Waardoor komt mijn ijzertekort?

Ik ben een jongeman van 37 ik kwam laatst bij mijn internist voor mijn schildklier. Die was eindelijk in orde .nu had ik ijzertekort ik had 18 .hij zei dat zeldzaam is bij mannen .mijn hb was perfect .nu wil die een gastroscopie doen .volledig in paniek was ik 2 dagen daarvoor een collega uitgezaaide maagkanker en ben hyperchonder van mezelf al ..ben ook huisarts geweest die schrok niet van waardes .maar nu is mijn vraag .wat is de kans op maagtumor die bloed .kan het ook geen bloeding zijn in maagdarmkanaal. Wat kan het dan zijn .volledig spoor bijster engelse sites geven alleen maar bloeding aan bij ijzertekort mannen

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vraag een second opinion bij de andere internist als je het niet begrijpt/gelooft. Dat kan.
Wij kunnen hier geen antwoord op geven, en zelf zoeken -Googlen- helpt je vaak alleen maar de put in.
Geen paniek zeker niet als je weet de je een hypochonder bent. Hypochondrie symptomen
Hypochondrie is te herkennen aan de volgende hypochondrie symptomen:
-grote aandacht voor lichamelijke klachten
-veelvuldig doktersbezoek
-het vermijden of juist dwangmatig raadplegen van informatie over ziekten.
https://www.psyq.nl/angststoornis/hypochondrie
Amadea
4 jaar geleden
Misschien ben jij al heel lang vegetariër? Dat kan ook oorzaak zijn van ijzertekort. Vooral als je niet bij elke maaltijd ook groente of fruit eet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor reactie ik ben geen vegetariër. Ik voel me ook
goed .ja nu darmklachten. Maar sinds ik bij internist ben geweest zal wel stress zijn .ik maak me alleen zorgen om de woorden bloeding .en ja de oorzaak omdat hij zij zeldzaam bij mannen .maar goede uitleg bedankt
tinus1969
4 jaar geleden
Welke waarde was er 18? Ferritine? Ferritine is verlaagd bij trage schildklier. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ferritin Wat zijn je waardes voor TSH en vrij T4?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nou ok de internist zij duidelijk ijzergbrek en duidelijk hij is 18 moet minimaal 25 zijn en zelfs meer is het meestal .huisarts zei dus hb is perfect en ijzer is lager maar valt nog mee geen anemie .gastroscopie word het .om te kijken voor bloeding zei de internist en helibactor of zweren maar heb nergens last van eet goed .ben fit niet moe maar zegt niks waarschijnlijk maagkanker bv geeft ook geen last .en ik word geholpen voor hyperchonder maar dit is er echt geen verzinsel. En wat is risico op maagkanker.
Abcde
4 jaar geleden
Neem in het vervolg iemand mee naar een arts, samen hoor en onthoudt je meer dan dat je doet als je alleen gaat. Als het echt zorgelijk was geweest had de internist wel direct de onderzoeken laten doen, of in ieder geval de dag na je bezoek.
tinus1969
4 jaar geleden
Nogmaals, wat er is gemeten, is blijkbaar ferritine. Dat wordt veel gemeten en klopt met de getallen (18 is te laag; ondergrens verschilt per lab maar is meestal ergens tussen 20-30). Ik citeer van de Engelse wikipedia:
Low ferritin may also indicate hypothyroidism, vitamin C deficiency or celiac disease. Je bent bekend met schildklierproblemen en ik zou daarop doorvragen. ook lijtk het me relevant om door te vragen op coeliakie -ook daar is een bloedtest voor die eens tuk minder vervelend is dan gastroscopie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja ok maar komt ferrintine dan wel weer door bloeding is dat minder erg dan ijzer tekort en deed mijn ha daarom lackoniek
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En mijn internist is ook gelijk mijn encrodioloog .schildklier is behandeld en stabiel .waarom zegt hij we gaan kijken voor maagzweertjes of helibactor of bloedinkjes dat strookt niet met ferritine te laag
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dus om het af te ronden .er word niet gedacht aan bloeding .meer opname probleem. Ik was huisarts geweest die was lackoniek eronder dus dat moet ik accepteren .en kan ook schildklier komen maar dan vind ik mijn encrodioloog niet echt goed omdat ie gelijk doorstuurd voor gastroscopie .bedankt voor alle hulp
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dus om af te sluiten .jullie denken niet aan bloeding of kanker meer opname probleem ivm niet pijnelijke imfectie ofzoiets of schildklier .ik snap alleen mijn encrodioloog niet want hij snapt dan toch ook dat het met schildklier te maken heeft nee hij wiltngelijk gastroscopie. Dat punt begrijp ik niet maar ja moet afwachten bedankt voor hulp
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En ook wat ik me afvraag zijn jullie medisch onderlegd of gewoon ervaringen

