Is het slecht om de pil voor langere tijd door te slikken? Kan het kwaad als je hem 3 maanden door slikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (8)

Het is zeker niet goed nee maar of het echt schadelijk is weet ik niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En let er op dat je toch tussentijdse bloedingen kunt krijgen..
Als je hem graag wilt doorslikken zijn er ook andere methoden. De huisarts kan je vast meervertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is natuurlijk niet de bedoeling de pil zomaar door te slikken, maar wanneer je hiervoor een goede reden hebt, kan er je gebruik van maken.

Het is voor de meeste anticonceptiepillen en de meeste personen geen probleem om deze voor langere tijd door te slikken.
Om zeker te weten of dit voor jou(w) pil) ook geldt, zou ik even contact op nemen met je huisarts. Bijv wanneer je een zg "fasenpil" gebruikt, moet je goed weten welke pillen van de strip je wel/niet moet slikken als je niet wilt menstrueren en/of zwanger wilt worden.

Wanneer je na een lange periode van "doorslikken" weer voor het eerst ongesteld wordt, is deze menstruatie vaak wel zwaarder meer dan normaal.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bedenk wel dat je doorbraakbloedingen kunt krijgen wanneer je de pil langere tijd doorslikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de eerst zin;
'Het is natuurlijk niet de bedoeling de pil zomaar door te slikken, maar wanneer je hiervoor een goede reden hebt, kan er je gebruik van maken.' Waarom is het niet de bedoeling? En wat is dan een goede reden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag ;)
Simpel gezegd is de pil er niet voor gemaakt om altijd door te slikken. De pil voorkomt nl de eisprong, maar het baarmoederslijmvlies maakt zich wel gereed voor een evt zwangerschap. Dit slijmvlies wordt normaal maandelijks afgestoten (menstruatie) wanneer er geen bevruchting plaatsvind. Nu wordt misschien duidelijker waarom er doorbraakbloedingen (kunnen) optreden, wanneer de pil lang wordt doorgeslikt: het baarmoederslijmvlies wordt steeds dikker en het is een natuurlijke reactie vh lichaam het af te stoten.
Wat een goede reden is de pil lange tijd door te slikken is voor iedereen verschillend, maar hopelijk is nu duidelijk geworden waarom dit niet altijd, zeer lang of regelmatig kan.
De stopweek bij een eenfasenpil (dus een pil die geen verschillende pillen voor de verschillende weken heeft) is bedacht om de makers bang waren dat vrouwen het zonder bloeding onnatuurlijk zouden vinden.
Je kunt de pil gewoon doorslikken, wel zul je dan af en toe verrast worden door een zogeheten doorbraakbloeding.
En het _kan_ gebeuren dat je lijf gaat bokken en dat je ineens almaar blijft vloeien, dan moet je toch een stopweek inlassen en gaat het weer goed.
Daarnaast is een nadeel dat je bij doorslikken sneller een nieuw doosje nodig hebt, wat natuurlijk extra geld kost als je de pil zelf moet betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies! De meeste pillen kun je gewoon probleemloos doorgebruiken
Ik doe het al jaren en mn huisarts zegt dat het geen probleem is. Er zijn stammen waar de vrouwen maar 1 x per jaar een periode hebben. Dus zou het voor mij ook geen probleem moeten zijn. Ik heb het nagevraagd bij een gynaecoloog en die gaf mij het zelfde antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies
Geen probleem hoor, het vervelende is wel dat je tussendoor 'doorbraakbloedingen' kan krijgen, en deze komen vaak erg onvoorspelbaar. Ze zijn vaak erg licht, en je voelt het ook wel aankomen en duren ook niet lang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn langste doorslik periode; 1 jaar en 2 maanden, met de microgynon 30.

Heerlijke tijd wat betreft menstruatie,.. ik heb slechts 1 doorbraak bloeding gehad.
Dat was wel even vervelend, omdat ik helemaal geen bloedingen meer ‘gewend’ was (ik verwachte het niet).

Mijn arts vertelde toentertijd dat het totaal geen probleem was om door te slikken met deze pil.

Waarom ik uiteindelijk gestopt ben?
ik wilde gewoon geen pil meer slikken. Ik had last van een emotie rollercoaster. De ene dag was ik vrolijk en de andere dag agressief en defensief. Ik werd hier ‘gek’ van.
Artsen zullen niet toegeven (denk ik) dat het aan de pil ligt. Maar ik voelde me na het niet meer slikken van de pil (paar maanden daarna) een stuk beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kreeg van mijn huisarts het advies de menstruatie hooguit een week te verschuiven en ik moet er voor zorgen dat ik wel gewoon elke maand menstrueer.
Ik heb getracht de menstruatie langer uit te stellen maar wanneer ik dan menstrueerde was deze bij mij wel heel erg heftig niet echt een pretje dus.
Ik gebruik zelf al een lange tijd Femodeen.