Zijn er officiële waarschuwingen tegen anti-aanbakpannen?

Het nieuws staat bol van normen en onderzoeken naar PFAS (bekende voorbeelden hiervan zijn PFOA perfluoro octanoic acid (perfluoroctaanzuur), PFOS perfluoroctaansulfonaten (perfluoroctaansulfonzuur).
Maar ook in veel keukens hebben we te maken met perfluoroctaanzuur (PFOA perfluoro octanoic acid ), een van de PFAS die in antiaanbaklagen worden gebruikt.
https://www.rivm.nl/pfoa

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Nee, maar dat is ook niet echt meer nodig.
Fabrikanten zijn al ruim voor 2015 begonnen met het uitbannen van PFOA in consumentenproducten. Eind 2013 deed de Consumentenbond een test van 20 koekenpannen met antiaanbaklaag, en in geen enkele van de 14 pannen met teflonlaag zat nog PFOA. Dus PTFE, oftewel teflon mag wel gebruikt worden, maar de gitige stof PFOA niet meer.
Pas bij een temperatuur van 350 graden Celsius valt PTFE uit elkaar en komen er fluorwaterstofdampen vrij. Voor mensen kunnen deze dampen irriterend zijn en griepverschijnselen veroorzaken. Maar een blijvend negatief effect op de gezondheid heeft dat niet. Het lichaam neemt PFTE namelijk niet op en het verdwijnt met de ontlasting.
SimonV