Antwoorden (1)

Hoi Hans,

Als jouw ijzer 18 is, is deze aan de lage kant, maar niet te laag.
Kijk straks maar eens naar de afbeelding (foto).

Jouw ijzer kan wat aan de lage kant zijn door heel veel oorzaken.
De bekendste is weinig tot geen vlees eten. Ben je misschien vegetariër of veganist?
Een laag vitamine B12 of foliumzuur kan ook al een lager ijzergehalte geven.
Een ‘onschuldige’ ontsteking in de maag of dunne darm geeft ook al een lager ijzergehalte.

Met een gastroscopie kan de internist een lichamelijke oorzaak in de maag en twaalfvingerige darm uitsluiten. Nogmaals, dat kan ook een ontsteking zijn.

Kortom, jouw gehalte is aan de lage kant, maar niet te laag.
Er kunnen veel oorzaken voor een lagere waarde zijn (niet alleen bloedingen of kanker).
Indien jij gewone gekleurde ontlasting hebt (dus geen zwarte drol) zou ik bloedingen ook los laten.

Ik hoop dat je een beetje geruster bent (jouw huisarts keek er ook niet van op en ik ook niet: zie tabel!)
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En de waarde in ziekenhuis was ondergrens 25 zei de internist houden z . Verschillende ondergrenzen aan
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het ijzergehalte in het bloed is een momentopname.
Als je bijvoorbeeld een uur later of eerder prikt, kun je weer een andere uitslag hebben.
Lees deze link eens:
https://labuitslag.nl/bloedtest/ijzer-fe/
Probeer nu je gedachtes te richten op wat de huisarts zegt, het schema in het antwoord en deze link.
Ik ben natuurlijk geen internist, maar ik weet ook niet waardoor hij of zij op dat getal is gekomen. Ijzer is ijzer.
Succes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In de laatste link is jouw waarde als man helemaal normaal.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja ok de ijzer was 18 en moet 25 zijn en bij mannen is het zelfs 50 ofzo zei de internist. Dat is wat ik bedoel onduidelijkheid en mijn schildklier is in orde nu ben goed ingesteld
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En als feritine was dat ik niet goed geluisterd heb of niet goed uitgelgd .is dat dan gevaarlijk ?internist zei volgdns mij ijzertekort maar twijfel
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als de ferritine lager is dan 10 kan het een ijzertekort geven.
Eigenlijk is dit een soort eiwit dat ijzer bindt.
Kijk eens naar deze link en lees alleen het laatste deel:
https://www.nvkc.nl/zoek-een-test/?id=208
Lees het bovenste allemaal niet, anders trigger je jezelf misschien weer. Als ik jou was, ging ik maandag even terug naar de huisarts.
Hij heeft de uitslagen waarschijnlijk al doorgestuurd gekregen. Zo niet, kan hij bellen met de interne geneeskunde om ze op te vragen.
Waarom zeg ik dit? Je hebt gehoord: endoscopie.
Je bent hierdoor geschrokken. Hierdoor kun je niet meer goed luisteren.
Toen kreeg je de gedachte: bloedingen en kanker.
Dit is niet raar, omdat je hypochondrie hebt en net de diagnose hebt gehoord van een collega.
Hierdoor heb je nu angst door gedachten. Ik denk dat de huisarts de enige is die jou gerust kan stellen.
Ik probeer het wel, maar het lukt niet goed. Probeer je te richten op tekst die je rustig houdt.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja het word een gastroscopie maar was ha geweest had al brief gehad internist had nog niet eens de getallen erop gezet moest ik doorgeven .maar ik laat nu los en w8 af .bedankt voor uw reactie .er is alleen nog 1 ding is het echt zo zeldzaam bij mannen ben gewoon nieuwsgierig
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ voor antwoord en reacties/nazorg!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oeps, sorry voor endoscopie ;-)))
Al die 'kijkers' in het lichaam.
De huisarts heeft dus te horen gekregen dat je een gastroscopie krijgt.
Jij hebt de waarden die je te horen hebt gekregen aan de ha verteld.
Nu weet je niet meer zeker welke waarde bij welke uitslag hoort. Dat is niet erg hoor, maar daardoor kunnen we hier ook niet zeggen of dat zo bijzonder is...
