Hoe noem je het als je verkeerd voedsel eet?

Als je verkeerd voedsel eet heb je daar drie namen voor voedselvergiftiging voedselinfectie en nog één en die kan ik nooit onthouden en ik kan hem ook niet vinden. Weet iemand wat ik bedoel?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3K
LeonardN
4 jaar geleden
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/voedselvergiftiging.aspx
Voedselvergiftiging ontstaat door giftige stoffen in voedsel. Deze giftige stoffen worden vaak geproduceerd door bacteriën of schimmels.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/voedselinfectie.aspx
Een voedselinfectie ontstaat door het eten van voedsel met een ziekmakende hoeveelheid bacteriën, parasieten of virussen.
https://www.cwz.nl/patient/aandoeningen/voedselintolerantie/
Voedselintolerantie is een reactie van het lichaam op bepaalde bestanddelen van voedingsmiddelen. Deze bestanddelen worden niet verteerd of opgenomen door het lichaam.
https://allesoverallergie.nl/allergieen/voedselallergie
Bij een voedselallergie zoals bijvoorbeeld notenallergie worden de klachten veroorzaakt door een reactie van het afweersysteem op specifieke voedingsmiddelen. Het lichaam maakt hierbij antistoffen tegen bepaalde eiwitten in voedingsmiddelen
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Botulisme?

Antwoorden (3)

