Kun je gehoorschade oplopen doordat je baby veel huilt of gilt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja , dit is mogelijk, als het aantal decibels (db) oploopt tot ongeveer boven de 80 db. Dit noemt men ook wel lawaaidoofheid en komt beslist meer voor dan we vermoeden ;) Naar metingen is een aanhoudend huilende baby zo rond de 80 db, na ongeveer 8 uur KAN je gehoorschade oplopen, maar zelf denk ik dat de factor stress en onmacht bij "dit lang aanhoren" relatief meer schade aan je gevoel van welzijn geeft ;) Boven deze 80 db is onderstaande van toepassing: 110 = Extreem luid? Heimachine, rockconcert (110-130 dB), schreeuwen in iemands oor, GILLEND HUILENDE baby, speelgoed piep beestje dicht tegen het oor, motorzaag, bladblazer, disco, drukke video speelhal, symfonie-orkest op gemiddeld niveau, onveilige walkman op zijn hardst (112 dB), zandstralen, hard spelende radio of hifi,F16A straaljager op 90 m hoogte. Meeste gehoorschades komen door een te lange blootstelling aan bepaald (of meerdere) geluiden dus. Dergelijke testen en meten van db's zijn wel een richtlijn overigens! Sommige mensen hebben van nature aan een extreem goed gehoor (ik dus ook) en ERVAREN of beleven al snel alles als "te hard" en vaak irritant ;) Een juiste gehoortest kan een erkend audicien doen, maar nog meer uitgebreider doet dit de KNO-arts.

Bronnen:
eigen ervaring en gewerkt bij audicien/opticien :)

Zo, de ultieme vraag over de liefde voor je baby. Nee hoor, daar heb ik nog nooit van gehoord. Zoveel ouders, zo veel baby's. Ik denk eerder dat de toon die je baby produceert een nare snaar bij jouw raakt. Hierdoor kan jij er misschien niet zo goed tegen. Net zoiets als dat een vingernagel over een krijtbord ook een verschrikkelijk geluid produceert. Probeer dit gevoel maar te compenseren met de liefde die jij voor je kind hebt. Ik vermoedt dat je het kind haat als je in die situatie bent. Dat voelt een kind en zal er niet minder om huilen, eerder meer.

Theoretisch gezien moet dit kunnen. Een krijsende baby kan 110 decibel produceren, dat net zoveel is als een motorzaag en een bladblazer. Voor deze laatste twee moet je eigenlijk gehoorbescherming dragen. In de praktijk zal het echter niet vaak voorkomen, want een baby kan best wel hard krijsen, maar kan dit niet lang volhouden. Het is geen mechanisch geluid, maar wordt door boosheid of pijn geproduceerd. Krijsen is heel vermoeiend. Meestal als je de krijsende baby oppakt wordt het geluid gelijk minder hard. Ook hebben verzorgers intuïtief de neiging om het kind tegen zich aan te houden waardoor het geluid gedempt wordt. Wil dit krijsen gehoorschade opleveren, moet dit acute gehoorschade zijn. En.... ik werk al jarenlang met jonge kinderen en heb dus veel contacten met ouders van (vaak zeer moeilijke en onhandelbare) jonge kinderen. En ik b en in mijn omgeving nog nooit iemand tegengekomen die gehoorschade heeft opgelopen omdat het kind krijste.

Bronnen:
http://home.kpn.nl/vanadovv/Geluid.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gehoorschade
pedagogische werkervaring met jonge kinderen

Gezien het enorme lawaai dat ze kunnen produceren is dit niet ondenkbaar. Als dit te vaak voorkomt neem dan geluidsbeschermende maatregelen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100