Weet iemand onder ons ook meer over honingsoorten en hun werking?

In 2004 heb ik voor een groep een verslag gemaakt over honingsoorten en hun werking, nu zijn er volgens mij nog veel meer honingsoorten waar ik de werking van zou willen weten.

Hoop dat er ook imkers onder ons zijn die zich hierin hebben verdiept.
Het boek wat ik heb geraadpleegt voor het verslag was van Paul uccusic: De geneeskracht van bijen.

Hieronder een lijst van honingsoorten en hun werking die ik heb verzameld.

Bloemenhoning,lindehoning,mellisahoning,klaverhoning,acaciahoning,pepermunthoning,wittemeidoornhoning,heidehoning,tijmhoning,boekweithoning,lavandelhoning,rozemarijnhoning,eucalyptushoning,oranjebloesemhoning,kastanjehoning.

Jammer dat ik hier geen document kan toevoegen ik heb van al deze honingsoorten hun werking.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Heb je het Warenwetbesluit honing gelezen?
Misschien is dat wat?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb even gekeken op de site, dit is het antwoord. WARENWETBESLUIT HONING Tekst zoals deze geldt op 7 maart 2009 Verwijderd uit ons regelingenbestand Een echte imker zal er meer van weten, hoop ik.
Een lijst met honingsoorten en hun geneeskrachtige eigenschap erbij:
Koolzaadhoning : maagverzachtend,
Fruithoning : gewoon verschrikkelijk lekker,
Rozemarijnhoning: potentiebevorderend en leverreinigend.
Acaciahoning : bloedzuiverend en verzacht inwendig bij overtollig maagzuur,
Klaverhoning : tegen diarree,
Tijmhoning: Dit is de oudste soort honing die in Europa bekend is, perfect tegen verkoudheden en rauwe keel,
Lindehoning : zenuwkalmerend,
Heidehoning : Voorkomt nier-, blaas- en prostaatklachten. (heeft een uitgesproken pittige smaak),
Boekweithoning : versterkt de mens bij voermoeiende bezigheden,
Kastanjehoning : ideaal als zoetmiddel in koffie en thee zonder dat de smaak verandert,
Bos- of woudhoning : luchtwegbevrijdend, evenals ter preventie bij urineweg- en bloedsomloopproblemen. (dit is geen echte honing omdat hij niet van nectar komt maar van pollen)

Ook bestaat er honingzalf. Deze zalf heeft veel goede eigenschappen o.a.:
antibacteriële werking
ontstekingsremmende werking
voorkomt kruisinfectie
bespoedigt de genezing door stimulatie van weefselregeneratie;
voorkomt hypertrofisch litteken;
kleeft niet in de wond waardoor verwijderen van verband veel minder pijnlijk is;
vermindert oedeem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dank U Ruth! binnenkort wil ik een lijstje van mij toevoegen, de mijne wijkt af, of voegt soms iets toe. Maar meer soorten honing zullen er vast wel zijn, en daar ben ik naar op zoek
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is dit ook ergens op gebaseerd of gewoon uit iemands duim gezogen die boeken wil verkopen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
RoelRoel ik snap je reaktie niet! ik heb een lijst met honingsoorten, en hun werking, alleen de lijst die ik heb gemaakt is veel uitgebreider, en dat kan hier niet. Hoe zou ik zoiets uit mijn duimzuigen?
Ik houd niet van leugens. Er zijn veel meer honingsoorten dat weet ik wel zeker, maar om meer informatie te krijgen heb ik wel eens imkers geraadpleegd, maar die hadden ook niet meer informatie.