Is het ongezond om 45 kaarsen te branden in een kleuterklas?

In de klas van mijn zoontje staan vaak erg veel kaarsen (waxinelichtjes) te branden, en dat lijkt mij niet best voor de gezondheid
Ik vraag me ook af of dit wel mag

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.5K
Pieterke
4 jaar geleden
Ik vind het nogal gevaarlijk vanwege de kleine kinderen die ze om kunnen stoten.
ronron1212
4 jaar geleden
Bespreek dit dan eens op school zeker gezien je reactie over de brand incidenten
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja, zelf ben ik ook leerkracht. Ik kan hier geen keihard ja of nee op zeggen, maar het mag niet! Elke school moet de veiligheid van kinderen waarborgen.
Het gebouw valt meestal onder de gemeente. Daar is de gemeente dus verantwoordelijk voor.
Voor de rest is de school verantwoordelijk! De school is verplicht een veiligheidsplan op te stellen.
In dit plan moeten heel veel punten qua veiligheid worden uitgewerkt.
Denk hierbij ook aan sociale veiligheid, zoals het verplicht pestprotocol.
Brandveiligheid is op de meeste scholen ook uitgebreid uitgewerkt. Hieronder vallen ook de brandoefeningen. Op school zijn ook BHV’ers die verplicht jaarlijkse brandoefeningen doen, naast de gewone EHBO. Actie ondernemen dus:
1 Spreek de betreffende leerkracht aan.
2 Spreek de directie aan en vraag naar het veiligheidsplan.
3 Geeft dit geen resultaat: brief en dezelfde e-mail sturen naar het schoolbestuur. In deze brief geef je ook aan dat je een gesprek wilt hebben met het schoolbestuur. Verzamel een klein groepje ouders, waarmee je dat gesprek aangaat. Maak vooraf een duidelijke puntenlijst.
4 Geeft dit nog geen resultaat: klachtencommissie onderwijs inschakelen. Ik schrik hier echt van.
Nogmaals, de school moet de veiligheid garanderen. Is dit verplicht op te nemen in een plan.
Op onze school mogen geen kaarsen meer gebruikt worden, maar alleen van die nep waxinelichtjes. Klik in de link echt even alles aan.
Je ziet dan hele uitgebreide verplichtingen. Succes
Ik zal zo nog een duidelijke link toevoegen.

Antwoorden (1)

Bij het branden van kaarsen komen altijd schadelijke stoffen vrij. Kaarsen branden veroorzaakt nu eenmaal fijnstof en als je daar gevoelig voor bent, kan fijnstof luchtwegproblemen veroorzaken.
Het spreekt voor zich dat er in een lokaal vol brandende kaarsen veel meer fijnstof door de lucht dwarrelt dan in een huis waarin slechts een paar kaarsen worden aangestoken.
Uit onderzoek bleek dat de proefpersonen die thuis kaarsen brandden, meer waren blootgesteld aan roet en stikstofdioxiden. Het verschil lag tussen de 10 en 20 procent, vergelijkbaar met de bijdrage van 'meeroken' aan de persoonlijke blootstelling. Een onderzoek in Denemarken liet zien dat de concentratie fijnstof binnenshuis voor ongeveer 60 procent te wijten was aan brandende kaarsen.

Er komen ook giftige stoffen vrij bij het branden van een kaars. Maar de concentraties die vrijkomen zijn veel te laag om gevaarlijk te zijn.
Het is dus ongezond, maar mag (nog) wel.
.
Het brandgevaar is bij kinderen nog belangrijker. Reactie van Sjommejomme:
Mijn zoontje had een heel lelijke brandwond van een lantaarntje, een jaar eerder was de jas van een kleuter in brand gevlogen. Ander kind had een blaar van een lucifer, en in een andere klas had een kind verschroeid haar door een drijvend kaarsje.
Ik zou denken dat waxinelichtjes aansteken eigenlijk niet zou mogen.
Toch staat in het ‘Veiligheidsprotocol decemberfeestdagen’ van de Algemene Vereniging Schoolleiders:
Waxinelichtjes in een potje; onbrandbare ondergrond eronder; op een plaats waar je ze niet omver kan lopen; niet boven kozijnen, bij gordijnen, bij versiering, niet bij de verwarming (art. 9.3-3). Zorg dat je er zicht op houdt (art. k.1). Denk aan kleding (van de kinderen!!).
Alsof je hiermee elke kans op brand en brandwonden kunt voorkomen…
SimonV
4 jaar geleden
Abcde
4 jaar geleden
+ Goed antwoord. Ik zou me als ouder drukker maken om het gevaar van brandwonden dan om de stoffen die hierbij vrij komen. Hoe kan een leerkracht een klas voor kleine kinderen tegelijk met zoveel brandende kaarsjes in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SimonV
Erg goed antwoord. De beste waxinelichtjes geven een vettige damp die je ruikt en die een aanslag doet op je benauwdheid. De goedkopere lichtjes van 13 in een dozijn zijn zonder meer smerig en geven veel meer kwalijke stoffen in de lucht. Ook dat is heel goed te ruiken. Mensen met longklachten hebben er in ieder geval heel veel last van.
Plus
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ongelukjes zijn al gebeurd
Mijn zoonfje had een heel lelijke brandwond van een lantaarntje, een jaar eerder was de jas van een kleuter in brand gevlogen. Ander kind had een blaar van een lucifer, en in een andere klas had een kind verschroeid haar door een drijvend kaarsje.
Dit zijn de gevallen waar ik van weet, maar zal vast niet het enige zijn.
Mailen oved je bezorgdheid heeft niet echt zin, want er veranderd eigenlijk ongeveer niks.
Kaarsen staan zelfs naast zijden lappen