Pil vergeten in de derde week, wat nu?

Ik heb de vergeten pil meteen ingenomen, en de volgende weer gewoon op tijd (zoals in de bijsluiter staat). Nu moet ik dus de stopweek overslaan. Ik wilde na deze strip echter naar een andere pil overstappen. Is het dan nog veilig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Bron 1

Definitie pil vergeten: De pil had 12 uur of langer geleden al ingenomen moeten worden.

Wordt het vergeten van de pil binnen 12 uur ondekt dan kan de vergeten pil alsnog worden genomen.

De volgende pil moet dan moet dan wel weer op de gewone tijd in worden genomen.

Meestal betekent dit dat erop die dag twee pillen moet worden geslikt !

Er bestaat dan geen verhoogd zwangerschap risico.

---------------------------------------------------------------------
Bron 2

Verander niet van pil midden in een pilstrip, maar maak de ‘oude’ strip helemaal af. Daarna kunt u zonder pauzeweek overstappen op de nieuwe pil. De nieuwe pil is direct veilig.
--------------------------------------------------------------------

Conclusie:

Het eerste stukje wijsterop dat als je BINNEN 12 UUR hebt genomen je gewoon de strip kan afmaken.

En het tweede stukje zegt dat je gewoon kan over stappen, en geen pauze week hoeft in te lassen.

....................................................................................
Trouwens pauze week op een doorbraakbloeding te kunnen krijgen is niet eens meer nodig. Je kan de pil gerust door slikken zie derde bron.

Doorbraakbloedingen
Je kunt de pil dus doorslikken zolang je wilt. Vaak zal er dan wel een doorbraakbloeding volgen. Één of twee keer per jaar een doorbraakbloeding is normaal en geheel niet ernstig. Je kunt er voor kiezen om dan alsnog een stopweek in te lassen, maar dit is niet nodig.

En hoe je de pil simpel weg niet meer vergeet zet even een DUIDELIJK ALARM op de zelfde tijd aan (een tijd die jij handig vindt)op je MOBIEL.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de vergeten pil samen met de volgende pil had genomen, was het ook veilig geweest. En een vervroegde stopweek had ook gekund.

Ik ga er vanuit dat het daar nu te laat voor is, dus dan zou je inderdaad je stopweek over moeten slaan. Je hoeft dan niet de hele strip te slikken trouwens, je kunt ook zeven dagen later een stopweek houden. Als je snel last hebt van doorbraakbloedingen, dan kan dat.

Bij het overstappen naar een andere pil, gelden eigenlijk precies dezelfde instructies als wanneer je dezelfde pil blijft slikken. Tenzij je nu overgaat naar een 3-fasenpil of de minipil, dan zijn de zaken iets anders mbt doorslikken. Maar als je een éénfase combinatiepil gebruikte, en je volgende pil is dat ook, dan zal inderdaad ook het direct starten (zonder stopweek dus) met deze pil hetzelfde effect hebben als wanneer je je huidige pil zou doorslikken zonder stopweek.

De kans is wel wat groter dat je last krijgt van doorbraakbloedingen, omdat je én geen stopweek houdt, én overgaat op een andere pil. Een doorbraakbloeding zegt echter niets over de veiligheid van de pil en je bescherming tegen zwangerschap. Als je elke dag de pil slikt, en je hebt geen last van diarree of overgeven, ben je gewoon beschermd tegen zwangerschap. Een doorbraakbloeding heeft daar geen invloed op.