In America hebben mensen longkanker gekregen door esigaret, is dat waar?

ik rook een pakje per dag ik ben super verslaafd het lukt mij niet om te stoppen,nu de laatste tijd voel ik mij super beroerd en niet lekker.
ik will stoppen met roken via de esigaret, maar wordt er gek van, wat is nou waar kan je er kanker van krijgen, in america zeggen ze van wel uit onderzoek.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K
LeonardN
4 jaar geleden
De tot nu toe zes doden zouden niet aan longkanker dood zijn gegaan maar wel door problemen aan de longen.
Geadviseerd wordt nu, door Amerikaanse artsen, om te stoppen met vapen/gebruik van e-sigaretten. https://www.theglobeandmail.com/canada/article-vaping-whats-known-about-the-lung-disease-racking-the-us-risks-to/
https://www.vice.com/en_us/article/ne8eqq/vaping-deaths-2019-is-vaping-safe
TurfGraver
4 jaar geleden
Ze zijn zeker niet zo onschuldig als men vaak denkt.
https://www.rivm.nl/nieuws/damp-van-e-sigaret-schadelijk-voor-gezondheid
Rieneke1
4 jaar geleden
Ik heb begrepen dat het om mensen ging die THC dampten, geen nicotine, en dat een deel al grote chronische aandoeningen had. Dampen is sowieso een stuk minder ongezond dan roken. Als je via het dampen van het roken af kan komen is dat een groot goed. Succes!
LeonardN
4 jaar geleden
Hier een iets ouder Nederlands bericht, dat was de eerste dode, nu zijn het er dus zes waarvan men sterk vermoedt dat elektronische sigaretten de boosdoener zijn.
https://www.nu.nl/buitenland/5982697/amerikaan-mogelijk-eerste-dode-door-longziekte-na-roken-e-sigaretten.html

Antwoorden (2)

Nee, het is (nog) niet bewezen dat mensen er longkanker van krijgen.

E-sigaretten verhogen theoretisch wel de kans op long- en blaaskanker en op hartziekten.
Muizen die gedwongen e-sigaretten roken, lopen schade aan hun DNA op die kenmerkend is voor het ontstaan van kanker, volgens experimenten. Diezelfde schade is er in aan e-sigaretten blootgestelde celkweken van menselijke long- en blaascellen.
De muizen ‘dampten’ twaalf weken: vergelijkbaar met tien jaar matig e-sigarettenroken door mensen.

De damp van de sigaretten bevat chemicaliën die kanker kunnen veroorzaken, zoals formaldehyde, zware metalen en deeltjes die vast kunnen komen te zitten in de diepste delen van de long.
SimonV
4 jaar geleden
Nee, geen longkanker. Maar wel een tot nu toe nog onbekende longziekte.

Inmiddels is bekend dat er ook in Nederland drie mensen zijn die geen longziekte hadden voordat ze de e-sigaret gingen gebruiken en nu een longziekte hebben gekregen. In alle drie de gevallen is uitgebreid onderzoek gedaan naar de klachten en daardoor kan gezegd worden dat de waarschijnlijkheid heel groot is dat het gebruik van de e-sigaret ermee te maken heeft.

Het hangt waarschijnlijk samen met bestanddelen van de e-sigaret. Het is feitelijk nog niet bekend wat er precies gebeurt in iemands lichaam wanneer de persoon die bestanddelen verdampt en inademt. Wel is het zo dat de regels voor e-sigaretten in Europa veel strenger zijn dan in Amerika. In de VS zit soms bijna drie keer zoveel nicotine als bij ons is toegestaan. Dat zal verklaren waarom er in Amerika zoveel meer mensen ziek door zijn geworden en er zelfs zes personen aan die longziekte zijn overleden.
Amadea