Kun je van veel melk drinken niersteen krijgen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Lastig...wat is veel melk in dit geval van jou? En heb je eerder al een niersteen gehad, of bekend met een te hoog urinezuurgehalte? In dat geval zou ik deze vraag stellen aan je huisarts of nefroloog ;) Puur in het algemeen zou ik zeggen: drink wel voldoende, maar wees kieskeurig in wat je drinkt/drinkt en drink alles met MATE ;) Koffie, thee en ook alcohol zijn bv af te raden, maar als je bv 3 liter drinkt dagelijks en hier zitten 1 kopje thee, koffie en glas wijn tussen, is dit 'te verwaarlozen' ;) Een veel aangeraden soort dieet (bij nieraandoeningen is het minderen van purines (een eindproduct van de afbraak van eiwitten en medeveroorzaker van ook jicht) ) en kies bv voor: dagelijks bladgroenten, fruit, melk, kaas, eieren, rijst en andere granen, deegwaren, aardappelen, brood en jam. Voeding met juist veel purines zijn: sardines, ansjovis,mosselen, vissoorten met vel zoals forel, haring en makreel, lever en nier,hersenen en hart, zwezerik, sojabonen, tahoe tempe en sojamelk, bier, tarwekiemen, gist, marmite, vleesextract.

Bronnen:
diverse, eigen ervaring en oude...

Nee. Het is juist aan te raden om in het geval van nierstenen, meer kalkhoudende dranken als melk te drinken.

Ik zou zeggen van wel maar kan er weinig over vinden, deze site: http://www.kruidenvrouwtje.nl/vraagbaak/nieren.htm#nrst-voorkomen vind ik best betrouwbaar en er staat geen melk te drinken bij nierstenen. Wat ik wel zeker weet is dat je het calcium uit melk niet of nauwelijks opneemt, dus voor het calcium hoef je zeker geen melk te drinken.

Bronnen:
http://www.afvallen-weblog.nl/melk-is-nerg...

ik denk het van welwant in melk zit calsium en als je veel drink onstaatnierstenen

Het is bijna onmogelijk teveel proteïne binnen te krijgen via het drinken van melk, tenzij je een enorme spierafbraak hebt in je lichaam. Nierstenen kan je wel krijgen van grote hoeveel heden vitamine c maar alleen bij meer dan 3000mg. Wel is het tegenwoordig zo dat door de vetten uit zuivel te halen( 0% vet) meer eiwitten worden toegevoegd.Maar bij alles wat je nuttigt of doet in het leven waar het woordje te voor staat is niet goed.

In wezen is het antwoord: Nee. Zie de toelichting hieronder: Te veel calcium of zuivel in de voeding is zelden of nooit de oorzaak van nierstenen, integendeel zelfs. De inname van zuivelproducten kan meestal zelfs helpen om het risico op nierstenen te verminderen. De meeste nierstenen zijn immers oxalaatstenen. Calcium helpt oxaalzuur te neutraliseren door het in de darm aan zich te binden. Als gevolg daarvan wordt minder oxaalzuur in het lichaam opgenomen,wordt het oxaalzuur via de darm afgevoerd, komt er minder in de urine terecht en is er minder kans op steenvorming in de urineafvoerwegen. Beperking van calcium in de voeding leidt tot een toename van de oxalurie (de aanwezigheid van te veel oxaalzuur in de urine) en verhoogt daarmee de kans op nierstenen. Gr. Ton

Bronnen:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseact...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100