Zijn omega-3 pillen genoeg als aanvulling als ik geen vis eet?

Ik ben al een jaar vegetarisch en ik eet geen vis en vlees, ik neem aanvulling vitamine b12 omdat ik geen vlees eet en omega-3 pillen omdat ik geen vis eet. In vis zullen vast wel meer stoffen zitten die je mist als je nooit vis eet, en niet alleen maar omega-3 mis ik, denk ik.. mischien heeft iemand een idee watvoor essentiele stoffen ik nog meer mis als ik geen vis eet?

Want ik denk erover nog meer aanvullingen te kopen, omdat ik straks over een lange tijd een ernstig tekort kan hebben.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik heb mijn bloed wel laten controleren en het kwam niet op tekorten uit, maar het kan ook zijn dat bepaalde stoffen niet getest worden of ik toen een beetje te kort vegetarisch was om te kunnen zeggen wat ik nu mis en wat niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Die Omega-3 pillen, zijn die van vis gemaakt? Ik heb nog nooit Omega-3 gebruikt. Volgens mij is dit een hype van de laatste 10 jaar. Als je toch bang gemaakt bent voor Omega-1,2,3,4,5,6 etc, kan je beter lijnzaadolie en walnoten gebruiken. (Ik heb nog nooit vlees of vis gegeten.)

Bronnen:
http://www.hln.be/hln/nl/6276/Overbevissin...

Ik ben al wat langer lacto vegetarisch...ruim 50 jaar. Over het algemeen neem ik geen pillen als aanvulling op vitamines. Echter, ik eet wel boter (geen margarines dus), kaas (boeren, dus rauwe melk) en eieren. Tevens zoveel mogelijk gevarieerd eten. denk daarbij ook aan rauwkost salades, veel fruit, noten, bonen en bladgroentes ed. Vitamine tekort heb ik dus niet.

Als jij hele potten pillen nodig hebt omdat je geen vis en vlees eet, dan doe je toch iets niet goed. Het Voedingscentrum, de instantie in Nederland die door de overheid is aangewezen om voedingsadviezen te geven aan de bevolking, zegt het volgende over vegetarisch eten: “Het is mogelijk gezond te eten zonder vlees. Een vegetarisch eetpatroon met voldoende groente, fruit, peulvruchten, brood, graanproducten, zuivelproducten en eieren levert alle voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft.” Er zijn drie voedingsstoffen van belang voor vegetariërs: vitamine B12, ijzer en eiwit. Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten, zoals vlees, vis, zuivel en eieren. Daarom moeten vegetariërs dagelijks zuivel (en eieren) gebruiken, en veganisten een B12-supplement. Plantaardig ijzer wordt moeilijker opgenomen dan dierlijk ijzer, maar er zijn voldoende plantaardige ijzerbronnen om in de behoefte te voorzien. Plantaardig eiwit ten slotte is van een iets mindere kwaliteit dan dierlijk eiwit, maar dit is te compenseren door er meer van in te nemen. Als je dan ook nog visoliecapsules neemt dan zit je goed.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100