Waardoor komt mijn ijzertekort?

Ik ben een jongeman van 37 ik kwam laatst bij mijn internist voor mijn schildklier. Die was eindelijk in orde .nu had ik ijzertekort ik had 18 .hij zei dat zeldzaam is bij mannen .mijn hb was perfect .nu wil die een gastroscopie doen .volledig in paniek was ik 2 dagen daarvoor een collega uitgezaaide maagkanker en ben hyperchonder van mezelf al ..ben ook huisarts geweest die schrok niet van waardes .maar nu is mijn vraag .wat is de kans op maagtumor die bloed .kan het ook geen bloeding zijn in maagdarmkanaal. Wat kan het dan zijn .volledig spoor bijster engelse sites geven alleen maar bloeding aan bij ijzertekort mannen

Weet jij het antwoord?

/2500

Hoi Hans, Als jouw ijzer 18 is, is deze aan de lage kant, maar niet te laag. Kijk straks maar eens naar de afbeelding (foto). Jouw ijzer kan wat aan de lage kant zijn door heel veel oorzaken. De bekendste is weinig tot geen vlees eten. Ben je misschien vegetariër of veganist? Een laag vitamine B12 of foliumzuur kan ook al een lager ijzergehalte geven. Een ‘onschuldige’ ontsteking in de maag of dunne darm geeft ook al een lager ijzergehalte. Met een gastroscopie kan de internist een lichamelijke oorzaak in de maag en twaalfvingerige darm uitsluiten. Nogmaals, dat kan ook een ontsteking zijn. Kortom, jouw gehalte is aan de lage kant, maar niet te laag. Er kunnen veel oorzaken voor een lagere waarde zijn (niet alleen bloedingen of kanker). Indien jij gewone gekleurde ontlasting hebt (dus geen zwarte drol) zou ik bloedingen ook los laten. Ik hoop dat je een beetje geruster bent (jouw huisarts keek er ook niet van op en ik ook niet: zie tabel!)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100