Hoe kan je van verlegenheid afkomen?

Aub uitleggen in Jip en janneketaal

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie veel antwoorden die je al op weg helpen. Bekijk deze site ook even. Succes. http://mens-en-samenleving.infonu.nl/communicatie/14715-verlegenheid-overwinnen.html

Antwoorden (10)

Begin met jezelf meer bloot te geven in het bijzijn van heel erg bekenden.
Daarna bij iets minder bekenden, en zo steeds verder, totdat je op het niveau zit dat je alles aan een groep onbekenden durft te vertellen.

Gewoon oefenen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minder denken, meer doen. Blozen doen we allemaal, en wat de mensen om je heen van je vinden zul je maar moeten afwachten. Dat kun je heel vaak niet zien aan hun gezichtsuitdrukking > zelfs als ze luisteren kunnen ze denken aan hun enorme stapel achterstallig werk. Heb vertrouwen in je omgeving, kijk ze aan en noem namen. Anders is de kans dat je niet opgemerkt word veel groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet je goed voorbereiden wat je gaat doen in welke situatie. Als je je mening hebt gegeven of gedaan hebt wat je wilde doen en je staat erachter dan is dat klaar. Denk niet zozeer aan wat daarna gebeurt. Wat zou men ervan denken is niet zo belangrijk voor jou dat zie je later wel weer. Dus gewoon doen wat je moet doen en je minder aantrekken wat iedereen van je denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een leuke manier om er af te komen is een toneel of improvisatie cursus te gaan volgen.
er is niet leuker om in de rol van een ander je eigen verlegenheid te overwinnen.
13 jaar geleden
Door jezelf de vraag te stellen wat het nou precies is dat je verlegen maakt. Probeer bij jezelf zo goed mogelijk te ontdekken wat nou precies de angsten zijn die je hebt. Probeer dan vervolgens te ontdekken of deze angsten reëel zijn. Hetzij door met jezelf in discussie te gaan (lastig om te doen), hetzij door er met anderen over te praten.

Een voorbeeld van een angst:
"Ik ben bang dat mensen mij uit zullen lachen, als ik iets fout doe"

Analyse:
- Wat is "fout" gedrag dan wel? Is er wel zoiets als "fout" gedrag? Volgens wiens standaard dan wel? Van een enkeling, of van iedereen? Waarom zou ik mij continu zorgen moeten maken over wat anderen van mij denken? Waarom zou ik mij telkens aan moeten passen aan deze (ingebeelde) massa mensen?

- Is het wel zo dat mensen mij dan zouden uitlachen? En zou iedereen mij dan uitlachen? Of misschien maar een enkeling? En zou het ook zo kunnen zijn, dat mensen mij juist kunnen waarderen omdat ik menselijk gedrag vertoond?

- Stel dat iemand mij uit zou lachen: wat betekent dit dan? Ga ik dan dood? Ben ik dan ineens niet meer leuk? Ben ik het dan ineens niet meer waard om mee om te gaan?

Door je angsten op deze manier te analyseren, leer je de angst te relativeren en uiteindelijk hopelijk los te laten, omdat je gaat inzien dat de angst in geen verhouding staan tot het eventuele (en vaak ook nog ingebeelde) gevolg. Dit heeft hopeijk tot gevolg dat je je zekerder gaat voelen in gezelschap omdat gevoelens van angst en schaamte niet meer de overhand hebben.

Als je er zelf niet uitkomt, zou je eens kunnen overwegen om een assertiviteitscursus te volgen. Bij assertiviteitscursussen worden problemen vaak op een soortgelijke manier als hierboven geanalyseerd, om je een reëler beeld van menselijke interactie te geven.

Hoe het ook zij, er is zeker iets aan te doen. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat ook een Vereniging van Verlegen Mensen.
Op hun website staat dat mensen die verlegen zijn het vaak moeilijk vinden om hulp te zoeken. Deze vereniging kan dan een uitkomst zijn.

(td)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
elke keer wanneer je je zo voelt of dreigt te gaan voelen bepaalde zinnen in je hoofd herhalen...
zoals; kan mij t schelen... waarom ook niet... mocht het verkeerd uitpakken voor je gevoel dan is er altijd de mogelijkheid om het terug te draaien, je zegt oh jee, normaal ben ik keiverlegen, waar dit ineens vandaan komt, haha...
denk bij je zelf, he, ik zit niet op verlegenheid te wachten, laat ik eens een ander trekje van mezelf zien... spannend.... maar wel leuk. en mocht t ff teveel worden dan zonder je je eigen ff af, in de wc of buiten of je gaat gewoon naar huis.... en probeert t daarna gewoon weer opnieuw.
dit is experimenteren met jezelf
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag is al eerder gesteld dit was het beste antwoord:

Probeer je eigen verlegenheid af en toe gewoon compleet te negeren en stel jezelf bloot aan de mensheid.
Maak een praatje met een vreemde in de kroeg, doe eens flink gek in het bijzijn van anderen, spring eens op het podium bij een karaokeavond, trek een felgekleurde outfit aan…
Alleen door te zien dat die verlegenheid helemaal nergens voor nodig is kan je er overheen komen.

Bedenk jezelf eens heel objectief hoe een ander je ziet.
Dat is niet anders dan hoe jíj een ánder ziet!
Jouw acties zijn in de ogen van een andere persoon echt niet groter, raarder, storender of opvallender dan die van wie dan ook.
Een ander vindt je niet gek als je een gesprekje voert, je wordt niet nagekeken als je een vreugdesprongetje maakt.
Er wordt lang niet zoveel aandacht aan je besteed als waar je bang voor bent.
En dat geeft je de vrijheid om ook wat minder op je omgeving te letten, en meer te doen en te laten wat je leuk vindt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga ieder keer naar een winkel : en vraag dan ieder keer informatie over een product . zo doende kom je langzaam van je verlegeheid af . en je verbreedt er ook nog je kennis ermee .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In therapie gaan,of een cursus volgen