Ja, dat kan. Bubble thee is melkthee met Tapioca balletjes. Tapioca is een zetmeel dat wordt gewonnen uit cassave, een knol die afkomstig is uit Zuid-Amerika. Tapioca is bijna puur zetmeel, heeft een zeer beperkte voedingswaarde, is glutenvrij en bevat geen vezels.
Het constipatie-effect moet je zien als een opeenstapeling van veel vezelarme voeding zoals tapioca, witbrood, "witte pasta", "witte rijst" e.d. Het is dus vooral een gevolg van een opeenstapeling van gebrek aan voedingsvezels.