Hoe kan het dat mensen hun emoties zo snel bij mij tonen?

Veel mensen komen met hun problemen naar mij toe en laten hun emoties dan ook helemaal los. Waarom kunnen zij dit zo makkelijk bij mij en niet bij iemand anders?

Vind het meestal niet erg, maar omdat ik ook heel gevoelig ben, neem ik de problemen ook mee in m'n hoofd.. soms erg vermoeiend..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Annswers
13 jaar geleden
Klinkt mij ook heel erg bekend, ik moet daarvoor mijn grenzen aangeven en dat zijn de gedachtes die krijgt als iemand een beroep op je doet.

Het beste antwoord

Veel mensen hebben een stevig muurtje om zich heen gebouwd, daar komt niemand binnen, daar belt niemand aan, sommige mensen hebben een deurtje die af en toe open gaat om iemand binnen te laten.
Jij hebt twee tuindeuren die je wagenwijd open zet en waar bijna iedereen welkom is, maar veel visite is soms erg vermoeiend en geeft een vol hoofd.
Wees apetrots op je tuindeuren, nu alleen nog leren niet te veel andermans problemen mee te nemen.
Door daar bewust mee om te gaan , kan je dat leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie uitleg, Ed! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vind ik ook +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
t blijven dus deuren... die soms dicht zouden moeten kunnen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja krakkemik, weet wat je bedoelt, maar dat kan je leren.
Kost wel heel veel tijd.

Andere antwoorden (8)

Waarschijnlijk voelt men zich erg vertrouwd bij je! Das positief lijkt me! Je zorgt er voor dat mensen zich thuis voelen bij je! Misschien heb je ook vaak goede oplossingen voor de problemen van een ander en komen ze daarom graag bij je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kennelijk zie je er heel vertrouwenwekkend uit en maak je een vriendelijke en toegankelijke indruk.
13 jaar geleden
Ik herken dat heel erg. Ik denk dat het komt omdat ze voelen dat jij emoties begrijpt en hun dus niet zult (ver)oordelen. Dat ze bij jou begrip zullen vinden, steun en eventueel een bemoedigend of oplossend woord.

Ik weet dat het heel erg moeilijk is maar probeer idd de problemen bij de oorspronkelijke 'eigenaar' te laten. Hoe dichterbij iemand staat hoe moeilijker dit is. Maar relativeer, ga bij jezelf na 'kan ik NU iets doen', is het antwoord 'nee' laat het dan los, is het antwoord 'ja', handel en laat daarna los.

STerkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ fijn antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw, mooi antwoord. daar leer ik van.
Jij staat er waarschijnlijk voor open. Zodra mensen in de gaten krijgen dat je goed kunt luisteren, zijn ze vaak sneller geneigd om zich te uiten. Voor jou is het wel vervelend om die problemen mee te nemen. Je zou er eigenlijk wat meer afstand van moeten kunnen nemen en er niet zelf over gaan piekeren. Kun je andermans problemen niet van je afzetten, dan zul je misschien uiteindelijk zelf in de problemen komen en dat is vast en zeker niet de bedoeling. Probeer hun problemen voor jezelf te relativeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bent een luisterend oor voor ze

In het dagelijks leven zul je wel heel sociaal zijn

je bent er meer voor een ander dan voor jezelf

luister alleen naar diegene waar jij je hart ook kan luchten,en niet naar mensen die puur en alleen voor zichzelf leven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dezelfde ervaring, de meeste mensen voelen zich thuis bij mensen die luisteren en de nodige ervaring hebben op wat voor vlak dan ook. Ze hebben gewoon vertrouwen in die mensen. Je moet er juist trots op zijn dat mensen je geheimen aan jouw toevertrouwen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de grenzen altijd open stelt komen de mensen altijd binnen.
13 jaar geleden
Iemand die altijd met warmte en niet veroordelend luistert heeft dit effect op zijn medemens!
fijn dat je zo bent,want de meest mensen hebben geen geduld en zijn niet zo oprecht belangstellend en er is veel behoefte aan een luisterend oor.
Maar leer wel op tijd je af te sluiten voor al te veel van die emoties, want anders ga je er zelf ook last van krijgen.
Er zijn goede technieken voor om jezelf te ontlasten van andermans emoties, een vind de meest simpele en praktische is: neem een lekker warme douche, het water zal je letterlijk het gevoel geven dat je zaken van je af kunt laten stromen,en door het warme water ontspannen ook je gedachten, je zult je beter voelen daarna
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi gezegd en lekker praktisch :-) +