Hoe kan ik mijn gedachten veranderen?

Ik heb last van een paniekstoornis Elke keer als ik iets ga doen buitenshuis gaat mijn angstige gedachte gelijk werken Rampscenario's vliegen door mijn hoofd Is er een manier om mijn gedachten te veranderen? De therapie manier (wat is het ergst wat er kan gebeuren, en dan, en dan) die het meest gebruikt wordt werkt bij mij niet.

Toegevoegd na 55 minuten:
Sinds vorige week zeg ik steeds tegen mezelf: ik ben bang voor een gedachte en het is niet echt Zou dat op langere termijn helpen?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb al heel veel therapien gedaan maar toch kom ik niet verder Vandaag heb ik gesprek voor EMDR Mijn psycholoog vindt het een wanhoopspoging maar hij kan me ook niet verder helpen Ik praat er juist heel veel over Schaam me er absoluut niet voor alleen in situaties waar ik paniek heb merkt bijna niemand dat aan me Het belemmert mijn hele leven want durf naar veel dingen niet naar toe Veel dingen probeer ik wel te doen maar dat valt niet mee Ik wil ook geen medicijnen
Als ik ergens heen 'moet' wat een ander hartstikke leuk zou vinden gaan bij mij alle angstgedachtes weer aan de gang en dan is dat leuke helemaal niet leuk en voelt het alsof ik iets verschrikkelijks moet doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krijg je begeleiding van een deskundige: een psycholoog bijvoorbeeld? Is die paniekstoornis gediagnosticeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik heb al 6 jaar hulp maar het gaat niet beter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook hypnotherapie gaan proberen. Het is geen hypnose hoor, maar je kunt wel dieper in jezelf komen ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk ook dat de basis (oorzaak) aangepakt moet worden. ik vind het heel erg vreemd dat de psycholoog hierbij niet kan helpen omdat er heel veel opties zijn hierin. als deze persoon ook zegt dat het een wanhoopspoging is komt dat ook niet echt motiverend over. er is wel degelijk wat aan te doen, dus waarschijnlijk ben je niet bij de juiste persoon hiervoor.
Pieter2011
12 jaar geleden
Er staan hier al zoveel waardevolle adviezen, dat ik er nauwelijks nog een zinvolle bijdrage aan kan leveren. Toch wil ik even een paar dingen kwijt. Ten eerste: ik vind dat als je na zoveel jaren therapie geen resultaat hebt, je al lang een andere therapeut had moeten zoeken! Wat dat betreft heb ik veel goeds gehoord over de gespecialiseerde angstpoli's die overal in het land bestaan. Ze zijn meestal aan ziekenhuizen verbonden en werken met therapeuten uit diverse disciplines, zodat je angstprobleem effectiever wordt aangepakt. Bovendien zijn ze bekend met alle soorten angsten en angstklachten. Even Googlen op "angstpoli" of "angstcentrum" + een plaatsnaam en je weet waar bij jou in de buurt zo'n centrum zit.
Een andere aanrader vind ik het boek "Denk je sterk en denk je zeker". Echt een eyeopener! Er staan ook veel praktische oefeningen in:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/denk-je-sterk-en-denk-je-zeker/1001004001961969/index.html#product_description
Overigens heb ik ook veel positiefs gelezen over EMDR, dus dat lijkt me zeker het proberen waard.
Veel sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedank voor jullie reactie! Ik zit al 6 jaar in therapie (heel veel verschillende!!!) maar nergens kom ik echt verder! Wat is hypnotherapie precies?
Ik ben ook 6 maanden in een speciaal angstcentrum in behandeling geweest maar had het idee dat ze ook niet echt iets konden betekenen voor mij. Iedereen om mij heen die daar zat kreeg goede begeleiding en ik moest maar rondjes blijven lopen in de buurt waar ik geen angst van kreeg. Op een of andere manier heb ik nooit 'geluk' met mijn therapie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met hypnotherapie wordt je middels mediteren in een transtoestand gebracht waarbij een diepe contact kunt maken met je lichaam en jezelf. Alle antwoorden die je zoekt voor je problemen zitten al in je opgeslagen. Alleen ben je er zelf te ver vanaf geraakt om ze te zien.
Kom je uit de buurt van Amsterdam, dan heb ik een goed adres voor je. Misschien is het ook aan te raden om je een met mediteren bezig te gaan houden. Ook TaiChi en QiGong hebben me veel geholpen.

