Hoe hou ik op met onbewust denken? (zie uitleg)

Ik denk altijd, overdag, snachts, zelfs in mijn dromen pieker ik soms. heel vaak weet ik dat ik pieker maar ook heel vaak niet.
en dan denk je misschien, dan valt het wel mee.. niet dus.
ik krijg er gigantische koppijn van en misselijkheid.
het is misschien niet eens echt piekeren, er schieten van allerlei gedachten kris kras door mijn hoofd wat ik bijvoorbeeld nog moet doen, of onthouden, of al gedaan heb. ik word daar hondsberoert van.
ik kan het niet opschrijven, want ik weet dat ik denk, maar als ik een papier en pen gepakt heb weet ik al niet meer waar ik aan dacht, want intussen heb ik al weer aan 100 andere dingen gedacht

de laatste tijd ben ik wel erg snel gestrest, misschien heeft dat er iets mee te maken.

overdag thuis, zet ik vaak de muziek aan, dan hou ik tenminste op met denken, of althans dan hoor ik mezelf ten minste niet zo extreem denken, maar op het werk, buiten of op bed snachts kan ik moeilijk muziek aan zetten..

heeft iemand tips, of iedeetjes hoe ik dit zo extreem heb?

Toegevoegd na 4 uur:
oke, betere uitleg dan:

Ik ben bewust dat ik veel denk, maar ik ben me niet bewust wat ik allemaal denk.. dus wel degelijk onbewust denken

Weet jij het antwoord?

/2500

*Schrijf je gedachtes op in een boek/dagboek zo is het uit je hoofd. *Ook helpt een to-the-list dat is een lijst wat je allemaal moet doen en als je dat hebt gedaan doe je er een streep doorheen zodat je weet daar hoef ik me niet meer druk om te maken. *Je kunt ook om je huisarts advies vragen, ik heb er ook veel last van gehad en ging naar een sensi-therapeut (kunt ook kijken naar een andere therapeut) dit heeft me flink geholpen en als het me weer allemaal teveel wordt ga ik er weer naartoe. Bij deze sensi-therapeut ga ik een volle hoofd boekje volgen waardoor ik frustraties of dingen waar is veel aan denk te vergeten. *Je kunt ook iets ontspannends doen b.v werk waar je niet veel voor hoeft te denken.

Ik zou er toch eens met een dokter over spreken,want dit lijkt mij wat op gedachtenvlucht,iets wat bij sommige psychische aandoeningen voorkomt .Dit kan door een goede medicatie sterk verholpen worden. http://www.encyclo.nl/begrip/Gedachtenvlucht

Het lijkt erop dat je vlucht voor je eigen gedachten door middel van muziek. Je leeft niet in het nu en bent telkens bezig met iets anders. Mijn tip: Leg je handen op je buik en voel met je handen hoe je ademt. Probeer ook naar je adem te luisteren. Na een tijdje hoor je alleen nog je adem en heb je rust. En ben je letterlijk in het nu. Probeer je lichaam te voelen. Voel wat je aanraakt en voel hoe je ligt in het matras. Probeer dit vol te houden want als je denk dat het niet lukt, lukt het ook niet!!!! Als je met dingen zit die je nog moet doen of regelen. schrijf die op en plak ze aan de deur, maak een planning op dat blaadje. Dan zet je letterlijk alle chaos uit je hoofd op een blaadje. De rest van dingen: zoals je druk maken omdat iemand niet leuk deed. daar is 1 oplossing voor: Schijt hebben, want waarom zou jij je druk maken om iets wat zij waarschijnlijk al weer zijn vergeten? Waarom zou jij je waardevolle tijd en aandacht besteden als je het niet terug krijgt? Investeer alleen in relaties die er aan toe doen. En als je geen zin in een feest of afspraak hebt. gewoon afzeggen. kijk je hebt wel verantwoordelijkheid maar jezelf dwingen tot iets wat je niet leuk vind is onzin. Wij zijn (Denk ik) op aarde om te leren. En dat heeft ook te maken met grenzen aangeven. Nee kunnen zeggen. Dat geeft rust. Mensen zijn dierlijk, meelopers. Wees jezelf en luister naar je gevoel. Denken is niet erg, maar wel als het je overneemt. Leef in het NU.

Bronnen:
moeder

Als direct antwoord op je vraag: dat is onmogelijk!! Onbewust denken betekent, dat je het je niet bewust bent. Jij bent je gedachten wel bewust, dus het is bewust denken. Maar ook bewuste gedachten kan je niet stoppen. Gedachten komen en gaan en daar hebben we als mens geen directe controle over. Voorbeeldje: als ik tegen je zeg "denk NIET aan een roze krokodil", wedden dat je daar meteen en wel onmiddellijk aan denkt? ;-) Maar aan piekeren en drukke gedachten is wel wat te doen: - om te beginnen proberen voor jezelf na te gaan waarom je zo druk bent. Heb je problemen, nu of in je verleden bijvoorbeeld? Kan je daar iets aan veranderen, is er iets wat je moet oplossen? - Opschrijven werkt weldegelijk, je zult alleen moeten oefenen en zeer bewust ermee bezig moeten zijn. Ga rustig zitten, zet als je dat fijn vindt mooie rustige muziek op en ga schrijven wat er in je opkomt. Bij mij werkt typen op de computer trouwens beter. Je hoeft echt niet elke gedachte op te schrijven, dat kan helemaal niet eens, want gedachten gaan flitsend snel. Als je dit een poos hebt gedaan (ik bedoel niet achter elkaar, maar bijvoorbeeld dagelijks) dan zou het kunnen, dat je bepaalde structuur ziet. Daar kan je mee aan de slag gaan. Effect kan zijn, dat je rustiger wordt, omdat je nu niet alles hoeft te onthouden: het kan zijn dat dit mede achter je onrust zit. Zo kan je ook lijsten maken van dingen die je moet doen, die je graag wilt etc, zoals anderen je al hebben aangeraden. Dat kan je dan van je afzetten: het staat namelijk op "papier". - Een cursus Mindfulness is zeer effectief om te leren op een andere manier met je gedachten om te gaan. Wat info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness - Leer om je gedachten te aanvaarden zoals ze zijn, maar ga er niet in mee. Probeer ze te observeren als een geïnteresseerde buitenstaander. Ook dat vergt oefening. - Beweeg je voldoende, ben je ook met je lijf bezig? Mensen die erg in hun hoofd bezig zijn, zijn vaak niet bezig met het lichaam (sporten bijvoorbeeld). Hopelijk heb je er iets aan; veel succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100