Waar kan ik een echografie laten maken zonder verwijzing?

Ik heb al geruime tijd last van mijn borst en zou hier graag een echo van willen laten maken, omdat ik het totaal niet vertrouw. Mijn huisarts vindt echter dat dit niet nodig is en wil me zodoende geen verwijzing geven. Weet iemand of er een manier is om, buiten de huisarts om, toch een echo van mijn borst te laten maken? Alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
13.1K

Antwoorden (2)

Ja kan daarvoor naar een prive clinici gaan kost je geld maar dan weet je zeker dat alles goed is.
ronron1212
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Prima antwoord. +
Vaak wordt er door privé klinieken geadverteerd met de term body scan.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Meestal de huisartsen geven geen verwijsbrief aan de patiënt ik weet niet waarom maar ik denk dat heeft met de verzekering te maken om zo veel mogelijk de patiënten niet naar de specialisten te verwijzen. Ik had zelf een kransslagader die 90% dicht was, maar mijn huisarts heeft met mij klachten niet verwijst naar het ziekenhuis na twee pogingen, toen heb ik via Prescan laten zelf onderzoeken.
Hallo Hunebed02,

Natuurlijk ken ik jou niet.
Maar ik vind het vreemd dat de huisarts niet wil meewerken.
Als je wekelijks in de wachtkamer zit en je heel bezorgd bent, vind ik zelfs dat de huisarts jou serieus moet nemen.
Stel dat dat zo is, ga daar dan ook aan werken met hulp.
Maar misschien is dat totaal niet aan de orde.

Terug naar jouw vraag.
Je bent een vrouw, maar ik ken jouw leeftijd niet. Daardoor weet ik niet of je gezien wordt bij het bevolkingsonderzoek.
Dit onderzoek sluit ook niet alles uit, omdat er maar 2 foto's gemaakt worden.

Jij wil graag een echo. Logisch als je pijn hebt in een borst.
Zelf zou ik eerst teruggaan naar de huisarts. Pijn in een borst is een reden voor foto's en/of een echo.
Wil de arts weer niet meewerken, stap meteen over naar een andere huisarts. Pijn in een borst mag je niet negeren.
Maak bij de andere arts meteen een afspraak en vraag weer een verwijzing.
Het lijkt me raar als deze arts ook niet meewerkt.

De wachttijden in ziekenhuizen zijn lang. Zij richten zich voornamelijk op patiënten.
Daarom word je doorverwezen naar speciale instanties. Bij ons in de buurt is dat Mitralis. Je wordt dan vaak dezelfde dag nog gezien. Foto's met daarna een echo van beide borsten is gebruikelijk. Mocht er iets ontdekt worden, word je doorverwezen naar het ziekenhuis.

Het is van de gekke om zelf een scan te betalen.
En, leeftijd doet er niet toe. Helaas worden veel jonge vrouwen getroffen.
Heel veel succes. Kom op voor jezelf. Neem iemand mee naar de huisarts!