Kun je depressief zijn en toch vaak vrolijk en genieten van dingen?

Ik bedoel hier niet iets manisch!! Maar gewoon veel grappen maken buiten en lachen en uitkijken naar leuke programma's, tuinieren of sporten en filmpje.

Alleen wel met een onrust en angst en depressieve gevoelens boven je hoofd die je als je het aandacht geeft weer vol terug krijgt?

Of kan dat niet?

Toegevoegd na 29 seconden:
En ook seksueel veel actief zijn en nog genieten

Toegevoegd na 45 seconden:
En ook seksueel veel actief zijn en nog genieten

Toegevoegd na 46 seconden:
En ook seksueel veel actief zijn en nog genieten

Toegevoegd na 4 minuten:
Srry voor die 3x maar weet nit hoe je dat weg kunt krijgen haha

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
13.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, neeeee loenie... 3 x is scheepsrecht toch....!!! :OP

Het beste antwoord

Ja dat gebeurd wel vaker. Mensen proberen op die manier de schijn op te houden. DAt is een soort overlevingsmechanisme. Het gevaar hiervan is, dat anderen niet zien dat je depressief bent en als het dan echt goed mis gaat, is het erg lastig voor buitenstaanders om er mee om te gaan. Maar ook voor jezelf is het moeilijk als het zover komt.

Dus probeer er ondanks de 'positieve' uitingen toch wat aan te doen en spreek er ook over met je omgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Vaak hebben mensen een masker op, maken veel grapjes en lachen ze veel. Zolang je dit doet vraagt niemand hoe het met je gaat want je lijkt relaxed en alles lijkt goed te gaan. Voel jij je van binnen "klote" bespreek het met je
partner of iemand waar je close mee bent.
Het uitspreken lucht je misschien op. Loop niet altijd op je tenen alsof alles je toelacht. Je mag best ook wel eens laten zien dat je niet lekker in je vel zit. Dan begrijpen mensen je ook beter.
Lachen is ook een ontlading ga daar lekker mee door ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe meer je de neiging tot depressieve gevoelens hebt, des te meer behoefte heb je aan humor en vrolijkheid en ik denk ook dat je juist daarom des te intenser kunt genieten. Dat klinkt misschien wat paradoxaal maar het gaat er bij mij niet in dat iemand intens kan genieten die nog nooit een spoortje tegenslag meegemaakt heeft. Ik bedoel dat alles dat meezit dan wellicht als heel gewoontjes wordt ervaren en niet als iets uitzonderlijks, iets dat eruit springt en waar je van kunt en van jezelf van moet genieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na 20 jaar van verschillende depressies en opname kan ik je zeggen dat het niet samen gaat. Feitelijk voel je je als een hele erge doemdenker. Je hebt nergens zin in. Kunt niet genieten. Ziet de waarde van het leven niet in. Geen besef van je zelf verzorgen, noch eten en sex al helemaal niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kortom wat jij beschrijft hoor niet bij een depressie alleen. Er moet een andere storing zijn die dan ook aan de orde is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan, dat zijn de ups en downs.... zonder top geen dal en andersom.

uiteraard ben je je op een vrolijk moment ervan bewust dat het tijdelijk is en het dalletje er waarschijnlijk weer aan zit te komen, maar andersom werkt het gelukkig ook zo.

super dat je dat ook kan genieten (als het niet doen alsof is, maar die indruk krijg ik niet) zodat je even kan ontspannen en alles even los kan laten. maar als de angst voor de depressie te groot word kan het zeker de leuke momenten verknallen. probeer op het moment zelf te genieten, hoe het paar uur later is zie je vanzelf wel.

ben je bang dat de negatieve gedachten de leuke momenten gaan overschaduwen is het verstandig om hierover te praten met een psycholoog. deze kan zeker wat voor je betekenen en samen met je kijken wat de oorzaak van de depressie is zo kan je werken aan je gevoel, en heb je deze weer zelf in de hand (ipv van afwachten door welke emotie je mogelijk overvallen gaat worden en je hier alvast op in te stellen)

bij de link een site die wellicht nuttig kan zijn en meer info kan geven om hier zelf aan te werken.

succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lachen en grapjes maken kan, dan heb je het over bovengenoemd masker.
Depressie heb je in verschillende vormen: milde, ernstige, in engere zin.
Bij een flinke depressie is genieten niet meer aan de orde. Je ziet dan niks moois meer, weet niet wat je ook weer leuk vond of graag deed, je geniet nergebs meer van.

Als je nog wel veel lacht en geniet en voor jouw geviel is dat exht en niet een masker, maar dan opeens voel je je toch weer depri of altijd ergens verder weg viel je je angstig of verdrietig, misschuen is er dan sprake van een dysthyme stoornis.
Google anders dms-IV dysthyme stoornis en kijk of het herkenbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een depressie kan 't niet zijn. Misschien een atypische depressie? Zie link

Toegevoegd na 1 uur:
een woord vergeten waardoor mijn antwoord in zijn geheel niet klopt. Ik wilde zeggen:
Een typische depressie kan het niet zijn, misschien een atypische depressie?
Als je last hebt van depressie (niet de atypische vorm) dan is een van de kenmerken dat je alleen nog maar somber bent en (bijna) niet meer kunt genieten, lachen etc. en dat tenminste 3 maanden lang. Ik ken het helaas. JE hebt ook milde vormen tot zwaar en misschien dat je bij een milde vorm nog wel wat kunt genieten en uitkijken naar dingen? Er kan wel een ander probleem zijn natuurlijk, daarvoor kun je naar de huisarts gaan en je evt. laten doorsturen naar een therapeut.

Toegevoegd na 13 uur:
Er zijn verschillende symptomen die kunnen wijzen op een depressie, hieronder zijn er een aantal genoemd:

-Een sombere en droevige stemming, dit uit zich in verlies van het vermogen om plezier te hebben en om van dingen te genieten.
-Verlies van energie, futloosheid en gebrek aan initiatief.
-Vermindering of zelfs verdwijning van seksuele gevoelens, bij mannen kunnen er erectiestoornissen. optreden.
-Trager worden in denken, bewegen en reageren.
-Slaapproblemen (niet kunnen inslapen, vroeg wakker worden, overmatige slaapbehoefte hebben, moeilijk uit bed kunnen komen).
-Eetproblemen, zoals verminderde eetlust of juist vreetbuien.
-Sneller geírriteerd dan normaal.
-Concentratieproblemen, snel afgeleid zijn.
-Negatief zelfbeeld, negatief beeld van anderen en van de toekomst.
-Denken aan zelfdoding.

bron: http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/10/depressie.html (overigens staat hier een stemming die langer dan twee weken duurt. Mij is ooit door een arts vertelt drie maanden, zo zie je maar ;))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom twee minnen? leg eens uit.