Waarom komt polydactyly bij verschillende rassen meer of minder voor?

Op de website van Omroep Brabant las ik een stukje over een meisje met polydactyly: ze had meer dan 5 vingertjes/ teentjes aan iedere hand/voet. Er staat ergens in het artikel dat dit voorkomt bij 16 op de 10.000 blanke mensen; 25 op de 10.000 Aziatische mensen; en bij 1 op de 100 negroide mensen. Weet iemand hoe dit verschil zo groot kan zijn tussen de verschillende rassen mensen? Het artikel was :omroepbrabant.nl/nieuws/3052449-Baby-Jenna-heeft-12-vingers-en 11-tenen-maar-is-verder-gezond-Oma-heeft-ook-twee-bonustenen

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
Amadea
4 jaar geleden
Die 100 is wel een (typ?)fout, het is 1 op de 300.
tinus1969
4 jaar geleden
@Amadea in het artikel staat 1 op 100.
Amadea
4 jaar geleden
In dat artikel is dus een fout gemaakt @tinus1969, zoals ik schrijf. Medisch betrouwbare informatie geeft op meerdere sites 1 op de 300.
tinus1969
4 jaar geleden
@amadea, je eerste reactie is dan verwarrend. Je suggereerde (zo vatte ik het iig op) dat de vraagsteller het getal fout had gekopieerd uit de link (omroepbrabant.nl/nieuws/3052449-Baby-Jenna-heeft-12-vingers-en 11-tenen-maar-is-verder-gezond-Oma-heeft-ook-twee-bonustenen )

Antwoorden (1)

Er is geen duidelijke verklaring voor het verschil in het ontstaan van polydactylie. Het is een erfelijke afwijking, maar er zijn verschillende genen met verschillende mutaties en verschillende overervingspatronen die polydactylie veroorzaken.

Dit soort overervingspatronen suggereren twee dingen:
-de selectiedruk voor of tegen dit soort afwijkingen is klein.
-er kan sprake zijn van een founder-effect (stichtereffect): Maw. polydactylie is tegenwoordig zeldzaam bij blanken omdat het bij toeval ook zeldzaam was bij de eerste blanken; de eerste blanken die circa 10.000 jaar geleden ontstonden kwamen uit een subgroepje zwarte voorouders waar toevallig weinig mensen met polydactylie in zaten.
tinus1969
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Ongeveer 1 tot 10 op de 3.000 mensen wordt met polydactylie geboren. hoezo komt dat haast niet voor? @tinus1969
https://erfelijkheid.nl/ziektes/polydactylie
tinus1969
4 jaar geleden
@ronron1212 heb je de vraag wel gelezen?
ronron1212
4 jaar geleden
Ja anders geen link @tinus1969 heb je de eerste link gelezen
tinus1969
4 jaar geleden
@ronron1212, in de vraag staan getallen; de vraag gaat niet over hoe vaak polydactylie voorkomt maar waarom er verschillen tussen rassen zijn mbt hoe vaak het voorkomt.