Zijn verkoeling tips wel zinvol met heet weer?

Brengt verkoeling je juist niet verder in de problemen? Je lichaam gaat namelijk extra hard aan het werk op weer op te warmen dus de thermostaat gaat flink omhoog. Je hoort en leest overal verkoeling dit en dat en verkoeling zus en zo. Is het niet veel beter de verkoeling links te laten? Je gewoon met warm water te douchen. Hete thee te drinken? Verkoeling is op korte termijn prettig maar daarna moet je het enorm bezuren. Waardoor je nog meer verkoeling zoekt en zo in een vicieuze cirkel terecht komt.

4 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Normaal gesproken zorgt je lichaam zelf voor verkoeling bij een wat hogere lichaamstemperatuur. Door te zweten regelt de huid de temperatuur en de waterhuishouding in het lichaam. De huid is het grootste orgaan van de mens. Bij enorme hitte laten de poriën (dat zijn de piepkleine gaatjes in de huid) het vocht uit het lichaam los. Als dit niet gebeurd, raakt het lichaam oververhit. Het moet in het lichaam altijd ongeveer 37 graden Celsius zijn. Als men sport of hoge koorts heeft, kan de temperatuur al snel oplopen, wat leidt tot zweten. Hierdoor koelt het lichaam af. Zweet zorgt er ook voor dat de afvalstoffen uit het lichaam worden geloosd. Voor het grootste deel bestaat zweet uit water, maar het bevat ook afvalstoffen en zout.
Het is dus sowieso belangrijk om genoeg (water) te drinken.
Meestal verliest het lichaam warmte aan zijn omgeving en moet er worden bijgestookt. Problemen kunnen ontstaan als de temperatuur buiten ons lichaam veel hoger is dan onze 37 graden. De hypothalamus regelt onze temperatuur en zet de reacties van het lichaam in.
Zijn we te heet, dan worden de bloedvaten wijder want het bloed transporteert de warmte en het zweet We krijgen een rood hoofd en het hart moet veel harder werken omdat we in een groter volume bloedvaten minder bloed hebben.
Alleen maar problemen dus als we niet kunnen afkoelen doordat het zweet niet genoeg verdampt door de hoge luchtvochtigheid. Koelen we bij grote hitte onze huid, dan zullen de bloedvaten krimpen, het hart heeft het makkelijker én we voelen ons prettiger.
De meeste tips voor verkoeling (géén koud bier, want alcohol verwijdt de bloedvaten ook) zijn er dus niet voor niets.
Houdt je komende dagen zo goed mogelijk koel.
Een aantal opmerkingen zijn overgenomen uit het Parool van vandaag dat een artikel had over de reactie van het lichaam op de hitte met verwijzingen naar Prof. Maria Hopman, hoogleraar fysiologie aan UMC Nijmegen.
Toegevoegd op 23 juli 2019 20:34: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ja, die tips zijn zinvol. Je vooronderstelling ('Je lichaam gaat namelijk extra hard aan het werk op weer op te warmen dus de thermostaat gaat flink omhoog') klopt namelijk niet meer bij tropische temperaturen.
Het probleem is, dat bij temperaturen vanaf pakweg 30 graden je lichaam zelfs in rust of bij geringe inspanning al meer energie/warmte produceert dan nodig is om op de gewenste lichaamstemperatuur van 37 graden te blijven. De overtollige warmte moet dus worden afgevoerd.
tinus1969
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Ik ben benieuwd naar de argumenten achter de min.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik ben er ook erg benieuwd naar!