Gaat je haar meer klitten naarmate je ouder wordt omdat het stugger wordt?

4 jaar geleden
2K
Ivana
4 jaar geleden
Niet stugger maar droger. Een goede shampoo of een spoeling met conditioner na het wassen kunnen klitten voorkomen.

Antwoorden (1)

Niet omdat het stugger wordt, maar wel omdat het droger wordt.

De textuur van je haar en de haargroei kunnen onder invloed van allerlei factoren veranderen. Een van die factoren is het ouder worden. Net als je huid heeft het ouder worden ook invloed op je haren. Er wordt minder collageen aangemaakt. Collageen heeft een vezelige structuur en geeft stevigheid aan veel onderdelen van je lichaam, waaronder je haren, huid en nagels. Vooral de conditie van je hoofdhuid is belangrijk voor gezond haar. Verlies van collageen heeft direct invloed op de hoofdhuid en het haar.

Verder produceert je hoofdhuid met het ouder worden minder talg, dat je haar soepel, zacht en glanzend houdt. Een ander belangrijk punt is dat het natuurlijke pigment in je haar moleculen bevat die vocht vasthouden, waardoor je haar gehydrateerd blijft. Met de jaren verdwijnt het pigment en daarmee ook deze moleculen met als gevolg dat je haar droger, brozer en minder elastisch wordt.

Droog haar is dof, weerbarstig, breekt makkelijk en klit snel.
Amadea