Antwoorden (9)

Dit moet je heel goed aanpakken als je hiervan af wil. Je niet beseffen dat het een proces is en dat je niet 'van het ene op het andere moment' niet meer bang kunt zijn.

Vaak zullen je angsten niet realistisch zijn. Het scenario dat je dan voor ogen hebt kan bijna niet gebeuren. Dat betekent niet dat je angst niet echt is hoor, maar de kans op op zo'n scenario is nihil.

Als je een vertrouwenspersoon hebt zou je daarmee dit soort zaken kunnen bespreken. Hij/zij kan je dan de bevestiging geven dat je angst ongegrond is. Door besef op te bouwen dat je angst geen fundament heeft zal deze uiteindelijk afnemen. Ook is in dat geval veel oefenen goed voor je, want fan bouw je hier snel en veel ervaring nee op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat mijn angst niet reëel is Heb 6 jaar hulp maar er is weinig verbetering Sinds vorige week zeg ik steeds tegen mezelf: ik ben bang voor een gedachte en het is niet echt Zou dat op langere termijn helpen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk het niet. Je begint namelijk met: "ik ben bang" Als je nu eens begint met: "ik hoef niet bang te zijn, want..."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan helpen als je hier ook echt op vertrouwd en in kan zien dat je angst ongegrond is dus helemaal los staat den de werkelijkheid. als je het zinnetje blijft herhalen maar je er ander bij voelt zijn het 2 dingen die elkaar tegenspreken.
pointbreak heeft zeker een goed 'point' te pakken. focus je op dingen die positief zijn, en niet vanuit de basis 'angst' want dan blijf je hieraan vasthouden.
dus idd bv. ik hoef niet bang te zijn want de vorige keer waren die gedachten ook onzin dus ik hecht er geen waarde meer aan en laat me er niet door opjagen of beperken.
ik weet dat er niets gebeurd dus ik zal die angst laten zien dat ik het wel degelijk bij het goede eind heb en doe wat IK wil doen, en niet wat de angst voor me invult.
Paniekstoornissen zijn vervelend. Hier kom je alleen van af zodra je gaat relativeren. Helaas is dat super moeilijk omdat het juist ontstaat doordat men niet voldoende relativeerd.
Je kan die therapietechniek gebruiken, maar uiteindelijk kom je altijd op hetzelfde neer. Tenzij je niet bang bent voor de dood, werkt dat prima. Maar ik ga er stiekem vanuit dat je liever gelukkig leeft. Dan moet je daar naartoe werken. Ik heb een paar tips die je kan gebruiken, ze zullen echt niet allemaal werken. Dat is echt per situatie en persoon verschillend;

Je kan beginnen met het herkennen van je paniekaanval. Een aanval bouwd zich op in fases. Voordat je de ergste paniekfase in gaat heb je de fase dat je jezelf dingen aanpraat. Dit is de fase waar je bij stil moet staan.

Als je eenmaal door hebt wanneer jouw aanvallen beginnen kan je op dat punt stil staan bij je eigen woorden en dit relativeren. Bijvoorbeeld; je krijgt het gevoel dat die man die achter jou loopt je achtervolgd (begin van paniek aanval) hiena bendenk je je vaak wat hij eventueel zou kunnen doen. Dit laatste stuk is vaak op onwaarheden gebasseerd en dit moet je zien te relativeren. Waarom zou hij je iets willen doen? Moet hij niet toevallig naar dezelfde winkel? Dat soort dingen.
Als dit nou niet werkt, helpt het vaak om tr stoppen met hetgeen wat je aan het doen bent. Even stilstaan, ogen sluiten en diep zuchten werkt soms ook gewoon. Ook dit kan je pas doen als je de paniekaanval voelt aankomen.
Veeder helpt het soms om afleiding te zoeken. Herken hij onderwerpen waar je van in paniek kan raken? Dan kan je deze ontwijken door snel iets anders te doen.
Het volgende is vervelend, zal je waarschijnlijk al 100x gehoord hebben, je praat jezelf super makkelijk dingen aan. Maar lastiger dingen af. Je kan ook vol blijven houden dat je het jezelf aanpraat, wel mee valt en onzin is. hoe vaker je het jezelf zegt, hoe meer je het gaat geloven. Heel bizar, zal ik ook pas gaan proberen als je daar klaar voor bent en denkt vol te houden. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij heel erg heeft geholpen is een kantelpunt. 1 van die doemgedachten vertelde mij dat iemand me ging doodschieten. Dat was zodanig onredelijk dat het ook meteen ongeloofwaardig werd.
Vanaf dat moment ben ik elke doemgedachten gaan controleren. Want er zit ZOVEEL onzin tussen. NIETS klopt, echt helemaal NIETS.