Mogelijk bedoel je voedselintolerantie.
https://www.encyclo.nl/begrip/Voedselintolerantie
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
Ik zou het nog eerder voedsel allergie noemen.:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Intolerantie_(geneeskunde)#Verschil_tussen_voedsel-intolerantie,_allergie_en_malabsorptie
LeonardN
4 jaar geleden
@erotisi
Waarom?
Ik zou zeggen dat er dus (minstens) vier begrippen zijn.
-vergiftiging
-infectie
-intolerantie
-allergie
Met allemaal een andere betekenis.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoe heet het dan als je ziek wordt van de uitwerpselen van een bacterie
LeonardN
4 jaar geleden
@Lea Ik ben bang dat je een begrip aan het zoeken bent dat niet bestaat of dat een sub-begrip is binnen voedselinfectie/voedselvergiftiging.
Nog een andere term die gerelateerd is (maar welke je denk ik niet bedoelt, of iig niet klopt met je uitleg( is sepsis.
https://www.gezondheidsnet.nl/bloed/sepsis-vergiftiging-van-het-bloed
Bij een voedselvergiftiging maakt een giftige stof in het eten je ziek. Deze giftige stoffen worden geproduceerd door bacteriën (Salmonella, Lysteria, E-coli) of schimmels (Mycotoxines). Dit kan gebeuren wanneer je eten verkeerd bewaart, bijvoorbeeld voor langere tijd bij kamertemperatuur. Het verhitten van eten zorgt er wel voor dat ziekmakers dood gaan, maar in veel gevallen maakt dat gifstoffen niet onschadelijk.
Een voedselvergiftiging is niet hetzelfde als een voedselinfectie. Bij een voedselinfectie zijn bacteriën, virussen of parasieten in het voedsel de boosdoeners. Het zijn dan dus niet de gifstoffen van de microben, maar de microben zelf.
Verkeerd voedsel kan voor een aantal mensen ook betekenen een voedsel-intolerantie of voedsel-allergie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Als je begint met: “Misschien bedoel je voedselallergie” geef je direct antwoord.
Nu eindig je ermee, en lijkt het voor een leek of je het eerste antwoord herhaalt.
https://www.glutenvrijemarkt.com/blogs/blog/verschil-tussen-een-allergie-intolerantie-en-sensi/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SimonV
Zoals de vraag gesteld wordt is alles op één hoop geveegd. Ik geef aan, dat het totaal verschillende dingen kunnen zijn met dus ook verschillende benamingen. Allergie en intolerantie hoeft ook niet hetzelfde te zijn. Intolerantie kan ook te maken hebben met bepaalde ziekten.
SimonV
4 jaar geleden
Ik heb het over de structuur van je vraag. De inhoud klopt als een bus.
Met deze volgorde hoeft de lezer niet naar het antwoord te zoeken en wordt een duidelijk en informatief overzicht gegeven:
“Misschien bedoel je voedselallergie.
Dat is wat anders dan een voedselintolerantie, want…
Een voedselvergiftiging is niet hetzelfde als een voedselinfectie, want… “
Zo wordt het voor mij althans zeer pluswaardig.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik vraag me af of de voorbeelden die je noemt "(Salmonella, Lysteria, E-coli)" geen bacterieën zijn die voedselinfecties veroorzaken. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/listeria.aspx
"Listeria is een bacterie die een voedselinfectie kan veroorzaken." http://www.microbiologie.info/Voedselinfectie.html
(onder het kopje "De infectie zelf:" worden e.coli en salmonella genoemd) Wellicht dat ze beide kunnen doen? Dus zowel een vergiftiging voor inname kunnen veroorzaken, als wel een infectie veroorzaken(na inname).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
De bacteriën die ik noem kunnen zowel de infectie als de vergiftiging veroorzaken. Enerzijds hangt dat af van de lichaamlijke (over)gevoeligheid voor bepaalde gifstoffen; anderzijds hangt dat ook af van de lichaamlijke conditie voor zover het dan de voedselinfectie aangaat.
In heel veel gevallen kan een voedselvergiftiging door Salmonella of Lysteria worden afgebroken door (ja, beetje smerig) je vinger achter in je keel te steken en zoveel mogelijk uit te braken. Een infectie zit er dan zeker niet meer in én je bent héél snel van de ellende af.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik vind het heel vreemd (zelfs als zou je gelijk hebben in hele specifieke gevallen), dat je juist die bacteriën noemt die je noemt, als mogelijke veroorzakers van voedselvergiftiging, terwijl werkelijk alle bronnen (die de twee begrippen proberen te scheiden) er altijd voor kiezen om die drie juist als oorzaken van voedselinfecties te noemen.
https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/algemeen/5-veelvoorkomende-veroorzakers-van-een-voedselinfectie/item30021
-e.coli geeft wel gifstoffen af, maar dat is (voor wat ik ervan snap) vooral problematisch als dat in het maagdarmkanaal gebeurt. (dus een voedselinfectie lijkt me)
-salmonella thypi geeft wel gifstoffen af maar dat is ook in het maag darmkanaal https://lci.rivm.nl/richtlijnen/buiktyfus (ook een voedselinfectie voor zover ik het verschil begrijp)
Ik vraag me af of deze gifstoffen ook al in het voedsel zitten en dan überhaupt voor een/het probleem zorgen.
Wellicht bedoel je:

Voedselovergevoeligheid

VOEDSELOVERGEVOELIGHEID (EEN ALLERGIE OF INTOLERANTIE)
Herken je vaak pas na een aantal keren, dit komt omdat je zelf moet uitzoeken (of laten doen via je arts) waarop en waarom je lichaam zo reageert. Sommige mensen zijn gevoelig voor bepaalde stoffen in voeding. Dit kunnen stoffen zijn die van nature in voeding zitten (zoals bijv. eiwitten of noten) maar het kunnen ook toegevoegde stoffen zijn (zoals conserveringsmiddelen).

Sommige mensen zijn dus gevoelig voor bepaalde stoffen in voeding.

