Ik wil graag donor worden, maar mag ik zelf bepalen aan wie of aan wie niet?

Ik zou zelf bv de keus willen hebben om niet aan zware criminelen, zoals serie moordenaars, verkrachters of pedo's mijn organen te doneren. Heb ik hier ook een keus in? Komt hier in de toekomst misschien verandering in ? Ik kan begrijpen dat voor een deel van de mensen dit heel hoog zit en dat ze juist hierom geen donor worden.

4 jaar geleden
3.2K
LeonardN
4 jaar geleden
Nee dat mag (nu iig) niet, en ik ga er vanuit dat zoiets ook niet zal komen, teveel praktische en juridische bezwaren gok ik zo.
-Orgaandonatie is al moeilijk zat, qua een goede match vinden, dit levert nog meer problemen op
-Privacyproblematiek, een arts zal niet (zomaar) een strafblad in mogen kijken "Ik kan begrijpen dat voor een deel van de mensen dit heel hoog zit en dat ze juist hierom geen donor worden."
Ik had er zelf eerlijk gezegd nog niet zo over nagedacht, en nu ik dit argument hoor laat het me koud.
De kans dat een persoon waarvan ik het hem niet gun mijn organen zou krijgen lijkt me bijzonder klein.
En zelfs als dat zo was, tsja ik ben er dan toch niet meer.
Wat is het percentage zware criminelen in Nederland eigenlijk? Daarnaast jij hebt het nu over crimineel verleden, maar waarom daar stoppen?
Wellicht wil ik niet dat mensen van een bepaald ras, sekse, beroep, gewicht, financiële status, of 'weet ik wat', mijn organen willen hebben.
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Al je bij leven doneert, bijv. een nier, kun je wel zelf kiezen wie je donatie ontvangt. Maar volgens mij bedoel je dat niet...

Antwoorden (1)

Nee, hier heb je geen keus in. Donor en ontvanger zijn anoniem ten opzichte van elkaar.

Overigens; mensen die organen ontvangen, zijn in het algemeen al langere tijd zwaar ziek - dat is geen goede basis voor een carrière als seriemoordenaar.
tinus1969
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Hoewel het antwoord in beginsel klopt denk ik dat je het idee van de vrager misrepresenteert.
Ik denk niet dat SnakeEye kennis wil maken, maar dat hij een aantal (meerkeuze) opties mee kan geven met globale eigenschappen.
-Ik wil geen organen doneren aan mensen met zwaar criminele achtergrond- (zoiets)
Maar nee dat kan je niet kiezen, daarnaast lijkt me dat teveel een privé-aangelegenheid, in medische dossiers staan geen strafbladen, dus een arts kan ook zoiets ook niet inzien/weten.
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Ik kan me je bezwaar voorstellen, ik (of liever: mijn organen) werk (werken) ook liever niet mee aan verkrachting etc. Maar je bent donor óf je bent het niet. Je kunt alleen kiezen of je je organen en / of weefsels wilt doneren, vroeger in ieder geval, en je kon ook uitsluiten dat bijv. je huid, of je netvliezen, worden gebruikt.