wat bedoelt men met een lichte sedatie bij een facetinfiltratie ? en welke gevoel geeft dat ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Bij een facetinfiltratie wordt er een stof tussen je ruggewervels gespoten. Meestal is dit onderdeel van een pijnbestrijdende behandeling.

Een lichte sedatie wordt ook wel een "roesje" genoemd. Hierbij word je niet onder narcose gebracht maar word je wel moe en kun je in slaap vallen. Pijn, stress en angst worden hiermee onderdrukt zodat je de behandeling als minder vervelend ervaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een sedatie is een verdoving en facetinfiltratie is een onderzoek van de rugwervels om de diagnose te stellen waar bepaalde pijnklachten vandaan komen.
Is wel een hele korte omschrijving van de werkelijkheid, daarom de bron erbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met infiltratie wordt bedoeld dat er iets in het gewricht wordt gebracht. Dit is veelal een onstekingsremmer / pijndemper om klachten die voortkomen vanuit de ruggewrichten (de zogenaamde facetgewrichten) te verminderen.
De lichte sedatie zal, zo ga ik ervan uit, is gericht op de pijn die vanuit het gewricht komt. Sedatie is het afnemen (tegenovergestelde van provocatie).
Hoe het voelt? vaak wordt de onstekingsremmende vloeistof middels een injectienaald in het gewricht gespoten. Gaat vaak middels rontgencontrole, zodat de anesthesist weet dat hij op de goede plaats zit. Het prikken vindt vaak plaats onder lokale verdoving, dus je voelt er weinig van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sedatie is dat je wat minder op de wereld bent.
Een facet infiltratie of denervatie is vervelend. bij infiltratie kan dat verdoofd , bij denervatie moet juist de zenuw werken zodat dit onverdoofd met een dunne naald gedaan wordt.
Ik heb in een behandeling 8 denervaties gehad en dat was zwaar, je moet doodstil liggen terwijl de dunne naalden door gevoelige gebieden heengaat.
Als de naalden op de juiste plek zitten wordt er pas verdoofd en de naaldpunt tot 70 graden verhit, wat je niet voelt door de verdoving.
Ik heb bij de infiltratie geen sedatie maar wel lokale verdoving gehad, er werden toen corticosteroiden tussen de facetten gespoten. Omdat dit een dikke vloeistof is, is ook de naald dik, doorgaans meer dan een mm.
Ondanks de verdoving voel je dit.
Ik vind het dus ook fijn dat je sedatie krijgt.
Helaas heb ik alle soorten pijnbehandeling door een landelijk bekende en goede anaesthesioloog moeten ondergaan en antipijnbehandelingen zijn haast zonder uitzondering pijnlijk en sommigen zonder sedatie eigenlijk ondoenlijk.
Sedatie op zich neemt de pijn niet weg , maar wel de angst voor de pijn en de beleving.
Als je nerveus bent en/of erg tegen de behandeling opziet (terecht) vraag dan sedatie.
Wat veel mensen NIET weten is dat vrijwel alle behandelingen onder sedatie uitgevoerd kunnen worden.
JE MOET ER WEL OM VRAGEN.
Doe je dat niet dan gaat het zonder.
Ook beenmergpuncties ed kunnen best met sedatie gedaan worden maar dat gebeurt alleen maar standaard beneden 12-14 jaar.
Dit soort ingrepen kan op zich trauma veroorzaken , zodat je verder geen behandeling aandurft.
Dat had gemakkelijk voorkomen kunnen worden door sedatie toe te passen.
Via een injectie met midalozam ga je dan een blokje om en merk je niets van de ingreep.
In Nederland gaat men standaard niet erg zachtzinnig met patienten om, tenzij je er om vraagt!!
Zo is de ruggenprik bij bevallingen hier niet standaard, in veel westerse landen wel. je moet @##$$$E# overal om vragen of dat LATEN doen.
Ondanks dat mijn zoons volwassen zijn en een bijna arts is, ga ik op hun verzoek mee naar ingrepen.
Dat maakt een groot verschil.
Artsen zijn BEST BEREID zachtaardiger te werk te gaan, er zijn alleen protocollen waar ze alleen op verzoek van af mogen wijken.
Als je bijvoorbeeld vertelt dat je in paniek kunt raken van pijn , stellen ze zich inschikkelijker op.
Dit is NIET de schuld van de artsen maar van het gevoerde beleid. Een arts kwelt zijn patient zeker niet met genoegen.