Langzaam maar zeker ben ik meer gaan relativeren en uiteindelijk zijn er nagenoeg helemaal geen doemgedachten meer. Want ik herken ze nu ook vanaf het moment dat ze beginnen en niet meer nadat ik al een kwartier ermee bezig was.

Praat er ook over. Want anderen kunnen je vertellen dat het onzin is. Je gedachten zijn niet reëel.

Doemgedachten heb je alleen maar om je af te leiden voor je eigen verdriet en pijn. Het is een afleidingsmethode!!!
Het enige doel is om je van iets dieps in jezelf af te leiden. Zodat je dat niet meer hoeft te voelen. Daar heb je dan ook geen tijd meer voor, want die doemgedachten nemen alles in beslag. Ook letterlijk ALLES.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel waar GD!!! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het onzin was heb ik zelf ontdekt. Door dat kantelmoment die ik omschrijf.
Natuurlijk praat je erover met iemand die 100% vertrouwd. Na 3 jaar deed ik dat (voorzichtig) met mijn partner toen de tijd. Ik heb me er altijd voor geschaamd. Bang om uitgelachen te worden. Terwijl die gedachten super reeel voor me leken en ik er echt diep in geloofde.
Het is een proces van jaren geweest. Die omkanteling is 3jaar geleden. Maar alles daarvoor heeft me geholpen met die geheel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je reactie!
Knap van je dat je dat kan! en geweldig dat je er van af bent! Hoop echt dat mij dat ook een keer gaat lukken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het mooi dat je zegt dat het gedachten zijn die je afleiden van iets dieps in jezelf. Voer eens een gesprek met jezelf, waarin je je angstige zelf eerst aan het woord laat (kan je ook opschrijven). Daarna kun je in een andere rol stappen, en bijvoorbeeld die angstige zelf troosten (kan ook op papier). Helpt je door lastige situaties heen!
6 Jaar therapie en het helpt je niet....
Ik weet niet welke vorm van therapie je krijgt, maar als het niet werkt, misschien wordt het dan tijd om iets anders te gaan proberen?
Ik las bij een andere vraag van je, dat je belangstelling hebt voor emdr. Is dat niet iets voor je?

Gedachten zijn niet meer en niet minder dan gedachten. Die kunnen veranderen, omgebogen en helpend worden, die kan JIJ veranderen. Ze zijn namelijk van jou en van niemand anders.
Ik denk, dat wat je schrijft bij je toevoeging, en heel goed begin is. Je moet het dan ook wel echt 100% geloven!

Er zijn methoden/therapieën om gedachten te veranderen, bijvoorbeeld cognitieve therapie. Waar ik veel aan heb gehad is het volgen van een cursus Mindfulness. Daarbij leer je bewust te leven in het nu en op een andere manier om te gaan met gedachten, ook angstgedachten.

Ik wens je heel veel succes met de uitdaging en je zoektocht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nice!
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in 6 jaar heb ik verschillende therapien gehad hoor dus zit niet 6 jaar bij dezelfde ;)
Mindfulness heb ik ook al gehad Sommige dingen daarvan gebruik ik af en toe om in slaap te komen maar met mijn angsten helpt het helaas niet.
Bedankt iig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, okee!
En morgen emdr dus! Ik begrijp absoluut niet, waarom je psieg dat een wanhoopspoging noemt.
Ik heb er prima resultaten mee en velen met mij!
Heel veel succes morgen!!! Ga ervoor, het gaat om jou en om niemand anders!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zie veel positieve reacties staan, maar dit is niet het aanpakken van de bron, die doemgedachtes zullen blijven opspelen en hoewel je ze wel herkent als onrealistiesch zijn ze nog niet weg, voorkomen is beter dan genezen
Cognitieve therapie is erg bruikbaar bij het veranderen van gedachten. Je begint het jezelf "betrappen" op gedachten die niet waar zijn en waar je niets aan hebt.
(daar was je al mee begonnen) vervolgens vervang je deze door gedachten die wel kloppen, uiteindelijk door gedachten die jezelf motiveren en een beter gevoel geven. Dit proces kan jaren duren maar het is heel praktisch en werkbaar.

