In welk jaar werden de primo vaccinaties tegen pokken afgeschaft?

In 1972 werden er in militaire dienst nog primo vaccinaties en herhaalvaccinaties gezet.Ze zetten dan met een soort kroontjespen twee flinke krassen op je arm waar je een paar weken last van had.Uiteindelijk werden dat lelijke littekens die nooit meer weg gaan.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

In 1978. Sinds 1978 zijn alleen nog mensen gevaccineerd die beroepshalve met vaccinia in aanraking kunnen komen. Onder normale omstandigheden, dat wil zeggen zonder dat er sprake is van een (dreigende) calamiteit, vormt dit beroepsrisico de enige indicatie voor een revaccinatie met pokkenvaccin. Wegens de verhoogde kans op bijwerkingen na primovaccinatie worden alleen beroepsbeoefenaren gevaccineerd die reeds eerder één of meerdere malen met pokkenvaccin zijn gevaccineerd.
Na de terroristische aanslagen van 11 september 2001 kan het niet langer uitgesloten worden geacht dat pokkenvirus (variola) gebruikt kan worden bij terroristische aanslagen. Bij een dergelijke calamiteit zal de overheid via daartoe geëigende kanalen kenbaar maken of, en zo ja op welke wijze en schaal, de indicaties voor toediening van pokkenvaccin uitgebreid moeten worden.

_______________

Ter info
Er is genoeg pokkenvaccin om, na een bioterroristische aanslag met pokkenvirus, alle 16 miljoen inwoners van Nederland te vaccineren. Het betekent dat ergens in Nederland – het RIVM zegt niet waar – enige tientallen kalveren staan die besmet zijn met het vacciniavirus. Het virus groeit op hun huid. Het vaccin bestaat uit bewerkt huidafschraapsel van de kalfjes. Met pijnstillers wordt hun leed iets verzacht.
SimonV