Voedselintolerantie
Een intolerantie is een niet-allergische reactie op voeding. Het afweersysteem heeft hier geen of een onbelangrijke rol in. Een intolerantie kan ontstaan door een tekort aan een bepaald enzym, zoals bij
-lactose-intolerantie.
-nitraat/nitriet intolerantie

Voedselallergie
Bij sommige mensen reageert het afweersysteem echter heel heftig op bepaalde eiwitten: er ontstaat een allergische reactie. De eiwitten die een reactie veroorzaken worden allergenen genoemd. Zo kan pinda-eiwit een allergeen zijn.
-pinda allergie
-koemelkallergie

VOEDSELVERGIFTIGING
Herken je doordat iemand vrij snel na het eten van bedorven voedsel plotseling ziekteverschijnselen krijgt zoals misselijkheid, braken, diarree of buikkrampen. Dit ontstaat meestal binnen 8 uur. Dit komt omdat er micro-organismen zijn die giftige stoffen produceren, de zgn. toxinen. Deze toxinen veroorzaken een voedselvergiftiging.
Het kan in dit geval best zo zijn dat de micro-organismen al dood zijn en de giftige stoffen werkzaam blijven (exotoxinen)
Sommige toxinen zijn genoemd naar het micro-organisme dat ze vormt.

Bijvoorbeeld:
-Stafylotoxine (door Staphylococcus aureus)
-Botuline (Clostridium botulinum)
-Mycotoxine:(schimmels): aflatoxine (Aspergillus flavus)

VOEDSELINFECTIE
Herken je door een plotseling optredende heftige buikkramp soms in combinatie met braken. Deze ontstaat als micro-organismen in je darmen terecht komen en tussen de 8 tot 24 uur een dergelijke reactie geven.

De infectie zelf:
De bacteriën die het maagzuur hebben overleefd en de darm hebben bereikt kunnen op verschillende manieren hun schadelijke invloed uitoefenen:
Ze dringen het darmweefsel binnen en komen terecht in de bloedbaan waar ze door afweercellen worden opgenomen, waarbij endotoxinen vrijkomen. Met als gevolg koorts.
Voorbeelden:
-Salmonella typhi en Salmonella paratyphi
-E.coli serotypen (EIEC))
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Voedselbesmetting zou je kunnen zien als een overkoepelende term voor voedselvergiftiging en voedselinfectie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik kan mijn reactie niet meer terugvinden ik wou er nog wat bij zeggen Vandaar dat ik hem even overnieuw doe Hoe noem je het als je ziek wordt van de uitwerpselen van een bacterie je wordt dan pas na 24 uur ziek
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@leaoffereins35
Bacteriën hebben geen uitwerpselen, maar je bedoelt waarschijnlijk dat je ziek kan worden door de bacteriën die in uitwerpselen zitten. Meestal zijn dat de E.Coli-bacteriën (Escherichia coli).
Hoewel de meeste E-coli-bacteriën onschadelijk zijn, zijn er ook ongeveer tweehonderd verschillende E-coli-soorten die de giftige stof shigatoxine produceren. Shigatoxine wordt ook wel verocytotoxine genoemd. De meeste E-coli-bacteriën die deze stof bevatten kunnen schadelijke effecten in het menselijk lichaam veroorzaken. Zo kan een schadelijke E-coli-bacterie onder meer reizigersdiarree veroorzaken.
Je kan zoiets binnen krijgen via het eten, maar ook door het zwemmen in vies water.
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/140780-is-de-e-coli-bacterie-ofwel-de-poepbacterie-gevaarlijk.html
LeonardN
4 jaar geleden
@Leaofferein35 Als het om bacterieën gaat zijn er 3 hoofdbegrippen. Voedselbesmetting
-Voedselvergiftiging waarbij bacteriën gifstoffen in het voedsel uitscheiden, en het eten dus vergiftigd is.
-Voedselinfectie waarbij bacteriën in je lichaam komen en daar problemen veroorzaken. Dat kan zijn omdat ze in je maag/darmkanaal gifstoffen verspreiden of andere problemen veroorzaken. Het kan zijn dat je met uitwerpselen, de gifstoffen bedoelt. Als je na 24 uur pas ziek wordt is dat eerder een voedselinfectie dan een voedselvergiftiging. De langere duur komt dan door de incubatietijd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Incubatieperiode