Is het mogelijk dat ik nog last hen van mijn tinitus na een luid lawaai?

Hallo,
Vaak hebben we met het internaat een brandoefening. Allemaal goed en wel, maar met tinitus wordt het ingewikkeld. Voor mijn toch.

Als we namelijk een brandoefening hebben en het alarm afgaat heb ik er op het moment zelf niet heel lastig mee. Nee, de last komt maar de dag erachter. Een aantal dagen achter het brandalarm heb ik er vaak nog last van.

Is dat mogelijk?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.5K
ronron1212
4 jaar geleden
tinitus is oorsuizen daar heb je de hele dag last van en niet alleen als er een brandalarm afgaat. Je hebt wel op zeer jonge leeftijd schijnbaar erg veel aan hard geluid blootgestaan anders kun je het op jonge leeftijd niet hebben.
HannekeJanssen
4 jaar geleden
@Ronron, wat een onzinnige reactie! Tinnitus kan ook een bijkomstigheid zijn bij doofheid / slechthorendheid, en dan kan het op alle leeftijden in meer of mindere mate voorkomen. Ik heb zelf soms meer en soms minder last van mijn tinnitus - als ik moe ben, teveel gedoe en onrust aan mijn hoofd heb of gestressed ben heb ik er véél meer last van dan op andere momenten - als ik dat alles niet heb dan is het wel hanteerbaar, als ik moe ben word ik er soms écht een beetje gek van...

Antwoorden (1)

Ja, voor sommige mensen is dat heel gewoon.
Het oorsuizen kan voor iedereen anders zijn. Het is een misverstand, dat het te maken heeft met gehoorbeschadiging door te hard geluid. Dat KAN wel, maar in de meeste gevallen is dat niet zo. Voor mij zelf (en wat ik lees voor meerderen) wordt het heel erg als ik veel lawaai mee maak in een kleine ruimte; soms pas de dag er na. Ook drukte en stress geeft veel geluid in het hoofd. Niet kunnen slapen in de nacht vang ik wel eens op met een pilletje seresta (huisarts); Vaak is het dan de dag erop even rustig in mijn hoofd.
In het blad PLUS nr 7 (juli/augustus staat een bijzonder goed artikel over tinnitus van psycholoog Arno Lieftink. Bijzonder herkenbaar voor tinnitus-patiënten.
Maar wat er ook vaak beweerd wordt: oplossingen zijn er niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat minnetje moet van iemand zijn die geen idee heeft wat oorsuizen kan zijn. Hoop, dat die figuur er nooit last van krijgt, want dat gun je niemand; zelfs geen minnaars.
SimonV
4 jaar geleden
Oorsuizen kan tijdelijk of permanent zijn. Het is tijdelijk als er nog geen sprake is van permanente gehoorbeschadiging. Met tinnitus wordt vaak permanente gehoorbeschadiging bedoeld. Dat heeft VS volgens mij niet.
Als je naar een concert bent geweest, hebben veel mensen de volgende dag een een dof gevoel of een piep in hun oor. En over het algemeen herstelt zich dat wel weer.
https://www.anderzorg.nl/prikbord/blogs/interview-met-psycholoog-en-hoorcoach
https://www.alpine.nl/wiki/last-van-oorsuizen-voorkom-tinnitus/
Geen reden voor een minduimpje.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
Toch is het een misverstand, dat tinnitus het gevolg is van gehoorbeschadiging. In bijna 80% van de gevallen is het neurologisch. Het zit gewoon in je hoofd. Ik heb zelf nooit in lawaaiige omgevingen gewerkt Bij gehoortesten merk ik wél, dat de heel zachte piepjes in de koptelefoon verdwijnen achter het geluid, dat ik constant in mijn hoofd heb. De conclusie kan dan zijn, dat ik minder hoor, maar dat is een conclusie kort door de bocht. Just in het artikel dat ik in mijn antwoord aanhaal van Arno Lieftink geeft zo duidelijk aan, dat er veel méér vormen van tinnitus zijn. Vroeger zei een KNO-arts ook, dat het door gehoorbeschadiging komt, maar de neuroloog denkt er duidelijk anders over.
SimonV
4 jaar geleden
Je hebt gelijk. Uit je bron: ook spiertjes rond het oor die zich samentrekken of problemen in het middenoor kunnen tinnitusklachten veroorzaken. Andere oorzaken van tinnitus zijn afwijkingen aan bloedvaten in het hoofd of een hoge bloeddruk, die een kloppend of tikkend geluid in het ritme van de hartslag veroorzaken.
Soms kan de tinnitus ook worden gehoord door anderen. In dat geval spreken we van 'objectieve' tinnitus. Een KNO-arts kan de tinnitus waarnemen, bijvoorbeeld als samentrekkingen van een spier in het oor het geluid veroorzaken. Een enkele keer kan een medische behandeling bij objectieve tinnitus de geluiden wegnemen.
Heel soms is er dus een oplossing.