jou misschien bijzonder, maar zijn op zichzelf niet heel extreem.
Als je geen andere klachten hebt, zou ik me dus niet al te druk maken, maar je kunt natuurlijk altijd even je huisarts bellen.

Antwoorden (1)

Eigenlijk heb je de eerste jaren gemenstrueerd volgens het boekje:
Een cyclus van 30 dagen, 6 dagen menstrueren, nauwelijks pijn.

De laatste keren heb je de eerste dag flink pijn gehad.
Helaas hebben veel vrouwen dat. Het kan dat jij dat nu ook hebt. Daar is eigenlijk niks bijzonders aan.

Momenteel ben je wel onregelmatig ongesteld (te vroeg, te laat), de duur, de hoeveelheid bloed.
Kortom, je bent opeens onregelmatig aan het menstrueren.
Dit is eigenlijk nooit ernstig, dat kan.

Maar jij wilt natuurlijk weten waardoor dat komt.
Kan het zijn dat je flink stress ervaart of dat je aan het lijnen bent?
Kan het zijn dat je een SOA hebt opgelopen?
Komt een vervroegde overgang voor in de familie?
Indien je op één van deze vragen ja kunt zeggen, zou ik even naar de huisarts gaan.
Indien je op alle vragen nee kunt zeggen, zou ik het even afwachten.
Blijf je toch onregelmatig menstrueren of maak je je zorgen, kun je altijd naar de huisarts gaan.
Gewoon om gerust gesteld te worden.

Bij deze symptomen moet je wel altijd naar de huisarts gaan:
Houd wel in de gaten of je niet plotseling tussendoor bloedverlies krijgt.
Ik weet niet of je seksueel actief bent, maar ga je bloed verliezen tijdens of na gemeenschap, ook een afspraak maken.

Maar nogmaals, alles duidt nu op een onregelmatige menstruatie, meer niet.