Wil je dat echt weten, zul je de ha naar de interne moeten laten bellen. Dat doet hij graag voor jou. Indien je gaat piekeren, moet je dat ook zeker doen.
Je weet dan ook waar het precies over gaat (ipv het heeft te maken met ijzer).
Dus, blijf je piekeren: ga maandag gewoon naar de ha. Daar zijn ze voor!
Jij moet rustig blijven en evt worden.
Groetjes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En, bij mannen komt zoiets gewoon minder voor; omdat ze minder bloed verliezen.
Sommige vrouwen menstrueren heel zwaar onafgebroken. Na een bevalling hoor je ook vaak problemen. Dus een vrouw heeft sneller problemen op dat gebied.
Maar vrouwen en mannen kunnen beiden door andere oorzaken ook problemen krijgen: ontsteking, vitamine tekort......
Doei
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En is laag ferrinte dan wel aanwijzing voor bloeding laaste vraag sorry ☺
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je hoeft geen sorry te zeggen ;-)
Ik wil alleen dat je rustig wordt en blijft.
Kort door de bocht is ferritine een ijzervoorraad voor het lichaam. Een soort buffer.
Deze zou bij 18 idd iets te laag zijn. Bij 20 wordt het nog binnen de waarden gezien. Bij vrouwen ligt de grens bij 15.
Als het puur deze waarde is en de rest van jouw ijzer wel klopt, wil de intetnist weten of er een lichamelijke reden voor is. Maar nogmaals het kan ook zonder gevonden oorzaak ontstaan, zoals voeding, leeftijd.
Als je namelijk oud bent, blijft een lichaam ijzer aanmaken.
Jij gaat weer naar de bloeding (Wat ik begrijp, maar wat je niet moet doen). Je laat de angst dan misschien weer leiden.
Er kunnen lichamelijke oorzaken zijn. Kunnen! Maar dat kan dus ook heel goed een ontsteking zijn in de maag of bijvoorbeeld dunne darm.
De intetnist wil de oorzaak achterhalen. Hij zoekt niet naar bloedingen of kanker.
Misschien wordt de oorzaak Gevonden, misschien niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik merk dat je er teveel mee bezig blijft.
Dat vind ik erg voor jou.
Maak morgen een afspraak met de ha.
Dan kan hij de uitslag opvragen (krijgt hij telefonisch meteen).
De ha kan dan alle waardes samen bespreken, en duidelijk aangeven waarom ze in jouw maag kijken.
Ik ben namelijk bang dat je blijft piekeren.
Jouw lichaam en geest zijn aangegaan tot een stressreactie. Dat moet de ha stoppen.
Gelukkig kan tijdens de gastroscopie de intetnist wel meteen tegen jou zeggen of het allemaal goed uitziet. Maar misschien neemt hij dan ook hapjes weefsel. Dit is dan om te kijken of je geen vervelende bacterie in de maag hebt.
Doe mij een plezier en maak een afspraak met de ha. Verder hoop ik dat je niet te lang op het onderzoek moet wachten, zodat je rust krijgt.
Trouwens, je doneert toevallig toch geen bloed? Dan is deze ferritine uitslag zelfs normaal.
Succes kerel!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Trouwens, indien jij echt een te traag werkende schildklier hebt gehad, kan een te laag ijzer(voorraad) hier nog een restverschijnsel van zijn. Veel mensen denken dan ik blijf moe, terwijl mijn schildklier weer goed werkt. (Kan ook als de schildklier te hard werkte).
Een schildklierprobleem kan nog heel lang klachten erna klachten geven op bijvoorbeeld je ijzervoorraad, B12 etc.
Ik citeer een stukje voor: ’Een aantal voorkomende tekorten die we bij schildklierpatiënten zien, is naast een vitamine B12-tekort ook vitamine D en ijzer. In dit artikel zullen we op deze voedingsstoffen nader ingaan. De oorzaken van deze tekorten kunnen verschillend van aard zijn. Bespreek dit bij aanhoudende klachten (restverschijnselen) met je behandelend arts en vraag om uw bloed hierop te laten testen of om andere (auto-immuun) aandoeningen uit te sluiten.’
Maar nogmaals ik ken jou niet en ik weet ook niet de reden waarom de internist wil kijken.
Dadelijk wil hij idd een auto-immuun uitsluiten......
