Hoef je minder vaak te ademen als je zuivere zuurstof ademt (ipv de lucht met 21 procent zuurstof)?

Je hersenen zijn zuurstof nodig. In de lucht om ons heen zit 21% zuurstof. moet je minder vaak adem halen als je zuivere zuurstof binnen krijgt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ok dus aan pure zuurstof ga je uiteindelijk dood. Maar hoef je in die periode daarvoor dan maar ongeveer 5x minder snel te ademen? (21%->100%) of zijn er andere factoren die dit nog beinvloeden?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ademhaling gebeurt meestal onbewust maar men kan ook bewust in- en/of uitademen of de adem even inhouden. Onbewuste inademing wordt gestuurd door een impuls vanuit het ademhalingscentrum in het verlengde merg van de hersenstam. Dit centrum reageert op de koolstofdioxideconcentratie. Stijgt deze concentratie, dan wordt krachtiger geventileerd om de concentratie terug te brengen op het optimale niveau. Je ademt dus niet alleen om zuurstof binnen te krijgen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ademhalingsstelsel_(mens)
Thecis
4 jaar geleden
@Gamingfox10
Ik neem aan dat je de reactie had bedoeld op mijn antwoord. Elder161 geeft het ook al aan, de mate van ademhaling is afhankelijk van een heel aantal facetten. In de praktijk (weet ik ook uit ervaring) ga je niet rustiger ademen als je pure zuurstof inademt (niet rustiger dan dat je normaal in rust ademt). Dus als antwoord op de reactie, nee, je hoeft daar zeker niet 5x rustiger voor te ademen (je gaat ook niet rustiger ademen).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
oh ok, bedankt voor jullie antwoorden! Ik was er ff nieuwsgierig naar :)

Antwoorden (1)

Die vraag is wat moeilijker te beantwoorden. Waarom? Hoe vaak je adem haalt, is niet alleen afhankelijk van de concentratie zuurstof in de lucht, maar heeft ook te maken met o.a. de hoeveelheid hemoglobine in het bloed.

Je kan in grote lijnen wel stellen dat je een hogere verzadiging krijgt wanneer je pure zuurstof inademt. Dus in die zin helpt het wel. Maar je zal er niet rustiger door gaan ademen.

Let wel op, pure zuurstof is giftig. Je kan er dood aan gaan.

Vanuit een bijsluiter van medicinaal zuurstof (gewoon zuurstof gas, maar dan als medicijn geregistreerd):
Zuurstof kan schadelijke effecten veroorzaken bij hoge concentraties. Dit kan leiden tot
dichtklappen van de longblaasjes en daardoor een belemmering van de zuurstofvoorziening in het bloed veroorzaken. Dit kan na 6 uur gebeuren wanneer de zuurstof in een concentratie van 100% wordt toegediend. Bij een concentratie van 60-70% kan dit na 24 uur gebeuren, bij een concentratie van 40-50% gedurende de tweede dag van de behandeling en bij concentraties lager dan 40 % na twee dagen.
Thecis