Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kom ik van mijn heimwee af? Ik ben bijna 30, maar ik heb er nog steeds (veel) last van en daar schaam ik me best wel voor.

Ik heb er vaak moeite mee om op vakantie te gaan, ook al heb ik mijn eigen spulletjes mee en weet ik dat ik me niet hoef te vervelen omdat er geen gebrek is aan lectuur, muziek, internet etc. Toch zit ik onderweg naar mijn bestemming vaak al te denken aan de dag dat ik weer terug naar huis ga. Erg voorbarig, maar het overkomt me gewoon. Ik krijg dan ook vaak last van mijn hyperventilatie, angsten, hartkloppingen en hypochondrie als ik uit mijn veilige thuishaven "weggerukt" word. Ik weet hoe ik mijn ademhaling onder controle moet krijgen en dat afleiding de allerbeste optie is, maar ik slaap vaak slecht tijdens mijn vakantie en kan me moeilijk ontspannen. Daarnaast vraag mij af of het niet abnormaal is dat ik moeite heb om in een andere omgeving te zijn, hoe gezellig die ook mag zijn. Ik ben doorgaans ook snel bang de controle te verliezen als ik langer van huis ben. Iemand tips?

Toegevoegd na 32 minuten:
Ik vraag mij ook af of mijn heimwee verband houdt met het feit dat A: mijn vader vroeger héél overbezorgd en beschermend was omdat ik een zorgenkindje was en B: ik een medische geschiedenis heb en C: erg slecht tegen verandering kan ( gek: naar mensen toe ben ik heel flexibel, maar naar mezelf toe niet..)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hoi Anne, Na alles wat jij hebt meegemaakt en een overbezorgde ouder is het zeker niet raar. Wel moet je bedenken dat zorgen maken om dingen die kunnen gebeuren jouw grootste probleem is. Gaan liggen voordat je valt. Daar ontstaat je angst. En zoals je waarschijnlijk allang weet, angst is een hele slechte raadgever. Hier zijn hele goede therapieën (klinkt gelijk zwaar) voor, zodat je ook wat minder gaat piekeren. Ik denk dat piekeren bij vele mensen lijdt tot oa angsten-> hyperventilatie , heimwee. Ik weet niet wat je al geprobeerd hebt, de cursus/therapie mindfulness. Je hebt hier hele dure cursussen in maar kunt ze ook volgen bij bv de GGZ en sommige vrijgevestigde psychologen en dan kan het via de verzekering. Mij heeft het in iedergeval goed gedaan, want piekeren een heel 'vervelend' en groot probleem en van daaruit kunnen nare dingen ontstaan zoals bij jou oa je heimwee. Ik wens je mooie heimwee vrije reizen in de toekomst. En vertrouw op jezelf want die gaan er komen! Niet direct vandaag of morgen, maar komen gaan ze!! :)

Bouw het aantal dagen dat je weg bent rustig op. Eerst 1 dag (met overnachting)weg, de volgende keer 2 dagen weg etc... En wellicht steeds iets verder. Geniet en probeer niet aan thuis te denken. Succes

Wat mij betreft is niets abnormaal. Volwassenen hebben er niet zo vaak last van, maar onderzoek heeft aangetoond dat 50 tot 80% van de Nederlanders het ooit wel eens heeft gehad. Het lijkt mij wel jammer. Want je gaat op vakantie om je te kunnen ontspannen en/of van een andere omgeving te genieten. Hier staan wat tips. http://www.gezondheidsnet.nl/gezond-op-vakantie/artikelen/166/als-de-heimwee-toeslaat http://www.vakantie-checklist.com/heimwee.html

Het komt misschien dat je niet gewend bent aan de cultuur buiten je ''thuishaven'' Je moet proberen je rustig te houden rustig inademen en uitademen. hoe meer angst en paniek hoe hoger of erger het oploopt gewoon denken dat het binnen een paar dagen/weken weer voorbij is en dat het best wel meeviel vooral niet negatief denken gewoon positief denken dus denk gewoon ik ben hier weer over paar dagen/weken weg. Wat ook wel helpt iets meenemen dat ruikt naar je geur of de geur van je huis. Heel heel erg veel succes en vooral niet druk maken.

Je hoeft je daar echt niet voor te schamen!!! Het maakt niks uit dat je volwassen bent hoor! Maar als Ik het goed begrijp heb je eigenlijk niet eens plezier aan je vakantie?? Als dat zo zou zijn en jij je thuis veel prettiger voelt, dan zou ik lekker thuis blijven als ik jou was. Maar echte tips heb ik niet omdat ik hier geen ervaring mee heb. Ik hoop dat je hier wat aan hebt Groetjes,

Niets om je voor te schamen! Je bent niet alleen. Heimwee wordt meestal niet erkend als echte ziekte. Desondanks kan heimwee verschillende lichamelijke en psychische klachten veroorzaken. Mensen met heimwee willen het liefste meteen weer omkeren naar huis wanneer ze gedurende langere tijd van huis zullen zijn, ook al hebben ze het nog zo fijn op de vakantiebestemming. Heimwee wordt vaak gezien als een typische kinderziekte. Toch komt heimwee onder mensen van allerlei leeftijden voor. Hoewel het erg lastig is en vrijwel niet te voorkomen is, kan je heimwee wel enigzins proberen te beperken. Heimwee wordt erger wanneer je je verveeld, je gaat alleen maar zitten piekeren. In plaats daarvan kan je beter lekker actief bezig zijn en leuke dingen ondernemen. De aandacht wordt hierdoor afgeleid en mogelijk vergeet je zo een stukje van de heimwee. Het kan helpen om elk jaar naar dezelfde vakantiebestemming te gaan zodat de omgeving en de vakantie je vertrouwd is. Dat doen héél veel mensen! Ik ken er verschillende in mijn omgeving :)

Bronnen:
http://reizen-en-recreatie.infonu.nl/diver...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100