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb een te snel werkende schildklier gehad .nu ben ik begin vorige jaar geholpen met een slok .en hij draaide daarna te langzaam .dus heb euthyrox en nu waren schildklierwaardes normaal .ijzertekort door ouderdom lijk me niet ben 37 .ik eet veel ik heb perfecte ontlasting .ik slaap 7 to 8 uur vanzelf wakker .niet moe .maar toch is er iets niet goed met je ijzer/ferritine .en dan de internist/encridiloog zegt is zeldzaam bij mannen .even kijken voor bloeding helpt ook niet mee .huisarts lackoniek omdat hb nog goed is .zitten allemaal niet op 1 lijn .ikzelf ben hyperchonder heb een zeer zware emotioneel tijd achter de rug .en nu weer die onzekerheid .sorry schrijf nu effe van me af
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nou heb online ingelogd en kon uitslagen zien
Hb is 9.4
Ijzer 17
Ferritine 18
Tranferrine 4.0
T4 vrij 20
Vrije t3 6.0
Tsh 0.01
Vitsmine b12 143
Foliumzuur 10
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En nou zie ik tot mijn verbazing b12 onder de 148 pmol is tekort en zelfs tussen 148 en 250 kan nog tekort zijn
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee, bij ouderdom is ijzertekort juist zeldzaam. Ik heb geen oordeel over het feit dat je hypochonder bent. Echt niet!
Jij bent gewoon in paniek. Jouw gevoel kun je niet meer tegenspreken met je verstand. Ik vind dat erg voor je. Weet de internist dat je hypochondrie hebt?
Ik vind namelijk zo’n uitspraak van de internist niet gepast naar een patiënt.
Zelfs als je geen last hebt van hypochondrie.
Dat stomme hardop verwoorden, maakt niemand rustig. Of je moet een laag IQ hebben, waardoor je totaal niet verder denkt. Ik zal straks nog eens rustig naar de waardes kijken.
Maar ga terug naar de huisarts (iemand die wel gevoel heeft) en laat je geruststellen.
Desnoods laat je hem of haar een zin opschrijven (echt op papier) waar je naar kunt kijken als je weer dat paniekerig gevoel krijgt! O ja, nogmaals jouw schildklier werkte te snel toen te traag. Dat kan al jouw ijzervoorraad aanspreken. Geen grap. Laters!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hb is 9.4
Ijzer 17
Ferritine 18
Tranferrine 4.0
T4 vrij 20
Vrije t3 6.0
Tsh 0.01
Vitsmine b12 143
Foliumzuur 10
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ok bedankt dat je straks wilt kijken ben benieuwd .en ik ben al onder be handeling hypergonder is alleen lang en moeilijk
tinus1969
4 jaar geleden
@Hans5314010, de uitslagen van je bloedonderzoek zijn niet consistent met maagbloedingen of vergelijkbaar, maar eerder met een opname stoornis (zowel B12 als ijzer zijn aan de lage kant). Dat zou bv coeliakie kunnen zijn, of Crohn, of Prikkelbare Darm syndroom. Ga daar eens over praten met je internist.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja hij gaat toch naar binnen eind van de maand .ik vraag me af is b12 tekort oorzaak ijzertekort
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hi Hans, (Tinus bedankt voor de zeer correcte aanvulling, echt top!) Hans,
Allereerst jouw schildklier.
Ik vind dat jouw schildklier nog altijd aan de snelle kant werkt! Als je puur kijkt naar tsh, dat is gewoon snel.
De vrijgekomen T4 en 3 vallen in het normaal-hoog, wat ook weer hoort bij een snelwerkende schildklier.
Mijn zus had ook een snelwerkende schildklier, heeft ook een deel laten ‘vernietigen’, duur was tijdelijk, daarna werkte deze te langzaam: tabletten, zwangerschap weer te snel etc. Vaak is de schildklier al door een auto-immuunziekte.
Indien je schildklier zo werkt (staat ook in een eerdere reactie) klopt vaak de ijzer, foliumzuur en b12 niet.....
Jij hebt inderdaad de reserve ijzer (ferritine) iets te laag, jouw B12 lijkt echt veel te laag, ofwel op een tekort, en jouw foliumzuur is aan de lage kant.
Alles duidt meer op rest problemen van de schildklier en/of auto-immuunziektes.
Je schildklier kan deze uitslag al geven, anders zou ik ook eerder denken