Je zou dit zelfstandig kunnen proberen, maar bij een paniekstoornis is ondersteuning van een therapeut wel wenselijk.

http://www.e-psychiater.nl/html/psychiatrie/paniekstoornis.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je reactie!
Als je muziek luisterd is dat misschien een goede afleiding, probeer dat maar eens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat vreemd dat ze je niet verder kunnen helpen na al die jaren.
het is idd wel mogelijk om van die gedachten af te komen, zolang je ze maar niet op zo'n manier accepteert dat het bij je hoort (je hier bij neerlegt)
ik hoop dat ook niet dat je het standpunt van je psyh overneemt..... een wanhoopspoging. bijzonder vreemd voor iemand die JUIST in dit vak zit!
je bent in ieder geval niet nutteloos bezig geweest. je bent niet van je angst af, maar je weet wel heel duidelijk wat er niet helpt. als je er ook een vinger op kan leggen WAAROM het niet helpt kan je dit als handvat gebruiken voor je verdere stappen.

aangeven dat je bang bent is prima natuurlijk, maar er veel over praten kan ook betekenen dat je het zelf in stand houdt.

ik denk dat je de confrontatie aan moet gaan. ga je ergens heen en vind je het eng schrijf dan op wat je eng vind en waar je bang voor bent. probeer je niet door je angst te laten leiden, en onderneem wat je zelf wil doen (even los gezien van die angst, dus puur wat wil JIJ zelf)
als de missie is volbracht en je bent weer op adem pak dan je opgeschreven angsten erbij.
wat is hier van uitgekomen? wat is realistisch? wat is uitgekomen? sta je de volgende keer weer voor een soortgelijke situatie haal dan deze keer terug in gedachten. besef dat je jezelf bang maakt, maar focus je op de afloop, en dat veel dingen echt ongegrond waren.

zo kan je jezelf met de neus op de feiten drukken en inzien dat je het jezelf echt heel erg moeilijk maakt zodat je misschien meer motivatie kan vinden (krijg het idee dat het na al die jaren en pogingen soms wat zoek is)
wees lief voor jezelf en leg de lat niet te hoog. natuurlijk wil je veranderingen en je werkt hier ook hard aan. de juiste hulp heb je nog niet kunnen vinden, maar dit ligt niet aan jou. de angst is er nu, maar probeer je hier niet tegen te verzetten of het zodanig je leven te laten beïnvloeden dat je jezelf dingen ontneemt. ga de confrontatie aan en maak er een leer moment van.

ik weet niet of je oefeningen hebt gehad om je ademhaling rustig te laten verlopen en je te ontspannen? dit kan ook zorgen voor rustpunten tussendoor.

ik hoop echt dat je een manier gaat vinden om het onder controle te krijgen en je angsten naar de achtergrond verdwijnen. ik gun het je van harte om zonder spanning te genieten van het leven.
wellicht is het verstandig om een andere psycholoog in te schakelen, of doelgerichte hulp hierbij.

ik wens je heel veel succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yeps Eucje!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thank you :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je reactie!
ik ga het proberen!
dit gaat raar klinken maar belangrijk is van het leven te genieten, probeer bij alles wat je doet 200% te genieten, op die manier ben je in vrede met je lichaam, natuurlijk is het nog geen tijd om dood te gaan, maar mocht het zo zijn heb je er dan vrede mee?
waarschijnlijk niet. als je zorgt dat je 200% geniet, kan je met trots zeggen dat je een geweldig leven hebt gehad, waardoor de angst van een rampscenario afneemt.

vele mensen beseffen het niet, maar de angst van een slecht leven zou eigenlijk groter moeten zijn dan de angst voor een ramp

mijn mening hier over: liever jong gelukkig en dood, dan oud en ongelukkig leven

ik weet het klinkt cru maar voordat iemand hier negatief op gaat posten, denk er is goed over na wat hier staat?
je weet je dat het klopt ;) its all about acceptation
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je dat er een expertisecentrum voor is? Het valt onder GGZ-centraal en heet Marina de Wolfcentrum.