Wat wel en wat niet doen als je geregeld wordt gepest?

Ik wil iemand die zegt dat ze gepest wordt graag helpen. Het gaat om een volwassen vrouw. Ze is geen type wat nogal opvalt. Draagt geen opvallende kleding. Haardracht is ook niet opvallend. Gewoon een leuke spontane vrouw die er leuk uitziet. Helaas wordt zij door kinderen/pubers regelmatig lastig gevallen. Het varieert van uitschelden tot en met boodschappen afpakken. Laatst is ze zelfs geslagen. Ze zegt zelf dat ze ze van begin af aan al negeert. Dat lijkt me al goed. Maar het is toch raar want als je ze negeert zou je zeggen dat de lol er dan af is. Toch blijven ze doorgaan. Waarom? Als iemand bij haar is doen ze niets. Toch is het allemaal erg bedreigend. Ze durft nu bijna de straat niet meer alleen op. Ze draagt meestal jeans en met een top of een vest of jasje. Gewoon normaal. Ze gedraagt zich ook normaal niet angstig of zo. Wat raden jullie mij aan? Wat moet ze vooral wel en vooral niet doen?
De politie doet trouwens niets. Zijn we al paar keer geweest.

4 jaar geleden
7.5K
MasterSword
4 jaar geleden
Denk dat die vrouw beter contact moet zoeken met een wijkagent.
Negeren werk niet altijd met pubers,
die vinden het leuk en makkelijk om mensen te pesten die niks terug doen. Of iemand anders gaat met de vrouw iedere keer mee, dan als er iemand iedere keer bij is laten ze haar met rust dat ze na een tijd niet meer zijn gefocust op die vrouw. Of iemand gaat op afstand mee, en film wanneer ze lastig wordt gevallen.
( is er bewijs )
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je kan ook het tegen hun ouders zeggen, je kan dan als dat niet werkt ook met andere mensen lopen. Ze kiezen haar denk ik uit omdat ze alleen is, makkelijk doelwit dus!
Ritsuka
4 jaar geleden
Zij moet niks doen, die jongeren zijn het probleem.
Pieterke
4 jaar geleden
Contact opnemen met de wijkagent of, als die er is, met de buurtwerker.
Pieterke
4 jaar geleden
@Ritsuka: Die pesters stoppen echt niet vanzelf.

Antwoorden (3)

Als ik gepest zou worden zou ik het zeggen. Maar als ik dat niet durf, zou ik zorgen dat ik die mensen die me (dan) pesten te ontwijken. (bv: andere fietsroute). Maar zeggen tegen mensen die er wat tegen kunnen doen is het beste.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mensen die makkelijk worden gepest stralen vaak iets onschuldigs en kwetsbaars uit. Dat kunnen kinderen zijn, mensen op leeftijd en gewoon iedereen die een klein beetje introvert is.
De pesters zijn altijd grote lafaards die zich alleen sterk voelen als ze in een groepje zijn en die het alleen maar durven opnemen tegen mensen die er kwetsbaar uitzien. Eén enkeling zal nooit pesten.
Het pesten krijgt over het algemeen vrij veel aandacht in de media, maar echt helpen doet die aandacht niet. Een beetje vreemd is ook, dat men er vanuit gaat, dat vooral kinderen op school worden gepest. We weten echter dat ook de volwassen maatschappij vol pesters zit. Er zijn wel veel adviezen om met pesterijen om te gaan en zowel gepeste mensen als toeschouwers zouden daar iets mee moeten doen. Zie de links.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het beste is altijd om dit pestgedrag te negeren maar niet op een onzekere manier! Als ze bang is, dan merken de pesters dit en dan voelen ze de macht waar ze feitelijk naar op zoek zijn. Pesten is helaas van alle dag en niet alleen bij kinderen. Het komt voor bij iedereen en als je pech hebt kan het ook jou overkomen.

Je moet als slachtoffer altijd voor jezelf opkomen en laten blijken dat je het niet accepteert. Ze moet dus rustig blijven maar niet kwaad worden, want dat willen ze juist zien. Als ze het op kan brengen, kan ze het best de pester in de ogen aankijken om te laten zien dat ze niet bang is. Desnoods laat ze zien dat ze een mobieltje in de hand heeft en evtl. foto's maken. Willen ze het mobieltje dan afpakken dan zou ze een vorm van geluidsalarm bij zich kunnen dragen en af laten gaan. Dit kan een schril fluitje zijn of een fel geluidje van een alarmapparaatje, die kosten ook niet veel. Voorbeeldje;
https://www.bol.com/nl/p/geluid-alarm-110-db-schrill-alarm-tw1000/9200000060760593/
Vaak schrikken ze dusdanig dat ze het op een lopen zetten!

Heeft ze een alarmnummer op haar mobiel dat ze meteen kan bellen, dan kan ze dat ook doen. Goed is als ze met iemand af kan spreken om direct als alarmnummer te mogen bellen. Misschien zijn er bekenden/vrienden in de buurt die ze dan mag bellen? Spreek dat dan af met elkaar. Hulp van buitenaf kan iemand net dat zetje geven om de volgende keer zelf voor zich op te komen. Door de hulp van anderen te zoeken, laat ze zien dat ze niet gediend is van dit gedrag en de kans is groter dat het pesten stopt als de pesters weten dat er hulp komt als ze eenmaal beginnen.
amc