Moet de zuurgraad van de blaas hoog of laag zijn om een blaasontsteking te laten weggaan?

Om een blaasontsteking te genezen wordt altijd cranberry en vitamine C aangeraden, omdat die de blaas zuurder zouden maken. Maar een ander middeltje dat bij blaasontsteking wordt geadviseerd is baking soda (een theelepel opgelost in water), want dat zou de zuurgraad van de blaas alkalisch (neutraal) maken.
Dat lijkt elkaar zo tegen te spreken.

Overigens heb ik alle middeltjes meermaals geprobeerd en het enige dat bij mij echt helpt is de baking soda. Daar heb ik inmiddels al zeker zes keer een beginnende blaasontsteking succesvol de kop mee ingedrukt. Maar ik neem ook wel eens baking soda én een vitamine C-tablet van 1000 mg bij een opkomende blaasontsteking (onder het motto, ik probeer gewoon zo veel mogelijk) en vraag me nu af of dat eigenlijk wel zin heeft. Want werken die elkaar niet tegen?
Een paar links naar wetenschappelijke artikelen die spreken van een positieve werking van baking soda bij cystitis:

- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1476005/
- https://www-sciencedirect-com.hvhl.idm.oclc.org/science/article/pii/S0090429513008546
- https://journals.lww.com/jpelvicsurgery/Abstract/2011/01000/Dietary_Consumption_Triggers_in_Interstitial.7.aspx

En er zijn er nog veel meer te vinden.
Zoek hiervoor in Google Scholar op: cystitis AND "sodium bicarbonate"

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik weet niets over zuurgraad, maar wat bij mij goed helpt om blaasontsteking te voorkomen is cranberry pillen met D.Manose. De combinatie werkt heel goed. Ik had er vaak last van, maar nu slik ik al bijna 3 jaar één pil per dag en het is nooit terug gekomen.

Antwoorden (1)

Een hoge of lage zuurgraad heeft niets met de genezing te maken.
Van nature is de urine een beetje zuur (pH iets onder neutraal) en dat remt wel bacteriën, maar geen eventuele schimmels. De redenering dat de zuurgraad laag moet zijn om ontsteking tegen te gaan is nergens op gebaseerd. Baking soda wordt in de maag meteen onwerkzaam gemaakt en heeft dus geen invloed op de urine (behalve wat extra zout).
De natuurlijke methode van ontstekingsremming is gebaseerd op cranberries en eventueel een (veel te hoge) dosis vitamine C. Een goed verhaal hierover lees je onder de link.
Werkt het niet; vraag de huisarts om antibiotica.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Een hoge of lage zuurgraad maakt wel degelijk uit. Onderzoekers hebben bewijs gevonden dat zure urine een ideale omgeving is voor bacteriële groei en daarmee dus een blaasontsteking. De bevindingen ontkrachten het bestaande idee dat bacteriën niet kunnen groeien in een zure omgeving. Sterker nog, ze floreren juist in een zure omgeving. De onderzoekers waren zelfs in staat de groei van bacteriën te vertragen door simpelweg de pH-waarde van urine te veranderen.
https://zuur-base-evenwicht.nl/Onderzoeken/Verzuring-van-urine-verhoogt-de-kans-op-blaasontsteking Hier staan wat kanttekeningen bij de cranberry.
https://www.waterfall-d-mannose.com/can-cranberry-prevent-uti.html
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er zijn inderdaad bacteriën die een zure omgeving overleven. De maag heeft ook een pH = 1 (behoorlijk zuur dus). Doorgaans zijn het de schimmels die in een zure omgeving groeien en niet zo direct de bacteriën. Er zijn er echter altijd wel die er tegen kunnen. De genezing van een blaasontsteking draait echter niet zo direct om de verandering van de pH van de urine.
Ik heb me zoveel mogelijk beperkt om antwoord te geven op de vraag en de toelichting daaromheen. Daar gaat het hier immers om.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het onderzoek is gedaan naar de groei van Escherichia coli, dus de darmbacterie die overigens ook de zure maag overleeft. Je kan het dus helemaal niet stellen naar de groei van bacteriën in het algemeen.
http://www.jbc.org/content/290/26/15949.full.pdf+html