Wat houd 150 liter per minuut lucht door neus in?

Hallo ,
Ik moest een tijdje geleden naar de KNO arts en die had mij een soort neuskapje (leek sprekend op het kapje wat mensen met astma gebruiken) voor mijn neus gehouden en moest ik door mijn neus inademen. Vervolgens bewoog het pijltje (weet niet hoe je dat noemt) en zei hij dat er een uitslag van 150 liter per minuut is uitgekomen . Hij zei dat het uitstekend was. Toch wil ik weten wat de 150 liter voorstelt. Vertelt het iets over mijn uithoudingsvermogen of alleen longinhoud of toch iets anders. Hij zei iets met lijkt wel op die van een olymische speler(was waarschijnlijk een grap). Dus dit was mij nogal onduidelijk. Ik hoop dat iemand hier meer over kan vertellen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1K
TurfGraver
5 jaar geleden
Waarom heb je het de arts niet gevraagd?

Antwoorden (1)

Dit is het aantal liter lucht dat je per minuut inademt:
Bij rust ademen we gemiddeld tussen de 8 en 12 liter lucht per minuut, dit kan bij sporten oplopen tot 150 liter per minuut en voor atleten tot zelfs 220 liter per minuut!
die 150 l bij jou is dus zeer goed,je bent in staat om 150l per minuut in te ademen,je longen werken dus zeer goed.
fremar
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
''je longen werken dus zeer goed'', nee, je neusopening is dus heel goed doorlatend.
Een KNO arts gaat bovendien niet over longen.
Reddie
5 jaar geleden
Je kunt geen 150 liter per minuut in en uitademen.
Wat gemeten is is de doorlaatbaarheid, de maximale snelheid waarmee de lucht naar binnen wordt gezogen.