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
aan bijvoorbeeld Crohn.
Zelf zou ik het echt proberen los te laten. Vooral omdat je geen problemen hebt met je spijsvertering.
Ben je onder controle bij een endocrinoloog-internist?
Mijn zus wel en deze bekijkt deze waardes anders dan bijvoorbeeld een maag/darm/lever- internist.
Hoop dat ook deze info weer helpt.
Groetjes
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik kon even niet reageren .maar dit hele onderzoek is gedaan door mijn encrodioloog en die stuurt mij ook door voor gastroscopie en begon over bloedingen en hij weet dat ik hypergonder ben .
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoi,
Als hij weet dat jij hypochonder bent, mag hij bloedingen nooit in zijn mond nemen.
Voor jou is dat woord al een enorme trigger. Dat in combinatie met jouw collega.
Maar helaas is het leed al geschied en moet jij weer proberen om op andere gedachten te komen.
Vraag niet om hulp bij de internist.
Schakel jouw huisarts in, als je dat nog niet gedaan hebt. Dat is de enige die jouw trigger kan wegnemen, denk ik. Even terug naar de internist.
Hij onderzoekt jouw bloed om jouw schildklier, niet om een andere reden! Want die is er niet!
Ijzer (alle vormen), b12, foliumzuur etc horen onderzocht te worden bij schildklierproblemen.
Waarom? Omdat schildklierproblemen ook invloed daarop kunnen hebben. Anders had hij je daar niet op laten prikken!
Ik vind de tsh van jou echt laag (dus jouw schildklier werkt mijn inziens te snel). Hierdoor worden de hormonen T3 en 4 bij jou toch aangemaakt in het normaal hoog gebied.
Dit kan duiden op een auto-immuun ziekte van de schildklier.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Niet erg! Ga je echt niet dood aan!
Daarom moet jouw ijzer, b12 etc ook in de gaten gehouden worden.
Jouw extra ijzer is idd te laag, jouw b12 ook, foliumzuur aan de lage kant.
Waarom hij dan in jouw maag wil kijken?????
Misschien is dat alleen een verplicht protocol.
Maar nogmaals, het kan ook door de schildklier komen.
Lees dit artikel eens. Dat artikel legt het heel goed uit: https://schildklier.nl/themas/voeding/436-relatie-vitamines-mineralen-en-schildklier
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja ik heb de ziekte van graves gehad en na mijn jodium behandeling is die langzamer gaan werken en slik ik eutyrox .ik was op controle bij mijn internist/encridiloog en toen begon over het ijzer dat zeldzaam is bij mannnen .en gastrocpie en maagzweren en helibactor en bloedingen maar jullie zeggen als ik goed begrijp dat mijn waardes niet schrikbarend zijn
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik zeg dat deze waardes heel goed kunnen passen bij een schildklierpatient.
Ook bij een schildklierpatient die momenteel behoorlijk stabiel is.
Tinus en ik zeggen ook dat het heel goed kan passen bij een ontsteking van de maag, crohn
etc. Maar je hebt totaal geen spijsverteringskanaal-klachten.
Maar Hans, schakel gewoon de huisarts in. Die kent jou waarschijnlijk het beste.
Hij is de persoon om jou gerust te stellen.
En, lees dat artikel eens (reactie hiervoor)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dus om het af te ronden .er word niet gedacht aan bloeding .meer opname probleem. Ik was huisarts geweest die was lackoniek eronder dus dat moet ik accepteren .en kan ook schildklier komen maar dan vind ik mijn encrodioloog niet echt goed omdat ie gelijk doorstuurd voor gastroscopie .bedankt voor alle hulp"
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Graag gedaan!
Houd je maar vast aan wat je als laatste schreef.
Laat de rest los en stop met denken, Google raadplegen etc.
Groetjes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Sorry dat ik nog 1 vraag stel .ik heb ergens gelezen dat als ferritine laag word je lichaam b12 gaat gebruiken en uitput dus kan mijn b12 tekort komen door ferritine tekort of andersom