Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe weet ik bij welke huisarts ik moet zijn als minderjarige?

Ik had al uit onderzoek geconcludeerd dat ik als 17 jarige via de telefoon een afspraak kan maken met de huisarts zonder dat mijn ouders het weten. Maar ik loop tegen nog een probleem, en het gaat mogelijk dom klinken, namelijk hoe weet ik bij welke huisarts ik moet zijn. Hebben mensen een vaste huisarts ofzo, of kan ik gewoon elke huisarts praktijk opbellen. En als er inderdaad een specifieke is die ik moet spreken, hoe weet ik welke? Het is nogal lastig aan mijn ouders te vragen dus als er een andere methode is zou dat fijn zijn.

Daarnaast vroeg ik mij nog af. Hoe werkt dat met betaling. Wordt dat geregeld door de verzekering of moet ik dat zelf regelen. En kunnen mijn ouders het zien als de verzekering wat overmaakt of is dat ook anoniem. Want anders wacht ik wel even tot ik 18 ben en mijn eigen verzekering heb. Maar als ik dit probleem snel kan tegengaan zou dat fijn zijn.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In de meeste steden en grote dorpen heb je een gezondheidscentrum waar meerdere huisartsen zitten. Verder kan je ook gewoon even google-en op je woonplaats en huisarts. Je kan altijd willekeurig welke huisarts bellen voor een afspraak. Met jouw probleem zal hij/zij zich niet eens zorgen maken om je verzekeringsgegevens. Als je het net aandurft vraag dan een vertrouwde leraar op school om advies of een naam van een arts.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

In principe kan je gewoon een afspraak maken met je eigen huisarts.
De ouder(s) of voogd(en) van minderjarigen van 16 en 17 jaar - hebben GEEN recht op informatie. De minderjarige heeft een zelfstandig recht op geheimhouding. Dit zou je nog extra met de arts kunnen bespreken.
Zou je bepaalde medicijnen nodig hebben en wil je dat buiten de verzekeringsgegevens houden kan je ze contant betalen. Ook dát kan je echter met de arts bespreken. Over het algemeen zijn medicijnen helemaal niet zo duur.
Bedenk ook, dat de huisartsen heel wat gewend zijn en jouw probleem zeker zullen herkennen.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 06 oktober 2019 18:56: tekst
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Min van mij. Het probleem is dat de vraagsteller niet weet welke huisarts zij hebben. Dus welke huisarts moet vraagsteller heen? Hoe komt vraagsteller er achter welke huisarts hij/zij moet bellen?
Niet zo moeilijk om achter de naam te komen.
pa. ma ik hoorde een verhaal over een klein kind dat de huisarts had gebeld toen haar moeder ineens vreemd reageerde, Knap he. Ik weet niet eens welke dokter we hebben, wie moet ik bellen als er iets zou zijn?En misschien kun je die inleiding gewoon weglaten en zeggen: stom he ik weet de naam van onze huisarts niet eens, wie moet ik bellen als jullie iets overkomt?
(Lees meer...)
anneliez
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@anneliez
Waarom zou ons iets overkomen? Bel je gewoon 112.
Bedenk, dat ouders nogal achterdochtig kunnen reageren.
anneliez
6 jaar geleden
nou een gal- of niersteenaanval kan altijd he
Thecis
6 jaar geleden
@anneliez
Dan bel je ook 112. En dat weet ik uit ervaring omdat ik dat gedaan heb. Zeker als het 's nachts is. Je weet namelijk als leek niet of het een gal- of niersteenaanval is. Tenzij je het heel vaak hebt, maar dan weet je de nummers toch al. Verder is het plan wel heel doorzichtig.
Er zijn meerdere manieren om dit te achterhalen. Maar de een is wat gemakkelijker dan de ander.

1. Kijk welke huisartsen er in de omgeving zitten. Bel de praktijken op en geef eerlijk aan dat je niet weet of je bij hen patient bent. Ze mogen geen info geven of anderen bij hen in het systeem staan. En daar doen ze misschien moeilijk over. Alternatief is dat je een praktijk op belt en zegt dat je een afspraak wilt maken. Ze vragen dan naam en geboortedatum en zullen dan concluderen of je wel of niet in het systeem staat. Sta je niet in hun systeem, dan ben je bij de verkeerde huisarts.
Eventueel de telefoonnummers uit je opgebelde contacten verwijderen.

2. Bel de verzekering op. Als het goed is, heb je met 17 jaar een eigen zorgverzekeringspas. Anders hebben je ouders dit wel. Misschien dat ze op een centrale plek liggen en kan je het even nakijken. De zorgverzekering weet het misschien bij welke huisarts je bent ingeschreven (durf eerlijk waar niet te zeggen of ze die info willen delen).

Wat betreft het bezoek, je bent minderjarig dus het wordt vergoed vanuit de verzekering. Maar dat hangt ook een beetje af van welke polis je ouders hebben afgesloten. Dit kan je desnoods bij de huisarts navragen (zij hebben een gekoppeld systeem dat ze een indicatie krijgen van welke verzekering en welk pakket je hebt).

Hier kan je er meer over lezen over hoe het een en ander geregeld is bij jongeren:
https://www.patientenfederatie.nl/Documenten/producten/informatiekaart/kinderen_hun_ouders_en_patintenrechten_54-9.pdf
(Lees meer...)
Thecis
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing